Date of Award

4-2019

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy (PhD)

Department

Education

First Advisor

Dr. Negmeldin Alsheikh

Second Advisor

Dr. Abdulrahman Almekhlafi

Third Advisor

Dr. Hosney Eldaly

Abstract

This study aimed at investigating Multimodal Mobile Literacy (MML) effect on promoting EFL writing performance, writing motivation, and intercultural competence. The Substitution, Augmentation, Modification, Redefinition Model (SAMR), as one of the 21st-century frameworks for evaluating mobile learning was adopted to select the MML device of the study. The study employed a quasi-experimental design. A convenient sample of 10th-grade students from public schools in three cities in the UAE was selected. The sample comprised of two groups: A treatment Group (n= 176) and a Control Group (n=179). The experimental group made use of the Mobile Learning platform to learn English writing whereas traditional paper-based learning was used with the control group. Two instruments were implemented: 1) A writing pretest/posttest was used to assess students’ writing achievement; 2) An online retrospective questionnaire was administered to assess; (a) students’ writing motivation; and (b) students’ intercultural competence. Results showed that there were statistically significant differences between the experimental and the control groups in EFL writing performance and writing motivation, in favor of the experimental group. However, there was no significant difference between the two groups in their intercultural competencies. Moreover, there were statistically significant differences in writing motivation in terms of gender. Male students in the experimental group outperformed their females' counterparts. The study adds to the scant knowledge of mobile multimodal practices in the UAE. The study incorporates some recommendations pertinent to curriculum, pedagogy, and research.

Comments

هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من تأثير استخدام تقنية التعلم بالهاتف المحمول متعددة الوسائط (MML) ، على تعزيز الكتابة في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL) ، و دافعية الكتابة وكفاءة التعامل مع الثقافات الأخرى. وتم استخدام نموذج )الاستبدال/التعزيز/التعديل/إعادة التعريف ) SAMR Model ، كأحد إطارات تقييم التعلم المحمول في القرن الحادي والعشرين لإختيار التطبيق المناسب للدراسة ، وقد استخدمت الدراسة تصميمًا شبه تجريبي ،فتم اختيار العينة المتاحة من بعض طلاب المدارس الحكومية للصف العاشر في ثلاث مدن في الإمارات العربية المتحدة، وتم تقسيم عينة المشاركين إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية ( 176 ) ، ومجموعة ضابطة (179 ) واستخدمت المجموعة التجريبية تقنية التعلم بالهاتف المحمول متعددة الوسائط (MML) ؛ لتعلم الكتابة باللغة الإنجليزية، بينما استخدمت المجموعة الضابطة : التعلم التقليدي الورقي، وتم تطبيق نوعين من الاختبارات: (1 ) اختبار الكتابة التمهيدي، اختبار الكتابة البعدي؛ لتقييم التحصيل الدراسي للطلاب. ( 2) استبيان استعادي عبر الإنترنت؛ لتقييم ( أ ( دوافع الكتابة لدى الطلاب في الكتابة باللغة الانجليزية كلغة أجنبية (EFL) ( ب ) كفاء الطلاب في التعامل مع الثقافات الأخرى. وقد أظهرت النتائج فروقًا ذات دلالة إحصائية، بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية، والمجموعة الضابطة، فيما يتعلق بأدائهم في الكتابة باللغة الانجليزية كلغة أجنبية (EFL) والدافعية للكتابة، وذلك لصالح المجموعة التجريبية، وبالإضافة لذلك فقد كان هناك داخل المجموعة التجريبية فروقًا ذات دلالة إحصائية، فيما يتعلق بالدافعية للكتابة بين الذكور والاناث لصالح الذكور، إلا أنه لم يتم العثور على فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين فيما يتعلق بكفاءة التعامل مع الثقافات الأخرى، وبالإضافة لذلك فقد لوحظ وجود فروق ذات دلالة احصائية في الدافعية للكتابة باللغة الانجليزية كلغة أجنبية (EFL) بين الطلاب حسب نوعهم، ففي المجموعة التجريبة تفوق الذكور عن الإناث في دافعيتهم للكتابة باللغة الانجليزية (EFL) كلغة أجنبية، وقد سعت الدراسة أن تضيف إلى المعلومات القليلة الخاصة باستخدام تقنية التعلم بالهاتف المحمول متعددة الوسائط في دولة الامارات العربية المتحدة، و قد احتوت الدراسة على عدد من التوصيات التي تهم مجالات المناهج وعلم طرائق التدريس تستهدف فهمًا أفضل لتأثيرتقنية التعلم بالهاتف المحمول متعددة الوسائط، كمنصة للتعلم الرقمي، على أداء الطلاب في الكتابة والتحفيز والكفاءة بين الثقافات، وتتضمن الدراسة بعض التوصيات للمناهج وطرق التدريس والبحوث التربوية.

Included in

Education Commons

Share

COinS