"THE NOISE, THE RESISTANCE, AND THE MESSAGE” INCONSTRUING THE CONSTRUCT" by Maha Omar Alhabbash

Date of Award

11-2022

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy in Language and Literacy Education

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

Negmeldin Alsheikh

Second Advisor

Ali Shehadeh

Abstract

This study explored the construing of the construction of trans-identity space for Arab high schoolers, undergraduates, and graduate students who are bilinguals and biliterates. To that end, the study fathomed the trajectories and the process of trans-identity space construction along with the translanguaging space of bilingual-biliterate Arabs. Employing a grounded theory approach enabled the researcher to understand the nature of trans-identity space and how it functions in tandem with the confluence of translanguaging practices that leads to language identity reproduction. To validate the results, two means were used: a semi-structured interview with the participants (n=36) from high schoolers, undergraduates, and graduate students who were sampled theoretically, and autobiographical narratives (n=9). The sampling procedures were in tandem with the data collection and analysis procedures, which were directed by the three recursive stages of coding procedures: open coding, axial coding, and selective coding. The findings of this study revealed that the language identity of bilingual-biliterate Arabs is reproduced with the construction contest of a trans-identity space and a translanguaging space. The conflict zones of trans-identity rise to mitigate the gap of the expanding self by using different translanguaging tact, techniques, and mediated strategies in Arabic and English. Moreover, whenever conflict zones arise, they trigger multiple trajectories taken by bilingual-biliterate Arabs. These trajectories are interconnected and interwoven in multiplicity modes that shove into a trans-identity-space singularity. Based on the findings of this study, the study recommends a comprehensive epistemological, theoretical, methodological, pedagogical, and curriculum design and development understanding of bilingual-biliterate identity. Future research should consider testing the model of the transidentity construction process in other cultural and linguistic bilingual-biliterate contexts.

Arabic Abstract


"الجلبة، المقاومة، والرسالة" في تفسير بناء شفافية الهوية اللغوية لدى الطلاب العرب ثنائي اللغة: منهجية النظرية التجذيرئة

هدفت هذه الدراسة الى إيجاد تفسير بنية ماورائية الهوية للطلاب العرب ثنائيي اللغة بالمدارس الثانوية، وبالمرحلة الجامعية، وطلاب الدراسات العليا. تحقيقا لهذه الغاية، حاولت الدراسة سبر اغوار المسارات التي تسهم في عملية بناء ماورائية الهوية من خلال اضاءات الفضاءات اللغوية جنبا إلى جنب مع استخدام ثنائية اللغة وثنائية المعرفة للغة العربية والانجليزية. إن استخدام النظرية التجذيرية مكن الباحث من فهم طبيعة الفضاء الماورائي للهوية وكيف يسهم مع ممارسات التبادل اللغوي إلى إعادة إنتاج الهوية اللغوية. للتحقق من صحة النتائج، تم استخدام وسيلتين: المقابلات المفتوحة مع المشاركين (ن=36) من طلاب المدارس الثانوية والطلبة الجامعيين وطلاب الدراسات العليا الذين تم أخذ عينات منهم نظريًا كما استخدمت الدراسة السرد التاريخي لسيرة بعض الطلاب (ن=9). كانت إجراءات أخذ العينات منسجمة مع إجراءات جمع البيانات وتحليلها، والتي تم توجيهها من خلال المراحل العودية الثلاث لإجراءات التشفير: الترميز المفتوح، والتشفير المحوري، والترميز الانتقائي. كشفت نتائج هذه الدراسة أن الهوية اللغوية للعرب ثنائيي اللغة ومزدوجي اللغة يتم إعادة صياغتها مع النتائج المسبقة لإنتاج فضاءات الهوية وفضاءات التبادل اللغوي. تسد الصراعات المحتملة الفضاء الماورائي للهوية لتقليل فجوة الذات المتوسعة باستخدام تقنيات واستراتيجيات وسيطة مختلفة باللغتين العربية والإنجليزية. علاوة على ذلك، كلما نشأت صراع هوية فإنها تطلق مسارات متعددة يسلكها العرب ثنائيو اللغة. هذه المسارات مترابطة ومتشابكة في أوضاع تعددية تدفع إلى تفرد الفضاء العابر للهوية. بناءً على نتائج هذه الدراسة، توصي الدراسة بتصميم معرفي شامل ونظري ومنهجي وتربوي ومنهج دراسي وفهم تطوير للهوية ثنائية اللغة وثنائية المعرفة اللغوية. يجب أن تنظر الأبحاث المستقبلية في اختبار نموذج عمل ية بناء ماورائية الهوية في سياقات ثنائية اللغة وثنائية اللغة وثقافية أخرى.

Share

COinS