Date of Award

6-2023

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy in Language and Literacy Education

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Ali Shehadeh

Abstract

It is well established that classroom interaction and peer learning are essential aspects of the learning process. Thus, it is crucial to incorporate classroom peer interaction into second language learning situations. Drawing on sociocultural theory (SCT), the present study explored students’ focus on form while collaboratively completing pair/group activities and investigated the students’ and teacher’s perceptions of and attitudes towards focusing on the formal properties of the language during peer interaction in their regular English lessons. The research data were collected quantitatively and qualitatively using the following instruments: students’ recorded audio dialogues, a students’ survey, and a teacher’s interview. One English language teacher and 22 Grade 7 learners who were studying English as a foreign language (EFL) at a basic education school in the Sultanate of Oman participated in ten pair/group collaborative tasks. The students’ collaborative dialogues (CDs) resulted in 40 audio recordings that were quantitatively analyzed for language-related episodes (LREs). The findings showed that the students generated 152 LREs in 140 minutes. These LREs were analyzed according to Shehadeh’s (2001) model. The findings revealed that the students produced more phonological LREs (76.3%) than morphosyntactic LREs (13.8%) or lexical LREs (9.9%). Other-initiated LREs (53.9%) were slightly higher than self-initiated LREs (46.1%). The students were able to correctly resolve most of the LREs with 77% of the episodes correctly resolved in comparison to 21.7% of the episodes being incorrectly resolved and only 1.3% left unresolved, while there were more comprehension signals (80.3%) in the LREs than continuation moves (19.7%). The findings concerning the students’ perceptions towards focusing their attention on the formal properties of the language while being engaged in pair and group activities showed their overall positive attitudes toward CDs. The students were able to offer help to each other and contribute to the overall language improvement, particularly in pronouncing the English words correctly. Thus, they preferred to continue working on CDs in the future and suggested arranging the groups differently and balancing the use of individual, pair, and group work. Similarly, the teacher expressed her positive attitude towards implementing CDs in her teaching because she believed that CDs teach students to cooperate and learn from one another. However, she was concerned about the collaborative activities’ time allocation, some students’ dominance, and silent learners. The findings of the present study emphasize that EFL learners can identify different linguistic problems, and address and resolve them while they are engaged in peer CDs. The findings further support the link between social interaction and second/foreign language (L2) learning since students’ collaboration and peer interaction result in learning the language, as well as in the co-construction of knowledge. It is recommended that EFL educators promote peer interaction in their classes by providing their learners with the necessary scaffolding and support for a metalinguistic talk in L2 via clear instructions and guided pre-task training on CDs.

Arabic Abstract

يعتبر التفاعل الصفي والتعلم من الأقران من الجوانب الأساسية لعملية التعلم، وبالتالي من الضروري دمج تفاعل الأقران في الصف الدراسي في حالات تعلم اللغة الثانية. تستكشف الدراسة الحالية -من خلال الاعتماد على النظرية البنائية كإطار نظري تركيز الطلبة على الجوانب الشكلية للغة الإنجليزية من خلال العمل على إكمال أنشطة ثنائية وجماعية، كما تبحث الدراسة الحالية تصورات وتوجهات الطلبة والمعلمة نحو التركيز على الجوانب اللغوية والشكلية للغة من خلال التفاعل مع الأقران أثناء دروس اللغة الإنجليزية. تم جمع بيانات البحث باستخدام أدوات بحثية تم تحليلها بشكل كمي أو نوعي، اشتملت على الحوارات الصوتية المسجلة للطلبة واستطلاع توجهات الطلبة وإجراء مقابلة مع معلمة الصف. شارك في البحث 22 طالبة من الصف السابع ومعلمة للغة الإنجليزية في مدرسة للتعليم الأساسي في سلطنة عمان، حيث تدرس اللغة الانجليزية كلغة أجنبية. شارك الطلبة ف إكمال عشرة مهام بشكل ثنائي وبشكل جماعي، و قد تم تسجيل ‎40‏ من الحوارات الطلابية وتحليلها بشكل كمي باستخدام وحدة التحليل المسماة الحلقات اللغوية (). أظهرت النتائج أن الطلاب أنتجوا 152 حلقة لغوية في 140 دقيقة. تم تحليل هذه الحلقات اللغوية وفقا لنموذج شحادة (2001) و قد كشفت النتائج أن (1) الطلاب أنتجوا حلقات لغوية متعلقة بالأصوات بنسبة 76.3% وهي أعلى من نسبة الحلقات اللغوية المتعلقة بالجانب النحوي التركيبي (13.8%) ونسبة الحلقات اللغوية المتعلقة بجانب المفردات (9.9%). (2) نسبة الحلقات اللغوية المبدوءة من الغير (53.9%) ترتفع قليل عن نسبة الحلقات المبدوءة بالشخص المتحدت نفسه ‎(46.1%)، (3) تمكن الطلبة من حل معظم الحلقات اللغوية بشكل صحيح مُثِّلت بنسبة 77%، مقارنة بـ21.7% من الحلقات اللغوية التي لم يتمكن الطلبة بحلها بشكل صحيح 1.3% من الحلقات التي تم تجاهلها، (4) مثلت نسبة إشارات الفهم 80.3% من الحلقات اللغوية مقارنة بـ19.7% من إشارات الاستمرار. أظهرت النتائج المتعلقة بتصورات الطلاب تجاه تركيز انتباههم على الخصائص الشكلية والنحوية للغة أثناء الانخراط في الأنشطة الثنائية والجماعية توجهاتهم الإيجابية تجاه الحوارات التشاركية، حيث استطاع الطلبة تقديم المساعدة لبعضهم البعض وتمكنوا من المساهمة في تحسين لغتهم بشكل عام، لا سيما في نطق الكلمات الإنجليزية بشكل صحيح. وبالتالي، فإنهم يرغبون في مواصلة العمل على الحوارات التشاركية في المستقبل واقترحوا ترتيب المجموعات بشكل مختلف والموازنة بين استخدام العمل الفردي والثنائي والجماعي. وبالمثل، أعربت المعلمة عن توجهها الإيجابي تجاه تنفيذ الحوارات التشاركية في تدريسها للغة لأنها تعتقد أن الحوارات التشاركية تعلم الطلبة التعاون والتعلم من بعضهم البعض. ومع ذلك، كانت لديها بعض التحفظات بشأن تخصيص الوقت للأنشطة التشاركية وهيمنة بعض الطلبة والمتعلمين الصامتين. تؤكد نتائج هذه الدراسة أن متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة ثانية يمكنهم تحديد المشكلات اللغوية المختلفة ومعالجتها وحلها أثناء مشاركتهم في حوارات تشاركية مع الأقران، كما تدعم النتائج أيضاً الصلة بين التفاعل الاجتماعي وتعلم اللغة الثانية لأن تعاون الطلاب وتفاعل الأقران يؤدي إلى تعلم اللغة وكذلك في البناء المشترك للمعرفة. يوصى معلمو اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية على تعزيز تفاعل الأقران في فصولهم من خلال تزويد متعلميهم بالدعم اللازم وتنمية الحوارات عن تعلم اللغة من خلال التعليمات الواضحة والتدريب الموجه قبل أداء المهمة الدراسية.

Share

COinS