Date of Award

4-2019

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science (MS)

Department

Political Science

First Advisor

Samiul Hasan

Second Advisor

Ahmed Mustafa Elhussein Mansour

Third Advisor

Dr. Alaaeldin Aly

Abstract

This research focuses on the Telecommunications Regulation in the UAE and studies the interrelationship of ‘better public governance’ and ‘performance’ of telecommunications regulation in the UAE. The work is a reexamination of the thesis that “Countries with better (governance) institutions have better telecom regulators”, and, “Private regulated firms achieve the same public interest goals as state-owned firms”. The study analyzes public governance in the UAE using six internationally recognized criteria: ‘voice accountability’, ‘political stability’, ‘government effectiveness’, ‘regulatory quality’, ‘rule of law’ and ‘control of corruption’. It analyzes the quality of regulatory governance by the Telecommunications Regulatory Authority (TRA) in the UAE in terms of four dimensions suggested in the literature: ‘regulatory transparency’; ‘regulatory independence’; ‘resource availability’, and the ‘enforcement of licenses’ and their subcomponents. The research is a qualitative study using both primary and secondary data. The primary information was collected via comprehensive discussions with six management level personnel from the TRA. The work uses laws, regulations, data analyses, and reports from the UAE government, other relevant government and organizational sources, the World Bank, the World Economic Forum, the World Justice Project, and Transparency International. This research proves that since the UAE has a high level of national public governance, it also has good quality telecommunications regulatory governance across all the relevant criteria. The results also indicated that the private service provider, Du, has done more than Etisalat to prove that the “Private regulated firms achieve the same public interest goals as state-owned firms”. Finally, the work provides recommendations, based on the shortcomings unearthed by the study, for improving

Comments

يركز هذا البحث على أنظمة الاتصالات في دولة الإمارات العربية المتحدة كما يدرس العلاقة المتبادلة بين "تحسين الحكومة" و"الأداء" لأنظمة الاتصالات في دولة الإمارات العربية المتحدة، ويعتمد الأساس النظري لهذا البح على النظريتين "الدول ذات المؤسسات) الحكومة ( الأفضل لديها هيئات تنظيم اتصالات أفضل" وأن "مؤسسات القطاع الخاص تحقق نفس أهداف المصلحة العامة التي تحققها مؤسسات القطاع العام" وتحلل الدراسة الحكومة العامة لدوله الامارات باستخدام سته معايير معترف بها دوليا وهي "المساءلة " و "الاستقرار السياسي" و فعالية الحكومة" و "الجودة التنظيمية" و "سيادة القانون" و "السيطرة علي الفساد". ويحلل نوعيه الإدارة التنظيمية من قبل هيئه تنظيم الاتصالات في دوله الامارات العربية المتحدة من حيث الأبعاد الأربعة المقترحة في الأدب: ' الشفافية التنظيمية ' و' الاستقلال التنظيمي ' و ' توفر الموارد ' و ' فرض التراخيص ' ومكوناتها الفرعية. ويعد البحث دراسة نوعيه حيث تم استخدام كل من البيانات الأولية والثانوية. تم جمع المعلومات الأولية من خلال مناقشات شامله مع سته موظفين من المستوي الإداري من الهيئة. ويستخدم العمل القوانين واللوائح وتحليل البيانات والتقارير المقدمة من الحكومة الإماراتية، والمصادر الحكومية والتنظيمية الأخرى ذات الصلة، والبنك الدولي، والمنتدى الاقتصادي العالمي، ومشروع العدالة العالمي، ومنظمه الشفافية العالمية. ويثبت هذا البحث انه بما أن دوله الامارات تتمتع بمستوى عال من الحكومة العامة، فإنها تتمتع أيضا بإدارة جيده لتنظيم الاتصالات عبر جميع المعايير ذات الصلة. تشير النتائج إلى أن مزود الخدمة للقطاع الخاص) دو (حققت نموًا أفضل من اتصالات والتي تؤكد نظرية الباحث بأن "مؤسسات القطاع الخاص تحقق نفس أهداف المصلحة العامة التي تحققها مؤسسات القطاع العام" وذلك بسبب الحكومة العامة الجيدة للدولة مما نتج عنه وجود حكومة تنظيمية جيدة الأداء. وأخيراً، تم تقديم بعض الاقتراحات كتوصيات استنادا إلى أوجه القصور التي كشفت عنها الدراسة والتي تم التوصل إليها في هذه الدراسة للتحسين وإعداد الأبحاث في المستقبل بشأن الحكومة التنظيمية للاتصالات.

Included in

Public Policy Commons

Share

COinS