Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
تأثير الدعم المنظمي على الالتزام نحو الاعتماد الأكاديمي لدى أعضاء هيئة التدريس بمؤسسات التعليم العالي
Abstract
The study aimed to identify the degree of perceived organizational support (POS) of faculty members and their commitment to academic accreditation (CTAA). Then, it explores the effect of POS on CTAA, gender, nationality, and administrative positions on them. Participants included a convenient sample of 221 faculty members from Sultan Qaboos University in Oman. Data analysis included measures of central tendency and structural equation modeling to conduct confirmatory factor analysis and build regression models. Results showed moderate degree of faculty POS and high level of CTAA. Significant gender difference is also observed for POS, with male faculty members showing higher POS and female members showing higher CTAA. In addition, non-Omani members reported significantly more POS and those with administrative positions reported significantly higher CTAA. Finally, empirical evidence is validated for the positive influence of POS on CTAA.
Keywords: Organizational support, commitment to change, academic accreditation, higher education, Oman
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد درجة تصور أعضاء هيئة التدريس للدعم المنظمي، ودرجة التزامهم نحو الاعتماد الأكاديمي، بالإضافة إلى تحديد مدى مساهمة الدعم المنظمي كمنبيء بالتزام أعضاء هيئة التدريس نحو الاعتماد الأكاديمي، وكذلك الكشف عن أثر اختلاف بعض المتغيرات الديموغرافية (الجنس، والجنسية، والمنصب الإداري) على تصور أعضاء هيئة التدريس للدعم المنظمي، والتزامهم نحو الاعتماد الأكاديمي، واعتمدت الدراسة مدخل البحوث الكمية باستخدام مقاييس النزعة المركزية، وبعض أنماط النمذجة بالمعادلة البنائية؛ لتحليل البيانات المُجمعة لدى عينة من أعضاء هيئة التدريس في جامعة السلطان قابوس. وتوصلت الدراسة إلى أن درجة تصور أعضاء هيئة التدريس للدعم المنظمي من الجامعة جاء في المدى المتوسط، بينما كان التزامهم نحو الاعتماد الأكاديمي في المدى المرتفع، كما أظهرت النتائج فروق دالة إحصائيا طبقا للجنس في الدعم المنظمي لصالح الذكور، وفي الالتزام نحو الاعتماد الأكاديمي لصالح الإناث، وفروق دالة إحصائيا بالنسبة للدعم المنظمي طبقا للجنسية لصالح غير العُمانيين، وبالنسبة للالتزام نحو الاعتماد ظهرت الفروق طبقا للمنصب الإداري لصالح شاغلي المناصب الإدارية، كما كشفت عن وجود تأثير إيجابي منبىء دال إحصائيا للدعم المنظمي على الالتزام نحو الاعتماد الأكاديمي.
الكلمات المفتاحية: الدعم المنظمي، الالتزام بالتغيير، الاعتماد الأكاديمي، التعليم العالي، سلطنة عمان
Recommended Citation
Al-Mahdy, Yasser F. Hendawy; Salah El-Din, Nesreen; and Al-Harthi, Aisha
(2021)
"Impact of Organizational Support on Faculty Commitment to Academic Accreditation in Higher Education Institutions,"
International Journal for Research in Education: Vol. 45:
Iss.
3, Article 1.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol45/iss3/1
Included in
Educational Leadership Commons, Higher Education Commons, Human Resources Management Commons, Organizational Behavior and Theory Commons