Date of Award
11-2019
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Business Administration (DBA)
Department
Business Administration
First Advisor
Dr. Abdul Karim Khan
Second Advisor
Dr. Muhammad Farooq
Abstract
The purpose of the present study is to examine when and how leaders’ emotional intelligence translates into particular work outcomes for followers, namely job satisfaction, turnover intention and organizational commitment. Specifically, the study aims to identify the mediating mechanism between leaders’ emotional intelligence and followers’ outcomes, and the boundary conditions associated with this relationship. Accordingly, this study examines “emotional contagion” as a moderator variable that influences leader affect and follower effect in order to measure the participants’ susceptibility to emotional contagion. Accordingly, if leaders can communicate positive affect to their followers, then the followers’ positive effect should result in more positive attributions of leadership and better organizational outcomes. The findings of the current study suggest that emotional intelligence plays a significant role in leaders’ success in the workplace: leaders’ emotional intelligence and affect at work relate to their subordinates’ work attitudes and behaviours. The study hypotheses are based on Affective Events Theory and emotional contagion theory, which provides an in-depth understanding of the role of leaders’ emotional intelligence in the Arab world, particularly in the UAE context. A quantitative methodology is used to test the hypotheses and to answer the research questions. The data are acquired from organizational leaders and their employees in various UAE government and public sector organizations. The study contributes to the literature on emotional intelligence and in the UAE context by testing the extent to which leaders’ emotional intelligence engenders negative and positive affect in followers, which subsequently impacts on followers’ work attitudes and behaviours.
Recommended Citation
Al Mansoori, Eman Helal, "LEADERS’ EMOTIONAL INTELLIGENCE AND FOLLOWERS’ OUTCOMES: AN EMOTIONAL CONTAGION PERSPECTIVE" (2019). Dissertations. 136.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/136
Comments
الغرض من ه ذا البح ث هو دراسة متى وكيف ينعكس الذكاء العاطفي عند القادة ليصبح نتائج عمل محددة لدى المرؤوسين، أي الرضى الوظيفي، ومعدلات الدوران الوظيفي، والالتزام المؤسسي. وتهدف الدراسة بشكل خاص إلى تحديد الآلية التي تلعب دور الوسيط بين الذكاء العاطفي عند القادة والنتائج التي يحققها المرؤوسون، والشروط الحديَّة المرتبطة بهذه العلاقة. وبناء على ذلك، تبحث هذه الدراسة "العدوى العاطفية" كمتغيّر مُعدّل يؤثر في رغبة القائد ورغبة المرؤوس لقياس مدى قابلية المشاركين للتأثر بالعدوى العاطفية. وبناء على ذلك، إذا استطاع القادة إيصال أثر إيجابي لمرؤوسيهم، فإن الرغبة الإيجابية للمرؤوسين تُؤدي إلى نتائج مؤسسية أفضل.
وتشير نتائج هذه الدراسة إلى أن الذكاء العاطفي يلعب دوراً هاما في نجاح القادة في مكان العمل: فلذكاء العاطفي للقادة وأثره يرتبط بمواقف وسلوكيات مرؤوسيهم في العمل. وتستند افتراضات الدراسة إلى "نظرية الأحداث المؤثرة" ونظرية العدوى العاطفية، اللتان تقدمان فهما معمقا لدور الذكاء العاطفي للقادة في العالم العربي، وخاصة في إطار دولة الإمارات العربية المتحدة. وقد استُخدمت منهجية الكمية لاختبار الفرضيات وللإجابة على أسئلة البحث. وقد تم الحصول على البيانات من قادة المؤسسات وموظفيهم في العديد من المؤسسات الحكومية ومؤسسات القطاع الخاص في دولة الإمارات العربية المتحدة. وتُساهم الدراسة في الأدبيات التي تتناول الذكاء العاطفي وفي إطار الدولة الإمارات العربية المتحدة، وذلك عبر اختبار المدى الذي يؤدي فيه الذكاء العاطفي لدى القادة إلى مشاعر ورغبات إيجابية أو سلبية لدى المرؤوسين، مما يؤثر بالتالي على مواقف المرؤوسين وسلوكياتهم في العمل .