Date of Award
4-2020
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Education (Curriculum and Instruction)
Department
Curriculum and Methods of Instruction
First Advisor
Muhammed Jaber Qassim
Abstract
استهدفت الدراسة تحديد المفردات المتضمنة في مقرر اللغة العربية لطلبة الصف الرابع في دولة الإمارات العربية المتحدة، وقياس مدى فاعليّة الألعاب اللّغوية في تنمية المفردات لدى طلبة الصف الرابع. واعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وتك ونت عينة الدراسة من (31) طالبا وطالبة من طلبة الصف الرابع ف ي برايتون كوليدج العين في دولة الإمارات العربية المتحدة، تم تقسيمهم إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية وعدد أفرادها (16) طال بًا وطالبة، عدد الذكور (9) وعدد الإناث (7) تم تدريسهم مقرر اللغة العربية باستخدام الألعاب اللغوية، والأخرى مجموعة ضابطة وعدد أفرادها (15) طال بًا وطالبة، عدد الذّكور (8) وعدد الإناث (7) تم تدريسهم مقرر اللغة العربية بالطريقة الاعتياديّة، واشتملت أدوات الدراسة على دليل الألعاب اللّغويّة واختبار المفردات اللغوية تم التحقق من صدقه وثباته. وأظهرت النتائج وجود أثر إيجابي للألْعاب اللّغويّة في تنْمية المفردات في مقرر اللغة العربية لدى طلبة الصّف الرابع. وأوصت الدراسة بضرورة توظيف الألْعاب اللّغويّة في تدريس اللغة العربية، إذ إنَّها أثبتت أثرها في تنمية مفردات اللغة لدى الطلبة ف ي مادة اللغة العربية.
Recommended Citation
Al Momani, Wafa Yousuf, "The Effectiveness of Linguistic Games in Vocabulary Development among Fourth Grade Students" (2020). Theses. 898.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/898
Comments
The study aimed to identify the vocabulary included in the Arabic language course for the fourth-grade students in the UAE and to measure the effectiveness of language games in the development of vocabulary in the fourth-grade students. The study was based on the quasi-experimental method, and the sample of the study consisted of (31) students in fourth grade in Al Ain city in the United Arab Emirates. This sample was divided into two groups: an experimental group (n=16 students), 9 males and 7 females, which were taught a course in Arabic language using language games, and a control group (n=15 students), 8 males and 7 females, which were also taught the course of Arabic language in a traditional way. The study tools included a guide to language games and vocabulary tests. The results showed that there was a positive effect of the linguistic games on the development of vocabulary in the Arabic language course for fourth-grade students. The study recommended the use of linguistic games in the teaching of the Arabic language, as it has proven its impact on the development of vocabulary language among students in the Arabic language course.