Date of Award

4-2019

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Business Administration (DBA)

Department

Business Administration

First Advisor

Dr. Youssef Boulaksil

Second Advisor

Dr. Younes Hamdouch

Abstract

In line with Vision 2021, the UAE’s National Agenda has six pillars: providing world-class healthcare is one of them. It is hence not surprising that the UAE healthcare industry is allocating substantial weight to the element of quality. Patient-centered care is internationally becoming part of the quality domain. Patient-centered quality may be defined as “providing the care that the patient needs in the manner the patient desires at the time the patient desires”. This requires substantially more attention to learning about patients’ preferences. One of the main dimensions of patient-centered quality is timely access to care, which includes shorter waiting times and efficient use of physicians’ time. Long waiting time is a globally challenging phenomenon that most healthcare systems face; it is the main topic of this thesis.

The thesis consists of two main studies. The first empirical study was conducted by interviewing a sample of 552 patients to assess their satisfaction with their waiting experience in UAE hospitals. The collected data allowed us to test several hypotheses that were formulated based on an extensive literature study to better understand the relationship between waiting time and certain variables.

In the second study, a simulation model for a typical clinic was built from real data obtained from a public hospital in Abu Dhabi emirate, considering two types of patients’ arrival; by appointment and walk-in, to test the effect of delayed arrivals and number of resources on the waiting time. The objective of the simulation study was to determine effective strategies for reducing the patients’ waiting time. The results of both studies are presented and discussed, with some recommendations, managerial implications, and conclusions.

Comments

تماشيا مع رؤية 2021 ، يتضمن جدول الأعمال الوطني لدولة الإمارات العربية المتحدة ستة ركائز، وأحد هذه الركائز هو توفير الرعاية الصحية بمعايير عالميةالمستوى. ليس من المستغرب إذن أن يولي قطاع الرعاية الصحية في دولة الإمارات العربية المتحدة أهمية كبيرة لمعيار الجودة في تقديم الرعاية والخدمات الصحية للمرضى عالميا،ُ أصبحت الرعاية التي تركز على المريض تشكل جزءًا أساسيا من معيار الجودة. ويمكن تعريف الجودة التي تركز على المريض على أنها "توفير الرعاية التي يحتاجها المريض بالطريقة التي يفضلها المريض في الوقت الذي يرغب فيه المريض". وهذا يتطلب مزيدًا من الاهتمام بمعرفة ما يفضله المرضى. أحد اهم العناصر الرئيسية للجودة التي تركز على المريض في الوصول إلى الرعاية في الوقت المناسب، هو جعل وقت الانتظار أقصر والاستخدام الأمثل لوقت الأطباء. إن أوقات الانتظار الطويلة هي ظاهرة عالمية تعاني منها معظم أنظمة الرعاية الصحية؛ هذا هو الموضوع الرئيسي لهذه الأطروحة.

تتكون هذه الأطروحة من دراستين رئيسيتين. أجريت أول دراسة تجريبية عن طريق إجراء مقابلات مع عدد 552 مريض بهدف تقييم رضاهم عن تجربة الانتظار في مستشفيات دولة الإمارات العربية المتحدة. سمحت لنا البيانات التي تم جمعها باختبار العديد من الفرضيات التي تمت صياغتها على أساس دراسة تقصي شاملة لفهم العلاقة بين وقت الانتظار وعناصر معينة بشكل أفضل.

في الدراسة الثانية، تم بناء نموذج محاكاة لعيادة نموذجية من بيانات حقيقية تم الحصول عليها من مستشفى عام في إمارة أبوظبي، مع الأخذ بعين الاعتبار نوعين من المرضى وهم: مرضى لديهم مواعيد مسبقة، ومرضى بدون مواعيد مسبقة، وذلك لاختبار تأثير الوصول المتأخر وعدد الموارد المتاحة على وقت الانتظار. ان الهدف من دراسة المحاكاة هو تحديد استراتيجيات فعالة لتقليل وقت انتظار المرضى، وقد تم عرض نتائج كلتا الدراستين ومناقشتهما مع بعض التوصيات والآثار الإدارية والاستنتاجات في نهاية هذه الأطروحة.

Included in

Business Commons

Share

COinS