Date of Award

5-2024

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy in Science Education

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Prof. Ahmad Qablan

Abstract

Chemistry is one of the five science subfields typically covered in secondary schools in the United Arab Emirates. Chemistry is a branch of science that studies substances' characteristics, components, and structures. Numerous subfields fall under the umbrella of chemistry, including inorganic, organic, analytical, and physical chemistry. One of the topics covered in chemistry classes is the analysis of chemical compounds, which is divided into two types: quantitative analysis and qualitative analysis. While qualitative analysis determines the kind of each element or group present in a given solution sample, quantitative analysis determines the quantity of each element or group present. Students' low achievement and poor chemistry performance are significant issues plaguing education in the UAE. For example, in PISA 2018, the average performance in science of 15-year-old UAE students was 434 points, compared to an average of 489 points in OECD countries. Furthermore, the average performance in science of 8-Grade UAE students is 473 points, which is below the scale center- point of 500 points. In this context, this study aims to identify the factors influencing 12th grade UAE school students' learning of an essential Chemistry concepts (OQA). A qualitative research approach was used to gain an in-depth understanding of the factors responsible for the difficulties UAE students in grade 12 encounter while studying OQA topics in Chemistry. Three qualitative data collection instruments were used; students' observations, participants' interviews, and document analysis of students' study journals, notebooks, and worksheets. Thematic analysis was then utilized to examine the students' conceptual understanding of the topic using the qualitative data gathered. The results highlighted challenges within teaching OQA in chemistry including resource constraints impacting practical instruction, curriculum content misalignments, instructional method deficiencies, and teacher motivation issues. Recommendations include overcoming these challenges through incorporation of practical based approaches, enhancing resource availability, aligning the chemistry curriculum with instructional practices and improving PD (professional development), with offering support to both instructors and 12th grade students to drive a more effective learning environments in chemistry education.

Arabic Abstract


العوامل المؤثرة في تعلم طلاب الكيمياء في المدارس الثانوية بدولة الإمارات العربية المتحدة للتحليل النوعي العضوي: دراسة نوعية

الكيمياء هي واحدة من المجالات العلمية الفرعية الخمسة التي يتم تناولها عادة في المدارس الثانوية في دولة الإمارات العربية المتحدة. الكيمياء هي فرع من فروع العلوم التي تدرس خصائص المواد ومكوناتها وبنيتها. تندرج العديد من المجالات الفرعية تحت مظلة الكيمياء، ب ما في ذلك الكيمياء غير العضوية، والعضوية، والتحليلية والفيزيائية. أحد المواضيع التي تتناولها دروس الكيمياء هو تحليل المركبات الكيميائية، وهو ينقسم إلى نوعين: التحليل الكمي والتحليل النوعي. بينما يحدد التحليل النوعي نوع كل عنصر أو مجموعة موجودة في عينة معينة، يحدد التحليل الكمي كمية كل عنصر أو مجموعة موجودة في نفس العينة. يعد انخفاض تحصيل الطلاب وضعف أداءهم في الكيمياء من المشكلات المهمة التي يعاني منها التعليم في دولة الإمارات العربية المتحد ة .على سبيل المثال، في برنامج التقييم الدولي للطلاب(PISA) 2018، بلغ متوسط الأداء في العلوم للطلاب الإماراتيين البالغين من العمر 15 عامًا 434 نقطة، مقارنة ،بمتوسط 489 نقطة في دول منظمة التعاون الاقتصادي والتنمية (برنامج التقييم الدولي للطلاب في الإمارات العربية المتحدة، 2018 ). علاوة على ذلك، يبلغ متوسط الأداء في العلوم لطلبة الصف الثامن في دولة الإمارات العربية المتحدة 473 نقطة، وهو أقل من نقطة المقياس المركزية البالغة 500 نقطة.

وفي هذا السياق، تهدف هذه الدراسة إلى تحديد العوامل المؤثرة على تعلم طلاب الصف الثاني عشر في المدارس الإماراتية لمفاهيم الكيمياء الأساسية(OQA). تم استخدام منهج البحث النوعي للحصول على فهم متعمق للعوامل المسؤولة عن الصعوبات التي يواجهها طلاب دولة الإمارات العربية المتحدة في الصف الثاني عشر أثناء دراسة مواضيع OQA في الكيمياء. تم استخدام ثلاث أدوات لجمع البيانات النوعية؛ ملاحظات الطلاب، ومقابلات المشاركين، وتحليل المستندات الخاصة بمجلات دراسة الطلاب، ودفاتر الملاحظات، وأوراق العمل. ثم تم استخدام التحليل الموضوعي لفحص الفهم المفاهيمي للطلاب باستخدام البيانات النوعية التي تم جمعها. سلطت النتائج الضوء على التحديات في تدريس OQAفي الكيمياء بما في ذلك: قيود الموارد التي تؤثر على التدريس العملي، واختلال محتوى المنهج، وأوجه القصور في أساليب التدريس، وقضايا تحفيز المعلمين. وتشمل التوصيات التغلب على هذه التحديات من خلال دمج الأساليب العملية، وتعزيز توافر الموارد، ومواءمة منهج الكيمياء مع الممارسات التعليمية وتحسين التطوير المهني، مع تقديم الدعم لكل من المعلمين وطلاب الصف الثاني عشر لقيادة بيئات تعليمية أكثر فعالية في تعليم الكيمياء.

Share

COinS