Date of Award

11-2019

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Educational Leadership)

Department

Foundations of Education

First Advisor

Dr. Ali Ibrahim

Second Advisor

Dr. Rashid Alriyami

Third Advisor

Dr. Omar Khasawneh

Abstract

This thesis is investigating the status of professional development (PD) for academic librarians in the United Arab Emirates. The first objectives of the thesis is to investigate the current Professional Development in terms of activities, organization and effectiveness of the programs for academic librarians in Federal Higher Education Institutions in the United Arab Emirates, from the point of view of the librarians. The second objective is to explore the extent to which academic librarians are motivated toward Professional Development in the United Arab Emirates Federal Higher Education Institutions. Qualitative research method has been utilized and data are collected via interviews from 13 academic librarians in 3 institutions, the United Arab University (UAEU), the Higher Colleges of Technology (HCT), and Zayed University (ZU) during the period 2018-2019. The study discovered that there are various PD activities such as workshops, conferences, webinars, and many others that are organized by these institutions for librarians. In addition, the study found that the current professional development programs are not totally related to library work especially programs that are provided by Human Resources departments; while professional development programs that are organized by libraries are more relevant to librarians’ needs. In addition, there are different organizers of professional development programs, through local and/or international associations. For motivation of librarians, the study found that most librarians are highly motivated toward professional development due to intrinsic motivational factors in absence of extrinsic motivation factors. This thesis gives rich information about the status of professional development for librarians, and about librarians’ motivation toward PD, which will help researchers build upon the results and open new avenues for research. Finally, this study fills a gap that currently exists in the area of librarians’ research within the United Arab Emirates context

Comments

تسلط هذه الرسالة الضوء على برامج التطوير المهني المتاحة لأخصائي المكتبات الأكاديمية إلى جانب دافعيتهم تجاه التطوير المهني القدم لهم في مؤسسات التعليم العالي الاتحادية في دولة الإمارات العربية المتحدة. وتمثل ت أهداف الدراسة في أولاً استقصاء الوضع الحالي للتطوير المهني من نواحي مختلفة كالجهات المنظمة للبرامج ومدى فعاليتها لأخصائي المكتبات الأكاديمية في دولة الإمارات من وجهة نظر الأخصائيين. وتمثل الهدف الثاني في بحث مدى زايد، وكليات التقنية العليا( خلال الفترة دافعية أخصائي المكتبات الأكاديمية تجاه التطوير المهني في مؤسسات التعليم العالي الإتحادية في دولة الإمارات العربية المتحدة. تم جمع البيانات عن طريق تطبيق المنهج النوعي، وذلك من خلال إجراء13 مقابلة مع أخصائي مكتبات من 3 مؤسسات تعليم عالي )جامعة الإمارات العربية المتحدة، جامعة 2018- 2019 . كشفت الدراسة عن توفر العديد من برامج التطوير المهني كورش العمل والمؤتمرات والتدريب الإلكتروني وأنواع مختلفة من البرامج. لكنها كشفت أيضًا على أن البرامج المطروحة حاليا لا تتلاءم بشكل كامل مع احتياجات أخصائي المكتبات وبالأخص البرامج المطروحة من خلال إدارة الموارد البشرية في مختلف المؤسسات. بينما كانت البرامج التي تنظمها المكتبات أكثر فعالية وأكثر مواءمة لحاجات أخصائي المكتبات. كما كشفت الدراسة عن تواجد عدة جهات منظمة لبرامج التطوير المهني لأخصائي المكتبات منها المحلية ومنها الدولية. كذلك، أظهرت الدراسة عن وجود الدافعية الداخلية للتطوير المهني بين الأخصائيين على الرغم من غياب أسباب الدافعية الخارجية. وتضيف هذه الرسالة معرفة غنية عن الوضع الحالي للتطوير المهني وعن الدافعية لدى أخصائي المكتبات للتطوير في إطار دولة الإمارات العربية المتحدة. وتسعى هذه الرسالة بدورها إلى تغطية جزء من الفجوة العميقة في مجال البحث العلمي عن المكتبات في دولة الإمارات.

Share

COinS