•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

التنمّر الإلكتروني على الأطفال في المجتمع الكويتي، الأسباب والحلول من وجهة نظر الوالدين

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. ليلى الخياط & د.سارة النفيشان

Abstract

This study aimed to identify the reasons and the suggested solutions for cyberbullying in children in the Kuwaiti society. The study compared the Kuwaiti fathers’ and mothers’ points of view, using the descriptive analytical approach. 377 surveys were randomly distributed among parents in Kuwait. The study identified some reasons for cyberbullying in children as follows: (1) reasons related to the media, such as imitating social media celebrities and watching violent movies and series; (2) reasons related to the family, such as domestic violence, not allowing the child to express their feelings, and the lack of house rules that ban cyberbullying; (3) reasons related to the school, such as the lack of awareness programs at school concerning the dangers of cyberbullying and the lack of strict rules to forbid it. The study findings also showed that there were no significant differences concerning the degree of relation variable between the fathers’ and the mothers’ points of view on the reasons for cyberbullying. Hence, some key solutions were suggested to limit cyberbullying. According to the parents, it is vital to focus on increasing children’s awareness at school. It is also necessary that parents have more monitoring over their children and their electronic devices.

Keywords: Early Childhood, Early Education, Comparative Education, Cyberbullying, Educational Media.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

سعى هذا البحث إلى معرفة أسباب التنمّر الإلكتروني على الأطفال في المرحلة الابتدائية في المجتمع الكويتي، ومقارنة وجهات نظر الوالدين حول ذلك، واستخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، حيث بلغت عينة البحث (377) من أولياء أمور الأطفال، تم استطلاع أراءهم من خلال استبانة تم إعدادها من قبل الباحثتين لجمع البيانات، وقد بين البحث أن من أسباب التنمّر الإلكتروني على الأطفال ما يعزى إلى الإعلام، ومن أهمها تقليد مشاهير عالم برامج التواصل الاجتماعي، ومشاهدة أفلام ومسلسلات العنف، وما يعود إلى الأسرة، من أهمها العنف الأسري وعدم السماح للطفل بالتعبير عن مشاعره، وعدم وجود قوانين منزلية تمنع التنمّر الإلكتروني، وما يعود إلى المدرسة، من أهمها عدم وجود برامج توعوية مدرسية عن أخطار التنمّر الإلكتروني، وعدم وجود قوانين صارمة تمنع التنمّر الإلكتروني، كما أشارت نتائج البحث الحالية إلى أنه لا توجد فروق في متغير درجة القرابة بين رأي الأب و رأي الأم حول أسباب التنمّر الإلكتروني، وقد اقترح البحث عدداً من الحلول المقترحة للحد من ظاهرة التنمّر الإلكتروني من وجهة نظر أولياء الأمور، كضرورة التركيز على توعية الأطفال في المدراس، و زيادة الرقابة من الوالدين على الأطفال والأجهزة الإلكترونية.

الكلمات المفتاحية: الطفولة المبكرة، التعليم المبكر، التعليم المقارن، التنمرالإلكتروني، الإعلام التربوي.

Author ORCID Identifier

0000-0001-6237-6095

0000-0003-2143-509X

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.