Date of Award

4-2019

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science (MS)

Department

Private Law

First Advisor

د. أحمد الضليع الزعابي

Second Advisor

د. محمد أبو العثم النسور

Third Advisor

أ.د. مراد المواجدة

Abstract

ان أهمية التصادم البحري خاصة من ضمن مخاطر الملاحة البحرية، وذلك لكثرة السفن التي تشق البحار، والسرعة الزائدة التي تسير بها، وشروط التصادم البحري الذي عالجها القانون الاماراتي ان التصادم بين سفينتين بحريتين او سفينة بحرية ومركب ملاحة داخلية وبالإضافة ان يكون التصادم البحري بين منشاتين عائمتين، ولقد عالجت معظم التشريعات الحديثة التصادم البحري في قوانينها وفقا للمعاهدات الدولية في هذا الشأن بغرض تحديد المسؤولية والطرف المتسبب في التصادم، ولقد اخذ قانون دولة الامارات العربية بالتصادم بسبب القوة القاهرة يعني تحمل كل سفينة ما أصابها من ضرر، حيث نصت عليه المادة رقم 319/1 من القانون التجاري البحري الاماراتي وجاء في نص المادة الثانية – الفقرة الأولى من معاهدة بروكسل، وكذلك الحال في قيام الشك حول أسباب التصادم وكما اخذ بالتصادم بطريق الخطأ، اما نتيجة لخطا احدى السفن او نتيجة خطا مشترك، ولقد تناول القانون الاتحادي الاماراتي الاختصاص وذلك ، على النحو الوارد في المادة 325 ومتى يقوم التصادم في مثل هذه الدعاوي في المادة 326القواعد الدولية لمنع المصادمات في البحار، سواء التي تتعلق بالأنوار والعلامات والاشارات الصوتية والضوئية بالإضافة الى قاعدة السير على اليمين، ان مسؤولية الناقل البحري تسري ان يكون هناك عقد لنقل هذه البضاعة سواء عن طريق الملاحة الساحلية او بعقد النقل، ودور التامين البحري الذي يدور حول السفينة وهو الدعامة الأساسية لممارسته النقل البحري، ان القضاء يحقق أساسا مصالح خاصة للخصوم عن طريق اصلاح نتائج مخالفة القاعدة القانونية سواء للمطالبة الجنائية او المدنية، وأخيرا نصل الى الفرض الأساسي من التامين البحري وهو الوفاء بالمطالبات، والخاتمة والنتائج والتوصيات.

Comments

The importance of maritime collision is particularly among the risks of maritime navigation, because of the large number of vessels that crosses the sea with high speed. The condition of the maritime collision that UAE law has dealt with is that the collision between two naval vessels, a naval vessel and an inland navigation boat, in addition to a maritime collision between two floating vessels. Most modern maritime law has dealt with maritime conflict in their laws in accordance with international treaties in this regard with a view to determining liability and the party causing the collision. The law of the United Arab Emirates has taken the collision because of the force majeure, as well as the suspicion of the causes of the collision and the accidental collision either by one ship or the cause is from both parties. Federal law dealt with jurisdiction, as provided in article 325 and when such cases were dealt with in article 326, international rules to prevent the collisions in the sea, whether related to lights, signs, and signals of sound, and optical as well as the base of the traffic on the right.

The liability of the maritime carrier means that there shall be a contract for the carriage of such goods either by coastal navigation or by the contract of carriage, and the role of marine insurance, which revolves around the ship and is the mainstay of its maritime transport practice. The judiciary essentially achieves special interests for the adversaries by reforming the results of the violation of the legal rule, whether for criminal or civil prosecution. Finally, this research arrives at the basic premise of maritime insurance, namely the fulfillment of claims, conclusion, findings, and recommendations.

Included in

Law Commons

Share

COinS