•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

العوامل المؤثرة في تدني مستوى تقديم الخدمات الانتقالية للتلاميذ ذوي الإعاقات

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

تركي عبدالله سليمان القريني

Abstract

Abstract:

The purpose of this study was to identify some factors that affect the provision of transition services to students with multiple disabilities in their institutions. One hundred and fifty-three (153) teachers who worked with students with multiple disabilities in the Kingdom of Saudi Arabia responded to the survey that included two sections; the first section included demographic data of the sample while the second section included (26) items that present the factors affecting the provision of the transition services for those students. The results of the study showed that essential factors that affect the provision of transition services for these students were the weakness of the professional development programs in the field of transitional services, poor collaboration between community agencies, whether government or private institutions participate in providing these services, the weakness of competencies of transition services that provide preparation programs for special education teachers in Saudi universities and other factors. The results of this study did not show statistically significant differences between these factors according to the gender, academic qualification, and the number of years of experience, and training in transition services. Finally, the study provided several recommendations about providing transition services for these students.

Keywords: Transition services, students with multiples disabilities, effective factors

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

الملخص:

استهدفت الدراسة الحالية تحديد العوامل المؤثرة في تدني مستوى تقديم الخدمات الانتقالية للتلاميذ ذوي الإعاقات المتعددة بالمملكة العربية السعودية. وقد تكونت أداة الدراسة من قسمين: تضمن القسم الأول معلومات عامة عن عينة الدراسة، وشمل القسم الثاني (26) ستاً وعشرين عبارة تمثل العوامل التي قد تؤثر في مستوى تدني تقديم هذه الخدمات لهؤلاء التلاميذ. وشملت عينة الدراسة (153) معلماً ومعلمة، يعملون في المؤسسات التعليمية، التي تقدم خدماتها لهؤلاء التلاميذ. وأظهرت نتائج الدراسة أن العوامل التي تؤثر في مستوى تدني الخدمات الانتقالية لدى هؤلاء التلاميذ، تتمثل في ضعف برامج التطوير المهني في مجال الخدمات الانتقالية، وضعف التعاون بين الجهات المجتمعية ـ سواء أكانت الحكومية منها أم الخاصة ـ في المشاركة في تقديم تلك الخدمات، وضعف الكفايات ذات العلاقة بالخدمات الانتقالية التي تقدم لمعلمي التربية الخاصة في برامج إعدادهم في الجامعات السعودية، وغيرها من العوامل الأخرى. ولم تسفر نتائج هذه الدراسة عن فروق ذات دلالة إحصائية بين تحديد العوامل المؤثرة على تدني مستوى تقديم الخدمات الانتقالية للتلاميذ ذوي الإعاقات المتعددة بالمملكة العربية السعودية، وفقاً لاختلاف الجنس، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة، والتدريب ذي العلاقة بالخدمات الانتقالية. وقد قدمت الدراسة في ضوء نتائجها بعض التوصيات التي يمكن أن تساعد في التغلب على تلك العوامل التي تؤثر على مستوى تقديم الخدمات الانتقالية لهؤلاء التلاميذ.

الكلمات المفتاحية: الخدمات الانتقالية، الإعاقات المتعددة، العوامل المؤثرة.

Share

COinS