Date of Award

3-2024

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

Badreyya Al-Khanbooli

Abstract

Reflective writing is a process in which individuals critically examine their experiences, thoughts, and actions to gain understanding and improve their performance. This thesis investigates the impact of reflective writing on the development of instructional strategies among prospective English language teachers in the United Arab Emirates. The study also explores their perceptions of using reflective writing as a tool for teacher development. The study employed a mixed-methods approach and was conducted in two phases. The first phase involved collecting qualitative data, including document analysis of reflective writings and semi-structured interviews with three prospective teachers. In the second phase, a questionnaire was distributed to 30 prospective teachers. The findings reveal that reflective writing supports the development of instructional strategies. It enhances teachers’ pedagogical awareness, leading to more effective lesson planning, improved student engagement, and a more adaptive teaching approach. Besides, prospective teachers shared positive views and perceptions about reflective writing. According to them, it enhanced their teaching strategies, self-awareness, assessment skills, and professional development. However, some prospective teachers faced challenges in focusing on teaching aspects in the reflection. They revealed that continuous reflective writing practice was time-consuming and overwhelming while meeting all the requirements of the teaching practicum. This study contributes to a broader understanding of reflective writing in teacher education and emphasizes its importance in developing effective teaching strategies and facilitating continuous professional development. It advocates embedding reflective writing in teaching practices and educational programs to ensure that prospective teachers are equipped to engage in reflective practices throughout their careers.

Arabic Abstract


تأثير الكتابة التأملية على تطوير الإستراتيجيات التعليمية: دراسة بمنهجية مختلطة على معلمي اللغة الإنجليزية المتدربين

الكتابة التأملية هي عملية يدقق فيها الأفراد على تجاربهم وأفكارهم وأفعالهم بشكل ناقد لاكتساب الفهم وتحسين الأداء. تبحث هذه الأطروحة في تأثير الكتابة التأملية على تطوير الإستراتيجيات التعليمية بين معلمي اللغة الإنجليزية المتدربين في دولة الإمارات العربية المتحدة. كما تستكشف الدراسة تصوراتهم حول استخدام الكتابة التأملية كأداة لتطوير المعلمين. اعتمدت هذه الدراسة المنهج المختلط للإجابة على أسئلة البحث وقد أجريت على مرحلتين. خلال المرحلة الأولى، تم جمع البيانات النوعية، بما في ذلك تحليل الوثائق للكتابات التأملية والمقابلات شبه المنظّمة مع ثلاثة معلمين متدربين. وفي المرحلة الثانية، تم توزيع استبيان على ثلاثين معلماً متدرباً. كشفت النتائج أن الكتابة التأملية تدعم تطوير الإستراتيجيات التعليمية، كما أنها تعزز الوعي التربوي للمعلمين مما يؤدي إلى تخطيط أكثر فعالية للدروس، وتحسين تفاعل الطلاب، واتباع نهج تعليمي أكثر تكيفاً. إلى جانب ذلك، شارك المعلمون المتدربون وجهات نظر وتصورات إيجابية حول الكتابة التأملية. حيث تعمل على تحسين استراتيجيات التدريس، والوعي الذاتي، والتقييم، والتطوير والنمو المهني. ومع ذلك، واجه بعض المعلمين المتدربين تحديات في الحفاظ على التركيز على جوانب التدريس خلال التفكير التأملي حيث كشفوا أن ممارسة الكتابة التأملية المستمرة كانت تستغرق وقتا طويلاً وقد خلقت عبئاً زائداً لتلبية جميع متطلبات التدريب العملي. تساهم هذه الدراسة في تكوين فهم أوسع للكتابة التأملية في إعداد المعلمين، وتؤكد على أهميتها في تطوير إستراتيجيات تدريس فعّالة وتسهيل التطوير المهني المستمر. كما أنها تدعو إلى إدراج الكتابة التأملية في ممارسات التدريس والبرامج التعليمية لضمان جاهزية المعلمين المتدربين للمشاركة في الممارسات التأملية طوال عملهم المهني.

COinS