Date of Award
10-2020
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Philosophy (PhD)
Department
English Literature
First Advisor
Dr. Marlene Allen Ahmed
Second Advisor
Amna Al Ahbabi
Abstract
Gothic as a literary form first appeared in late eighteenth-century British literature, when Horace Walpole described the second edition of his novel, The Castle of Otranto (1764), as a Gothic story. From that time, and throughout the nineteenth century, Gothic continued to exist in English literature and other European nations’ works of literature. This dissertation aims at proposing and delineating the existence of Gothic elements in modern Arabic novels. In doing so, this research demonstrates that the Gothic genre is part of contemporary Arabic novels, even though Arab literary criticism pays less attention to this fact. This study focuses on the Gothic features in two contemporary Arabic novels. It examines the Gothic elements in Ali Abu al-Reesh’s Umm al-Duways and Ahmed Saadawi’s Frankenstein in Baghdad, analysing these works as examples of contemporary Arabic Gothic novels. Chapter Two of this dissertation provides a historical survey of the Gothic genre and some theoretical approaches to the topic. It also explores cultural influences on the Gothic from Eastern sources (mainly the Arabian Nights) to highlight the elements of this source that can be defined as Gothic. Chapter Three is based on the connection between early European fairy tales and the Gothic elements of literature. As in many other cultures, myths and fairy tales are essential features of Arabic culture, and they form the basis of its literature. Abu al-Reesh’s novel is an example of a contemporary Arabic novel that is based on a fairy tale and presented within a Gothic context. Chapter Four focuses on the use of Gothic features and the ways in which they are depicted to create a political Gothic context in the novel. Because Arabic literary criticism lacks a developed analysis of Gothic works, this thesis helps to define the Gothic genre within Arabic literature, especially since it has received little attention from literary scholars. It also assists in identifying the convergence between the English and the Arabic Gothic novel.
Arabic Abstract
كان أول ظهور للقوطية في شكلها الأدبي في أواخر القرن الثامن عشر في بريطانيا عندما أشار هوراس والبول في طبعته الثانية لروايته "قلعة أوترانتو" (1764) بأنها قصة قوطية. ابتداءً من هذا التاريخ وطوال القرن التاسع عشر استمرت القوطية في الأعمال الأدبية الإنجليزية وفي الأداب الأوروبية .
هذه الأطروحة تدرس وتحلل عناصر الأدب القوطي في روايتين من الأدب العربي المعاصر رواية علي أبو الريش (أم الدويس)، ورواية أحمد سعداوي (فرانكشتاين في بغداد). للقيام بذلك ستستعرض الدراسة في الفصل الأول الجانب التاريخي للأدب القوطي وبعض مناهجه النظرية. كذلك ستتناول بعض جوانب التأثيرات الشرقية الثقافية -لا سيما ألف ليلة وليلة- على الأدب القوطي؛ لتسليط الضوء على العناصر التي يمكن وصفها بالقوطية.
كما هو الحال في العديد من الثقافات، ثعد الأساطير والخرافات سمة أساسية في الثقافة العربية إذ إنها تشكل الأساس لأدبها. لذلك، ينبني الفصل الثاني من الدراسة على العلاقة بين الحكايات الخرافية الأوروبية وعلاقتها بالأدب القوطي، تمهيداً لمناقشة توظيف أبو الريش للخرافة الإماراتية في سياق قوطي في روايته (أم الدويس). أما الفصل الثالث من الأطروحة فهو يتمحور على الجانب القوطي السياسي لرواية سعداوي (فرانكشتاين في بغداد) وكيف تم تصوير القوطية في قالب سياسي للرواية.
Recommended Citation
Al Neyadi, Amna Matar Khalfan Mohammed, "AN ANALYSIS OF GOTHIC CONVENTIONS IN ABU AL-REESH’S UMM AL-DUWAYS AND SAADAWI’S FRANKENSTEIN IN BAGHDAD" (2020). Dissertations. 179.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/179