•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

"أنا لا أتحدّث السنغليزية" – الوقاحة اللغويـة والإنكــار في الصف الدراسي لتعليم اللغة الإنجليزية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

ليوك لو

Abstract

In Singapore, dominant narratives of Singlish as ‘bad English’ and an impediment to acquiring the Standard co-exist with discourses about Singlish as a marker of Singaporean identity. One consequence of such competing discourses has been characterised as a polarity between linguistic anxiety about Singaporeans’ proficiency in Standard English on the one hand, and rationalised confidence in using both registers appropriately on the other [that Wee (2014) terms ‘linguistic chutzpah’]. This paper examines a third phenomenon that is neither exclusively anxiety nor chutzpah in a specific site where metapragmatic evaluations of Englishes abound – the ELT classroom. Drawing on data from a bidialectal programme of Standard English and Singlish in a secondary school, I observe that while some students portrayed confidence in reasoning how Singlish might be appropriate in certain contexts, there are also instances where the same student might deny being a user of Singlish. Such denial may not be construed as anxiety, but a reflection of the unequal values of Englishes in wider society, even when bidialectalism may be promoted in the classroom.

Keywords: Singlish, Singapore, English Language Teaching, TESOL, Applied Linguistics, Sociolinguistics

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هناك رواياتٌ سائدةٌ في سنغافورة عن السنغليزية (الانجليزية السنغافورية) على أنها "إنجليزية سيئة" وعائقٌ أمام اكتساب الإنجليزية القياسية تتعايش مع خطاباتٍ حول السنغليزية كعلامةٍ على الهوية السنغافورية. وقد وُصِفت إحدى نتائج مثل هذه الخطابات المتنافسة على أنها قطبية بين القلق اللغوي حيال إتقان السنغافوريين للغة الإنجليزية القياسية من ناحية، والثقة المنطقية في استخدام كلا السجلين بشكل مناسب من ناحية أخرى [ما يصطلح له وي (2014) بـ "الوقاحة اللغوية"]. تبحث هذه الورقة في ظاهرة ثالثة ليست القلق بشكل حصري ولا الوقاحة في موقع معين حيث تكثر التقييمات الميتابراغماتية للغة الإنجليزية – الصف الدراسي لتعليم اللغة الإنجليزية. فقد لاحظتُ، معتمداً على بياناتٍ من برنامج ثنائي اللهجة للإنجليزية القياسية والسنغليزية في مدرسة ثانوية، أنه في حين اظهر بعض الطلاب الثقة في اعتقادهم في كيف يمكن أن تكون السنغليزية مناسبة في سياقاتٍ معينة، هناك أيضاً حالات قد ينكر فيها نفس الطالب كونه مستخدماً للسنغليزية. قد لا يُفسَّر مثل هذا الإنكار على أنه قلق، وإنما انعكاس للقيم غير المتكافئة للانجليزيات في المجتمع الأوسع، حتى عند إمكانية تعزيز ثنائية اللهجة في الصف الدراسي.

مفردات رئيسية: السنغليزية، سنغافورة، تدريس اللغة الإنجليزية، تدريس اللغة الإنجليزية لغير الناطقين بها، علم اللغة التطبيقى، علم اللغة الاجتماعي

Author ORCID Identifier

0000-0002-9558-6408

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.