•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

دور الكوبونات التعليمية في تمويل مؤسسات التعليم العام بالسعودية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

أ.د. عادل بن عايد الشمري & دولة بنت ناصر آل سلطان

Abstract

The study aimed to diagnose the role of the use of educational coupons in supporting the financing of public education institutions in the Kingdom of Saudi Arabia and to diagnose its role in developing the educational environment in these institutions. The researchers used the descriptive survey method, based on a questionnaire they prepared for this purpose, its validity and reliability were measured. Distributed to a sample of (85) principals in secondary schools in Hafr Al-Batin Governorate, the study reached a number of results, the most important of which are: the total axes of the study obtained a “high” degree of approval with an arithmetic average (4.08). The study also showed that there were no statistically significant differences between the average scores of the sample members about the role of using educational coupons in supporting the financing of public education institutions in Saudi Arabia, as well as the role of using them in developing the educational environment due to the variable of gender or the variable years of service. Based on these results, the researchers recommended for the Ministry of Education to implement educational coupons, as it is one of the forms of financing public education in the Kingdom of Saudi Arabia, and an important financing public education in it.

Keywords: Coupons, education financing, education spending, public education institutions, Saudi Arabia.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة لتشخيص دور استخدام الكوبونات التعليمية في تمويل مؤسسات التعليم العام بالمملكة العربية السعودية وتشخيص دورها في تطوير البيئة التعليمية في هذه المؤسسات. واستخدم الباحثان المنهج الوصفي المسحي، اعتماداً على استبانة أعداها لهذا الغرض، تم قياس صدقها وثباتها، ووزّعت على عيّنة بلغت (85) مديرا ومديرة في المدارس الثانوية بمحافظة حفر الباطن بالمملكة العربية السعودية. توصلت الدراسة لعدد من النتائج، من أبرزها: حصول إجمالي محاور الدراسة على درجة موافقة "عالية" بمتوسط حسابي (4.08)، وحصول فقرات محور (دور استخدام الكوبونات التعليمية في دعم تمويل مؤسسات التعليم العام) على درجة موافقة "عالية" بمتوسط حسابي (4.09)، وحصول فقرات محور (دور استخدام الكوبونات التعليمية في تطوير البيئة التعليمية) على درجة موافقة "عالية" بمتوسط حسابي (4.04). كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة حول دور استخدام الكوبونات التعليمية في دعم تمويل مؤسسات التعليم العام بالمملكة، وكذلك دور استخدامها في تطوير البيئة التربوية تعزى لمتغير الجنس أو لمتغير سنوات الخدمة. وبناء على هذه النتائج أوصى الباحثان تطبيق وزارة التعليم العمل بالكوبونات التعليمية، باعتبارها إحدى صيغ تمويل التعليم العام بالمملكة العربية السعودية، وداعما مهماً لتمويل التعليم العام فيها. كما أوصيا باعتماد صيغة الكوبونات التعليمية لما لها من دور في توفير تعليم ذي جودة ونوعية عالية، وتحسين أداء مدارس التعليم العام بشكل عام؛ لتكون هدفاً للطلبة في حال تطبيق هذه الصيغة التمويلية الحديثة.

الكلمات المفتاحية: الكوبونات، تمويل التعليم، الانفاق على التعليم، مؤسسات التعليم العام، السعودية.

Author ORCID Identifier

0000-0002-0364-7729

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.