•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

متطلبات تطوير وظائف الجامعات السعودية الحكومية بمدينة الرياض في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د.نوف بنت عبدالعالي العجمي، د. مها أحمد القرزعي

Abstract

The study aimed to identify the transformation requirements in the function of Saudi universities to contribute in achieving Saudi Vision 2030. The researchers have used a questionnaire composed of 72 phrases distributed over three areas: academic teaching, scientific research, and community service. The study population consisted of 264 deans, vice deans, heads of departments and faculty members at public universities in Riyadh. The results of the study showed that there is a high need of sufficient numbers of faculty members on a proper level of scientific capabilities to have a transformation in academic teaching. The results also indicated that there is a need to allocate an independent and supportive budget for scientific research and achieve social justice and equal higher education opportunities for all society members. There were statistically significant effects of the variables of the study (job title, years of experience, and gender).

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدف هذا البحث إلى معرفة متطلبات تطوير وظائف الجامعات السعودية الحكومية في مدينة الرياض في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030، حيث استخدمت استبانة مكونة من (72) عبارة موزعة على ثلاثة محاور شملت متطلبات التطوير في (التدريس الأكاديمي ، البحث العلمي ، وخدمة المجتمع ) وذلك بعد التأكد من صدقها وثباتها. وتكون مجتمع الدراسة من العمداء والوكلاء ورؤساء الأقسام وأعضاء هيئة التدريس في الجامعات الحكومية بمدينة الرياض وبلغ عددهم( 4223 ) واستجاب ( 264 ) فرداً ، وقد توصلت الدراسة في نتائجها إلى أن أهم متطلب من متطلبات التطوير في التدريس الأكاديمي هو وجود أعداد كافية من أعضاء هيئة التدريس على مستويات مناسبة من القدرات العلمية (جاء بدرجة عالية) ، وأما أهم متطلب من متطلبات التحول في البحث العلمي فقد كان تخصيص ميزانية مستقلة وداعمة للبحوث العلمية (جاء بدرجة عالية) ، وكان تحقيق العدالة الاجتماعية وتكافؤ فرص التعليم الجامعي أهم متطلبات التطوير في خدمة المجتمع في حين وجدت فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات الدراسة ( المنصب الوظيفي ، سنوات الخبرة ،ونوع الجنس) وأوصت الدراسة في تبني الجامعات السعودية لأبرز متطلبات تطوير الأداء في الجامعات السعودية وتحديث أنظمة التعليم العالي بما يدعم دورها في تفعيل رؤية 2030.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.