Date of Award

11-2022

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

Dr. Badreyya AlKhanbooli

Second Advisor

Dr. Negmeldin Alsheikh

Abstract

This thesis is concerned with the status of homogeneous grouping implication in English language classrooms in the United Arab Emirates public schools. The study aims at exploring students’ and teachers’ perceptions toward homogeneous learning in English language classrooms, encountered challenges and possible suggestions of improvement. The Mixed method was used for data collection and analysis, by using both qualitative (Interview and short-essay questions) and quantitative (Likert-scale questionnaires) data as main sources of data.

The Study sample included 645 participants, consisting of 30 English language teachers and 615 high school students from 13 public schools in the United Arab Emirates. The study results presented significant difference between high achieving and low achieving students’ perceptions towards learning in homogeneous context. High achieving students showed high preference towards learning in homogeneous classes, while low achieving students preferred learning in heterogeneous classrooms. Teachers’ perceptions supported students’ views. Additionally, most teachers showed preference towards teaching in heterogeneous classes, as they mentioned how the existence of high achieving students lessen the load on teachers by helping less achieving colleagues. Some teachers indicated their equal preference in using either homogeneous or heterogeneous grouping.

Many challenges were presented by both students and teachers. One of the most highlighted challenges include the need of low achieving students to be placed in a heterogeneous context to improve their learning and be motivated. Furthermore, teachers clarified how teaching low achieving students homogeneously can be overwhelming and require additional time and effort to satisfy students’ learning needs.

A set of suggestions were provided by students and teachers, including the need for more involvement of higher achieving students in low achieving students’ classrooms, the need for additional answering time for low achieving students and more focus on skillsoriented activities to develop basic skills.

Arabic Abstract


حال تطبيق مجموعات التعليم المتجانس في صفوف تعلم اللغة الإنجليزية بمدارس دولة الإمارات العربية المتحدة

الهدف من هذه الأطروحة هو دراسة تأثير التجميع المتجانس (Grouping Homogeneous) في تعلم اللغة الإنجليزية بمدارس دولة الإمارات العربية المتحدة. تهدف الدراسة إلى استكشاف مواقف وتصورات المعلمين الطلاب في صفوف اللغة الإنجليزية في المدارس الحكومية بدولة الإمارات، بالإضافة إلى بحث التحديات التي يواجهها الطلبة والمعلمين والاقتراحات الممكنة للتحسين. تم استخدام منهج الطريقة المختلطة (Method Mixed ) لجمع البيانات وتحليلها، باستخدام البيانات النوعية (Data Qualitative) مثل المقابلات و أسئلة المقال القصير ، والبيانات الكمية (Data Quantitative) مثل الاستبيانات باستخدام مقياس Likert الخماسي كمصدرين أساسيين للبيانات.

اشتملت عينة الدراسة على مشاركة 645 مشاركاً، من بينهم 30 معلماً للغة الإنجليزية و 615 طالبأ من طلاب المدارس الثانوية من 13 مدرسة حكومية في 5 إمارات في دولة الإمارات العربية المتحدة. أظهرت نتائج الدراسة فرقاً هاماً بين آراء الطلاب المتفوقين والمنخفضين من حيث إدراك الطلاب ومواقفهم تجاه التعلم في سياق متجانس. أظهر الطلاب المتفوقون مستويات عالية من التفضيل تجاه التعلم في فصول متجانسة، على عكس الطلاب ذوي التحصيل المنخفض حيث أظهروا نسبة تفضيل عالية تجاه التعلم في فصول غير متجانسة (Heterogeneous Grouping). كما أفاد الطلاب ذوي التحصيل المنخفض أنهم يعانون من فقدان الاهتمام ونقص الحافز في بيئة التعلم المتجانس. دعم تصور المعلمين آراء الطلاب، كما أظهر المعلمون المشاركون في هذه الدراسة تفضيلهم للتدريس في فصول غير متجانسة، حيث ذكروا كيف أن وجود الطلاب المتفوقين يقلل العبء على المعلمين من خلال مساعدة زملائهم الأقل إنجازاً. أشار بعض المعلمين إلى تفضيلهم المتساوي لاستخدام المجموعات المتجانسة أو غير المتجانسة، حيث أنهم يرون أن المعلم يلعب الدور الأساسي في تحقيق أفضل استخدام لأي نهج دراسي.

تم عرض العديد من التحديات من قبل كل من الطلاب والمعلمين، ومن أبرزها مواجهة الطلاب ذوي التحصيل المنخفض لصعوبات في التعلم دون مساعدة الطلاب المتفوقين، كما أوضح المعلمون كيف يمكن أن يكون التدريس في الفصول المتجانسة منخفضة التحصيل أمراً مربكاً ويتطلب وقتًا وجهدًا إضافيين لتلبية احتياجات التعلم للطالب.

تم تقديم مجموعة من الاقتراحات من قبل الطلاب والمعلمين بناءً على تحليل البيانات التي تم جمعها، بما في ذلك الحاجة إلى مزيد من مشاركة الطلاب المتفوقين في الفصول الدراسية للطلاب ذوي التحصيل المنخفض، والحاجة إلى مزيد من وقت الإجابة للطلبة ذوي التحصيل المنخفض لتشجيعهم على التعلم وتحسين وزيادة التركيز على الأنشطة الموجهة نحو تنمية المهارات الأساسية لدى الطلاب.

COinS