Date of Award
11-2021
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Philosophy (PhD)
Department
Foundations of Education
First Advisor
Ali Ibrahim
Second Advisor
Shaikha Al Taneiji
Abstract
This is a qualitative multiple case study of four secondary schools’ administrators’ and teachers’ perceptions of factors facilitating and factors hampering change implementation. The sample consisted of four secondary schools in Al Ain city. Selected schools included two high performing schools and two low performing schools, according to the national inspection program reports. The four selected schools included two male schools and two female schools. Data collection methods included repeated, face-to-face semi-structured interviews and focus group interviews with selected teachers and administrators, and an open-ended survey for all staff in these schools. Data analysis revealed that the views of participants were similar in some aspects and contradictory in others. Facilitating factors included time, resources, professional development for teachers, visionary leadership, collaboration between the administration and teachers, and teachers’ competency. The hampering factors reported by the participants included sudden and rapid top-down decisions, inadequate time to implement change, lack of collaboration between the administration and teachers, poor parental involvement in children’s education, and division within and between the administration and teaching staff. Teachers’ opinions reflected their annoyance about the sudden and inconsistent changes initiated every year. Although they were welcoming change, they lacked the means to have their voices heard regarding changes in curriculum and assessment. Teachers’ heavy teaching loads and lack of parents’ involvement were also among the hampering factors. The study provided recommendations for policymakers, which included communicating with schools about change and initiatives before implementation, establishing a reward system by MoE/ADEK for successful implementation, adherence to technology integration, a need for reculturing through adjusting adopters’ skills, knowledge and professional behaviors, providing comprehensive timelines for change implementation, developing qualified educational administrators, creating shared decision making opportunities, and reconsidering teachers’ work context during change implementation. For school-related practices, the study recommended developing shared-decision making, encouraging collaborative environments, improving teachers’ attitudes towards change, and ensuring parents’ and students’ involvement in the process of change implementation.
Arabic Abstract
العوامل المساعدة والمعيقة لتنفيذ التغيير في المدارس: دراسة حالة على المدارس الثانوية ذات الأداء المرتفع والمنخفض بمدينة العين
هذه دراسة حالة نوعية متعددة لتصورات القياديين والمدرسين في أربع مدارس ثانوية للعوامل المساعدة والعوامل المعيقة في تنفيذ التغيير في مدارسهم. هدفت الدراسة إلى الكشف عن هذه العوامل وشملت عينة الدراسة أربع مدارس من الحلقة الثالثة في مدينة العين. وتضمنت المدارس المختارة مدرستين عاليتي الأداء ومدرستين أخريين منخفضتي الأداء. تضمنت المدارس الأربع المختارة مدرستين للذكور ومدرستين للإناث. تضمنت طرق جمع البيانات المقابلات شبه المنظمة المتكررة والمسجلة وجها لوجه، واستبانة ذات أسئلة مفتوحة. كشفت نتائج الدراسة أن آراء المشاركين كانت متشابهة في بعض الجوانب ومتناقضة في جوانب أخرى. وتضمنت العوامل المعززة أو الميسرة للتغيير توفير الوقت الكافي والموارد وبرامج التطوير المهني للمعلمين والقيادة الحكيمة والتعاون بين الإدارة والمعلمين وكفاءة المعلمين. في حين شملت العوامل المعيقة التي ذكرها المشاركون القرارات المفاجئة والسريعة والتغييرات الكثيرة، وعدم توفير الوقت الكافي لتنفذ التغيير، وقلة التعاون بين إدارة المدرسة والمعلمين، وضعف مشاركة الوالدين في التحصيل الأكاديمي لأبنائهم، والانقسام داخل وبين الإدارة وهيئة التدريس. عكست تصورات المعلمين شعورهم بالضيق حيال التغييرات المفاجئة وغير المتسقة التي تحدث كل عام. وعلى الرغم من أنهم كانوا يرحبون بالتغيير، إلا أنهم لم يجدوا الوسائل للتعبير عن آرائهم عند إجراء التغييرات في المناهج وأساليب التقييم. كما كانت الأعباء التعليمية الثقيلة على المعلمين وعدم تعاون الآباء من بين العوامل المعوقة. قدمت الدراسة توصيات لصانعي السياسات والتي تضمنت إعلام المدارس بالتغيير والمبادرات قبل التنفيذ، وإنشاء نظام مكافآت من قبل وزارة التربية والتعليم/دائرة التعليم والمعرفة لنماذج التطبيق الناجحة في المدارس، والالتزام بدمج التكنولوجيا في المدارس، والحاجة إلى التثقيف من خلال تطوير المهارات والمعارف والسلوكيات المهنية للعاملين في المدارس. كما توصي الدراسة بتوفير الجدول الزمني لتنفيذ التغيير، وإعداد قادة تربويين مؤهلين، وخلق فرص للمشاركة في صنع القرار، وإعادة النظر في أعباء المعلمين أثناء تنفيذ التغيير. كما أوصت الدراسة بإشراك الأطراف المعنية في صنع القرار، وتشجيع البيئة التعاونية في المدرسة، وتطوير المعلمين وإعدادهم للتغيير، وتشجيع مشاركة أولياء الأمور والطلاب في عملية تنفيذ التغيير.
Recommended Citation
Al Kaabi, Fatima Salem, "FACTORS FACILITATING OR HAMPERING CHANGE IMPLEMENTATION: A CASE STUDY ON HIGH PERFORMING AND LOW PERFORMING CYCLE III SCHOOLS IN AL AIN" (2021). Dissertations. 227.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/227