Date of Award

4-2020

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Educational Leadership)

Department

Foundations of Education

First Advisor

Mohamed Al Hosani

Second Advisor

Ali Ibrahim

Third Advisor

Zeina Hojeij

Abstract

This study investigates teachers' perceptions of transformational leadership as practiced by private school principals in Al Ain, United Arab Emirates. The study examines the leadership practices of idealized influence, inspirational motivation, intellectual stimulation, and individual consideration, analyzed by selected demographic variables, i.e., (gender, level of qualification, and years of experience). The study was guided by three research questions. The first examined the extent to which school principals practice transformational leadership, as seen from the teachers’ perspectives. The second considered statistical differences in the practice of transformational leadership due to gender, qualifications, and experience, while the third looked at teachers’ suggestions for enhancing transformational leadership practices. The researcher uses a quantitative methodology, incorporating a descriptive-inferential survey. The convenience sample comprised 363 teachers at 15 private schools in Al Ain. The data were analyzed using the Statistics Package for Social Sciences. Descriptive statistics were used to determine how well the perceptions of participants align with the conceptualization of transformational leadership. One-way analysis of variance and multiple comparisons were used to explore differences in perceptions of transformational leadership according to participant qualifications and years of experience. T-tests were used to find differences in perception by gender. The results of the study showed that principals usually practice transformational leadership in Al Ain's private schools. The study found significant differences in teachers’ perspectives according to their qualifications and experience. However, there was no significant difference between the perspectives of men and women. It is hoped that educational institutions will benefit from the study by identifying factors that may help learners and researchers to understand the most effective ways to implement a transformational leadership style in this setting.

Comments

تهدف هذه الدراسة إلى استقصاء آراء المعلمين حول ممارسات مدراء المدارس الخاصة للقيادة التحويلية في مدينة العين، وقد تم استقصاء هذه الآراء حسب متغير الجنس والشهادة العلمية وعدد سنوات الخبرة. وقامت هذه الدراسة على استقصاء ممارسات المدراء في أربع محاور للقيادة التحويلية وهي التأثير المثالي، والدافعية الإلهامية، والاستثارة الفكرية، والاعتبارية الفردية. وتمت هذه الدراسة من خلال الإجابة على ثلاث أسئلة، السؤال الأول استقصاء درجة ممارسة المدراء للقيادة التحويلية في المدارس الخاصة في مدينة العين من وجهة نظر معلميهم . السؤال الثاني: البحث عن فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس والشهادة العلمية وعدد سنوات الخبرة. السؤال الثالث يعرض الاقتراحات التي يقدمها المعلمون لتعزيز نمط القيادة التحويلية في مدارسهم. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي حيث استهدفت 15 مدرسة خاصة في العين تم اختيارهم عن طريق العينة المريحة، وتم جمع ) 363 ) استبانة صالحة من معلمي المدارس الخاصة و معلماتها، ثم إدخال البيانات على برنامج SPSS و تحليلها باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لإيجاد درجة ممارسة القيادة التحويلية و t test لإيجاد الفروق بوجهات نظر المعلمين حسب متغير الجنس، أما اختبار التباين الأحادي (ANOVA) فقد أوجد الاختلاف في وجهات المعلمين حسب متغير المؤهل العلمي وسنوات الخبرة. وتبين من خلال النتائج أنه غالبا ما يمارس مدراء المدارس الخاصة القيادة التحويلية في مدارسهم وذلك من خلال وجهة نظر معلميهم، وأنه ليس هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس، وإنما هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المؤهلات العلمية والخبرة. وأوصت الدراسة بأهمية تطوير مستوى القيادة التحويلية لدى مدراء المدارس الخاصة من خلال برامج تدريبية.

Share

COinS