Date of Award

4-2020

Document Type

Thesis

Degree Name

Doctor of Business Administration (DBA)

Department

Business Administration

First Advisor

Dr. Mohammed Al Waqfi

Second Advisor

Dr. Rashed Alzahmi

Third Advisor

Dr. Mohamed Alhosani

Abstract

This study purports to explain how ethical leadership can enhance employee performance in the Kingdom of Bahrain by analyzing the mediating role of employee voice. It employs a conceptual framework based on social learning (SL) and social exchange (SE) theories to show the significance of employee voice in enhancing employee performance. The present study aims to assist managers in leveraging employee voice; thus, improving employee performance and presenting a different perspective to change the negative view of employee voice. Equally important, it gives support to SLT as well as SET theories as they provide clarification about the role of employee voice.

This study was conducted in the hotel industry in the Kingdom of Bahrain. In particular, data were collected through a survey-questionnaire which was administered to frontline employees and direct managers of four and five-star hotels.

The study findings indicated that ethical leadership of direct manager affects employee performance, while voice partially mediates the relationship between ethical leadership and extra-role performance. Moreover, cultural similarity does not moderate the relationship between ethical leadership and employee voice. The findings of this study also revealed a significant link between the education level and performance of frontline hotel employees in Bahrain. This study provides a number of practical implications for organizations operating in the hotel industry. First, it highlights the role of ethical leadership in improving employee performance. Second, hospitality organizations should foster certain norms that encourage employees to use their voice and motivate managers to listen to their employees’ opinions and initiatives. Another important implication of this study is that hotel management does not have to perceive cultural differences as problematic in its efforts to harmonize a diverse workforce. Finally, current study provides insights into the current situation with regards to frontline employees in the hotel industry in the Kingdom of Bahrain.

Comments

الهدف من هذه الأطروحة هو دراسة دور القيادة الأخلاقية في تعزيز أداء الموظفين بمملكة البحرين، وذلك عبر تحليل الدور الوسطي للسلوك الصوتي للموظف. استخدمت هذه الدراسة إطارا مفاهيميا يستند إلى نظريتي: التعلم الاجتماعي (SLT) والتبادل الاجتماعي (SET) وذلك بهدف بیان دور السلوك الصوتي للموظف وأهميته في تعزيز أدائه. أجريت هذه الدراسة في قطاع الفندقة بمملكة البحرين، حيث تم جمع البيانات والمعلومات المطلوبة من خلال استبيان استقصائي لعينة من موظفي الصفوف الأمامية في فنادق ذات تصنيف اربعة وخمسة نجوم ومديريهم المباشرين. أهم نتائج هذه الدراسة اثبات تأثير القيادة الأخلاقية للمدير على أداء الموظف، التأثير الوسطي (الجزئي) للسلوك الصوتي للموظف في العلاقة بين القيادة الأخلاقية وسلوك المواطنة التنظيمية (OCB)، عدم تأثير التشابه الثقافي بين الموظف والمدير على العلاقة بين القيادة الأخلاقية للأول والسلوك الصوتي للثاني، إضافة إلى بيان الارتباط الوثيق بين المستوى التعليمي لموظفي الصفوف الأمامية في فنادق البحرين وأداءهم. تعددت الآثار العملية لهذه الدراسة في المجالات التالية: أولا، مجال القيادة الأخلاقية: تحسين الفهم العام لدور القيادة الأخلاقية في تعزيز السلوك الصوتي للموظف وأدائه، وتسليط الضوء على العلاقة بين القيادة الأخلاقية وأداء الموظف في السياق المحدد. ثانيا، مجال السلوك الصوتي للموظف: كشف الدور الحيوي للسلوك الصوتي للموظف في قطاع الضيافة والسياحة، وتحسين النظرة السلبية السائدة، وعليه فلابد من تعزيز القواعد والأنظمة التي تشجع الموظفين على استخدام صوتهم وتحفيز المديرين على الاستماع إلى آراء ومبادرات موظفيهم. ثالثا: مجال الاختلافات الثقافية: عدم اعتبار الاختلافات الثقافية معوق في مجال تنظيم القوى العاملة المختلفة في المؤسسات الفندقية أخيرا، تقدم الدراسة الحالية رؤية شاملة حول الوضع الحالي لموظفي الصفوف الأمامية في قطاع الضيافة والسياحة في مملكة البحرين

Included in

Business Commons

Share

COinS