Date of Award

11-2020

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Negmeldin Alsheikh

Second Advisor

Mohamed Shaban

Abstract

This study aimed at exploring English teachers’ views on the emergent writing practices of kindergarten students. An exploratory sequential mixed method design was adopted by employing qualitative and quantitative means. In the first phase, five kindergarten teachers were selected purposively and interviewed using semi-structured interviews. The results extracted from the qualitative phase served in developing the quantitative tool. The second phase which featured a collection of quantitative data by means of a questionnaire which was distributed randomly to kindergarten teachers in all school districts in the UAE (n=210). The results gleaned from both the qualitative and the quantitative phase revealed major findings: 1) The teachers viewed the emergent writing experience as joyful, meaningful, and communicative which can pave the way for creating a conducive self-expression environment: 2) They reported that instructional writing strategies and materials should be procedural and phased gradually to promote kindergarteners’ writing; 3) They teachers also stressed the importance of using direct and indirect instructions; 4) The teachers emphasized the instrumental role of continuous and constructive structured assessment strategies: 5) The teachers assigned a minor role of technological deliverables in emergent writing practices; 6) They also indicated that the insufficient time assigned for emergent writing poses a real challenge and hampers teachers’ creative writing practices. The study addressed key issues related to EFL teachers’ emergent teaching practices in the UAE context, and thus it gives some recommendations for EFL teachers, curriculum planners and writing practice, and assessment. The study incorporated some implications for future research.

Comments

هدفت الدراسة إلى استكشاف ومعرفة آراء معلمين اللغة الإنجليزية عن ممارساتهم التعليمية لمهارة الكتابة الناشئة لطلبة رياض الأطفال. وقد اعتمدت الدراسة على استخدام المنهج الاستكشافي المختلط بحيث تم استخدام أدوات كيفية وكمية في الدراسة بطريقة متتالية للحصول على نتائج واضحة ويمكن تعميمها على كل معلمي اللغة الانجليزية لرياض الأطفال في دولة الإمارات العربية المتحدة. وقد اشتملت الدراسة على مرحلتين، حيث كانت المرحلة الأولى من ال دراسة تشتمل على الجانب الكيفي. ومن خلاله تم إجراء مقابلات فردية مع خمس معلمين للغة الإنجليزية في رياض الأطفال وقدم اختيار عينة الجانب الكيفي للدراسة بطريقة قصدية. ومن خلال النتائج الكيفية تم تطوير الأداة الكمية. أما المرحلة الثانية من الدراسة تشتمل على الجانب الكمي حيث تم توزيع الاستبانة المطورة بطريقة عشوائية لعدد من معلمي رياض الأطفال(n=210) في جميع المناطق التعليمية في دولة الإمارات العربية المتحدة. واسفرت النتائج الكيفية والكمية على أن مهارة الكتابة الناشئة تعتبر مهارة ذات معنى ويجب أن تُعلم بطريقة ممت عة ومسلية. كما أكد المعلمون على ضرورة الاستخدام التدريجي لإستراتيجيات التعليم والمصادر المتوفرة بحسب مستوى واحتياجات الطلبة. نضيف على ذلك مدى أهمية الملاحظة كاستراتيجي ة أساسية لتقويم ولتتبع أداء الطلبة في مهارة الكتابة الناشئة. كما أكد المعلمون على أن استخ دام التكنولوجيا في هذه المرحلة غير مجدي وقد يؤثر على نمو المهارات الحركية الدقيقة عند ممارسة مهارة الكتابة الناشئة. علاوة على ذلك تعتبر المهارات المتوقعة والمحددة من قبل الوالدين والإدارة المدرسية عائق اساسي في الممارسات التعليمية لمهارة الكتابة الناشئة با لإضافة إلى ضيق الوقت فقد يحد هذا من الإبداع والابتكار لدى المعلمين. فنرى أن الدراسة قد تناولت قضايا متعلق ة بالممارسات التعليمية للكتابة الناشئة لمعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية وبالتالي هناك بعض التو صيات تم تقديمها بالإضافة إلى التركيز عليها مستقبلا عند إجراء ابحاث اخرى.

COinS