•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أثر استخدام الواقع المعزز التحفيزي في تنمية الانخراط في التعلم وجودة الحياة التعليمية لدى طلاب الصف العاشر بمقرر الفيزياء

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. ماجد بن عبدالله حامد الحارثي

Abstract

The research aimed to examine the impact of gamified augmented reality (AR) on engagement in learning and the quality of educational life. The research sample included (90) tenth grade students distributed in three schools, and they were distributed into three groups of (30) students in each group, the first experimental group taught using gamified AR, the second experimental group taught using non- gamified AR, and the third is a control group taught in the usual way in the classroom, and each school included an independent group of research groups. A quasi-experimental design was adopted to study the impact of using motivational augmented reality on learning engagement and the quality of educational life. The researcher developed a learning engagement scale that included (24) statements distributed over (3) axes, namely: Behavioural Engagement, Cognitive Engagement, and Emotional Engagement. A quality of educational life scale was developed consisting of (36) statements distributed over (6) axes, namely: Autonomy, empowerment, personal development, positive relationships, meaningful life, and self-acceptance. The research experiment was applied for two consecutive weeks in the first semester of the academic year 2022/2023. The results showed the effectiveness of motivational AR in developing engagement in learning and quality of educational life compared to non- gamified AR as well as compared to regular classes.

Keywords: gamified AR, gamification, engagement in learning, quality of educational life, physics course

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

استهدف البحث فحص أثر الواقع المعزز التحفيزي على الانخراط في التعلم وجودة الحياة التعليمية. تضمنت عينة البحث (90) طالبًا من طلاب الصف العاشر موزعين على ثلاث مدارس بإدارة جدة التعليمية، وتم توزيعهم على ثلاث مجموعات بواقع (30) طالب بكل مجموعة، المجموعة الأولى تجريبية وتدرس باستخدام الواقع المعزز التحفيزي، والمجموعة التجريبية الثانية تدرس باستخدام الواقع المعزز غير التحفيزي، أما المجموعة الثالثة والأخيرة فهي ضابطة وتدرس بالطريقة المعتادة بالفصول الدراسية، وقد تضمنت كل مدرسة مجموعة مستقلة من مجموعات البحث مع مراعاة عزل أثر المتغيرات الدخيلة. تم الاعتماد على التصميم شبه التجريبي لدراسة أثر استخدام الواقع المعزز التحفيزي على الانخراط بالتعلم وجودة الحياة التعليمية. طور الباحث مقياس للانخراط في التعلم تضمن (24) عبارة موزعة على (3) محاور، وهي: الانخراط السلوكي والانخراط المعرفي والانخراط الانفعالي. تم تطوير مقياس جودة الحياة التعليمية تكون من (36) عبارة موزعة على (6) محاور، وهي: الاستقلال الذاتي، والتمكن، والتطور الشخصي، والعلاقات الإيجابية، والحياة الهادفة، وتقبل الذات. تم تطبيق تجربة البحث لمدة أسبوعين متتاليين بالفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2022/2023. تم رصد النتائج وتحليليها باستخدام تحليل التباين أحادي الاتجاه واختبار شيفية. أوضحت النتائج فاعلية الواقع المعزز التحفيزي في تنمية الانخراط في التعلم وجودة الحياة التعليمية بالمقارنة مع الواقع المعزز غير التحفيزي وكذلك بالمقارنة مع الفصول الاعتيادية.

الكلمات المفتاحية: الواقع المعزز التحفيزي، التلعيب، الانخراط في التعلم، جودة الحياة التعليمية، مقرر الفيزياء.

Author ORCID Identifier

0000-0003-3705-5171

Creative Commons License

Creative Commons Attribution 4.0 International License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.