Date of Award
5-2023
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Business Administration (DBA)
Department
Leadership and Organizational Agility
First Advisor
Rashed Al Zahmi
Abstract
With the economic boom of the UAE in recent years, the country has seen a major change in terms of employment of Emiratis and expatriates and influx of foreign job-seekers into UAE market. Despite the federal government's continued efforts to promote Emiratization and create a favourable business environment that attracts Emirati job-seekers, a slight improvement in the employment situation of Emirati workers, especially in key positions in private media sector. Although the UAE media sector plays a key role in reshaping the sociocultural landscape and is used as a soft tool of public diplomacy, it is slow in achieving Emiratization goals. This study builds on previous research on the critical of key positions in the media industry and initiatives to promote Emiratis' motivation and satisfaction with their home country.
To build the proposed theoretical framework model and examine the elements that positively impact the motivation and satisfaction of Emiratis holding key positions in the UAE media, primary data are collected through a sample survey and supplemented with secondary data. The results of the quantitative analysis indicate that the low percentage of Emiratis in most private sectors, particularly in the media in the digital era, is due to many factors, including the lack of professional knowledge, technical skills, and experience required to work in the media jobs, and the perception that hiring Emiratis is more expensive than hiring expert foreigners. Emiratis want better wages and benefits as their job is based on temporary contracts and have little chance of being hired in higher important positions, they also suffer from the job insecurity experienced by other workers in the media industry. Because of the long hours and low starting salaries, they tend to turn down jobs in the private sector. Instead of hiring Emiratis, media company owners tend to hire experienced foreign workers. The implications of the suggested framework HR can assist managers in implementing stronger employee motivation and reward systems for Emiratis in critical and key positions in the media business.
Arabic Abstract
العوامل التي تؤثر على دوافع القُوَى العاملة الإماراتية ورضاها في المناصب القيادية والرئيسة: حالة قطاع الإعلام في دولة الإمارات العربية المتحدة
في أعقاب الازدهار الملحوظ للتنمية الاقتصادية في دولة الإمارات، تغيرت بيئة العمل للإماراتيين وللعمالة الوافدة إلى حدٍ بعيد في السنوات الأخيرة مع مزيد من تدفق الباحثون عن العمل من خارج الدولة مما أدى إلى تضيق فرص التوظيف للإماراتيين في القطاع الخاص وبعض وظائف الدرجات العليا في القطاع العام. مع أن جهود الحكومة الإماراتية المستمرة لتشجيع وتسهيل توطين الشركات وتهيئة بيئة أعمال مواتية تجذب الباحثين الإماراتيين عن العمل، إلا أن الوضع الوظيفي لهم لم يتحسن بشكل ملحوظ خاصةً في المناصب الرفيعة والرئيسة .على الرغم من أن قطاع الإعلام في الإمارات يؤدي دورًا رئيسيًا في إعادة تشكيل المشهد الاجتماعي والثقافي، ويستخدم كأداة مرنة للدبلوماسية العامة، إلا أنه يبطئ تحقيق أهداف التوطين لتوفير فرص العمل للإماراتيين مقارنة بالقطاعات الأخرى التي تسهل على الإماراتيين الباحثين على العمل إيجاد وظائف أفضل على مختلف المستويات والتخصصات في القطاع الخاص .
لبناء نموذج الإطار النظري المقترح ودراسة العناصر التي تؤثر بشكل إيجابي على دوافع ورضا الإماراتيين الذين يشغلون مناصب رئيسة في وسائل الإعلام الإماراتية، تم جمع البيانات الأولية بواسطة استبانة واستكمالها ببيانات مصادر ثانوية. وتشير نتائج التحليل الكمي أن انخفاض نسبة العاملين للإماراتيين في معظم دوائر القطاع الإعلامي الخاص يرجع إلى عدة أسباب، منها ضعف الدافعية وعدم الرضا الوظيفي، بالإضافة إلى افتقارهم إلى المعرف المهنية والمهارات التقنية والخبرة المتراكمة لتلائم قطاع الإعلام خاصة في عصر الفضائيات الرقمية، والتصور بأن توظيف الإماراتيين أكثر تكلفة من توظيف الخبراء الأجانب، بالإضافة إلى انخفاض الدافع والرضا الوظيفي للإماراتيين. عمومًا، يسعى الإماراتيون الباحثون عن العمل إلى الحصول على وظائف في مراكز عليا وذات رواتب مغرية حيث إنهم يعانون انعدام الأمن الوظيفي بسبب عقودهم المؤقتة وانخفاض قابلية التوظيف في المناصب العليا والهامة مقارنة بالأجانب الآخرين في الشركات الإعلامية . ونظرا لطول ساعات العمل وانخفاض مرتبات البَدْء، فإن الإماراتيين الباحثين على العمل يعدون القطاع الخاص غير مغري لبدء حياتهم العملية في قطاع الإعلام مما دفع مالكو قطاع الإعلام الخاص إلى توظيف ذوي الخبرة من العمالة الأجنبية برواتب مناسبة. يمكن أن تساعد عناصر الإطار المقترح للموارد البشرية المديرين في تنفيذ أنظمة فاعلة لتحفيز الموظفين ومكافأة الإماراتيين في المناصب العليا والمهمة في مجال الإعلام .
Recommended Citation
Al Mheiri, Afra Sulaiman, "FACTORS THAT AFFECT THE MOTIVATION AND SATISFACTION OF EMIRATIS WORKFORCE IN CRITICAL AND KEY POSITIONS: THE CASE OF THE UAE MEDIA SECTOR" (2023). Dissertations. 325.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/325