Date of Award

11-2019

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Business Administration (DBA)

Department

Business Administration

First Advisor

Dr. Abdul Karim Khan

Second Advisor

Dr. Maqsood Ahmad Sandhu

Abstract

The study is aimed to identify the role of different factors affecting knowledge transfer behaviour between at Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC), which is UAE National Oil Company. Extending the existing work on knowledge transfer, the researcher has incorporated the source, recipients, and process-related factors to examine knowledge transfer behaviour among consultants and clients. The moderating role of the learning management system was also analyzed. The study follows a quantitative approach to test the hypothesized relationships and the sample consists of 446 employees from ADNOC Company.

Findings of the study suggest that there is a significant direct impact of independent recipient-oriented factors of absorptive capacity and motivation to learn, on the knowledge transfer behaviour. Moreover, it presents evidence to support indirect impact including partial mediation of arduousness of the relationship between the impact of recipients’ motivation to learn and knowledge transfer behaviour, full mediation of arduousness of the relationship between the impact of sources’ credibility and knowledge transfer behaviour and a significant moderation impact of learning management system on the relationship between recipients’ absorptive capacity, in context of this study.

Apart from the above-mentioned findings, the study also presents contextual non-findings. These non-findings include an insignificant but negative impact of sources’ credibility on the knowledge transfer behaviour and an insignificant impact on the recipients’ retentive capacity on the organizational knowledge transfer behaviour, in terms of direct impact. The study has also presented an indirect impact on the non-finding of insignificant moderating impact. This non-finding was in terms of insignificant moderation of LMS on the relationship between recipients’ retentive capacity and organizational knowledge transfer behaviour.

Comments

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد دور العوامل المختلفة التي تؤثر على النهج المتبع لنقل المعرفة في شركة بترول أبوظبي الوطنية (أدنوك)، وهي شركة البترول الوطنية لدولة الامارات العربية المتحدة . أما فيما يختص بتوسيع نطاق العمل الحالي لعملية نقل المعرفة، فقد قام الباحث بإعادة دمج المصدر واالمتلقين والعوامل المرتبطة بالعملية لفحص النهج المتبع في نقل المعرفة بين الاستشاريين والعملاء. كما تم تحليل الدور المتوازن لنظام إدارة التعلم. تتبع هذه الدراسة مقاربة كمية لاختبار العلاقات المفترضة وتتكون كل عينة من عد د 446 موظفًا من شركة أدنوك.

تشير نتائج الدراسة إلى أن هناك تأثيرًا مباشرًا ومهمًا للعوامل المستقبلة الموجهة نحو القدرة الاستيعابية والدافع للتعلم على النهج المتبع في نقل المعرفة، علاوة على ذلك فقد تم تقديم أدلة لدعم التأثير غير المباشر بما في ذلك الوساطة الجزئية لقو ة العلاقة بين تأثير دافع االمتلقين على التعلم والنهج المتبع في نقل المعرفة والدور الو سيط والمتكامل لقوة العلاقة بين تأثير مصداقية المصادر والنهج المتبع في نقل المعرفة والتأثير المعتدل لنظام إدارة التعلم على العلاقة بين القدرة الاستيعابية للمتلقين في سياق هذه الدراسة.

وبصرف النظر عن النتائج المذكورة أعلاه، فإن الدراسة تقدم أيضا النتائج غير السياقية. تتضمن هذه النتائج غير المؤثرة تأثيرًا ضئيلًا ولكنه سلبيًا لمصداقية المصادر على النهج المتبع في نقل المعرفة وذو تأثير ضئيل على قدرة المتلقين الاستبقائية على سلوك نقل المعرفة التنظيمي من حيث التأثير المباشر. قدمت الدراسة أيضًا تأثيرًا غير مباشر على عدم وجود أهمية الدور المعتدل لنظام إدارة التعلم على العلاقة بين القدرة الاستبقائية للمتلقين والنهج المتبع ف ي نقل المعرفة بالمؤسسة.

Included in

Business Commons

Share

COinS