Date of Award
11-2019
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Science (MS)
Department
Social Work
First Advisor
Dr. Osman Antwi-Boateng
Abstract
The United Arab Emirates (UAE) is emerging as a world leader in digital diplomacy due to its excellent communication infrastructure and willingness to connect with the outside world as part of it is foreign policy goals. In spite of the UAE’s central role in this digital diplomacy phenomenon, not much by way of research has been conducted into the UAE’s efforts. Thus, this thesis seeks to fill the research gap by addressing three key research questions vis-à-vis UAE’s digital diplomacy. First, what are the UAE’s digital diplomacy strategies? Second, what are the benefits of digital diplomacy to the UAE? Third, what challenges does the UAE faces in its digital diplomacy strategies and how can they be addressed? These research questions are addressed via the qualitative methodology of in-depth personal interviews with Emirati Diplomats and Academics and Expatriate foreign policy practitioners and Academics. This is complemented by primary data from the UAE government and international agencies, as well as secondary data from media, governmental and international organization sources.
The UAE’s digital diplomacy strategies involve the use of the following tools: Ministry of Foreign Affairs website, Facebook, Twitter, Instagram, and YouTube. The goal is to use the above tools to promote and market the country, serve as a source of information about the country, offer a platform for global interaction and to conduct diplomacy. In spite of the benefits that the UAE derives from digital diplomacy, there are several challenges. These include personnel challenges in administering the tools; negative regional perception; the problem of audience identification and targeting; generational gap in the use of social media in the foreign policy establishment; keeping pace with a fast-paced media environment; the growing phenomenon of fake news from hostile sources; the use of digital tools by non-state actors to challenge state authority; the culture of anonymity in the digital realm; the risk of cyber-attacks and organizational culture.
In countering all In countering all these challenges, this research recommends the following solutions to the government of the UAE: constant training and orientation for UAE diplomats and UAE professionals within the foreign policy media circles; audience research in order to convey the right message as well as increased connectivity through social media; developing a rapid response mechanism to combat fake news; direct messages with other languages apart from Arabic and English and raising awareness among targeted audiences about the risk that comes with social media.
Recommended Citation
Al Mazrouei, Khadija Ali Mohammed, "THE ROLE OF DIGITAL DIPLOMACY IN UAE FOREIGN POLICY: STRATEGIES, CHALLENGES AND OPPORTUNITIES" (2019). Theses. 864.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/864
Included in
Public Affairs Commons, Public Policy Commons, Social Policy Commons
Comments
برزت دولة الإمارات العربية المتحدة كرائد عالمي في مجال الدبلوماسية الرقمية نظرًا لامتلاكها بنية تحتية ممتازة للاتصالات، ورغبتها في التواصل مع العالم الخارجي كجزء من أهداف سياستها الخارجية، وعلى الرغم من الدور الرئيسي لدولة الإمارات في هذه الظاهرة الدبلوماسية الرقمية، لم يتم القيام بالكثير من الدراسات في توضيح جهود دولة الإمارات في هذه الظاهرة، وبالتالي، تسعى هذه الرسالة إلى سد الفجوة البحثية من خلال معالجة ثلاثة أسئلة بحثية أساسية تتعلق بالدبلوماسية الرقمية لدولة الإمارات: أولاً، ما هي استراتيجية الدبلوماسية الرقمية لدولة الإمارات ؟، ثانيا،ً ما هي فوائد الدبلوماسية الرقمية لدولة الإمارات؟ ، ثالثا،ً ما هي التحديات التي تواجه دولة الإمارات في استراتيجية الدبلوماسية الرقمية وكيف يمكن معالجتها؟، تمت معالجة أسئلة البحث المذكورة أعلاه من خلال المنهجية النوعية للمقابلات الشخصية مع الدبلوماسيين الإماراتيين والأكاديميين وخبراء في مجال السياسة الخارجية، ودعمها من خلال بيانا ت أولية مصدرها من حكومة دولة الإمارات ووكالات دولية، وكذلك بيانات ثانوية من مصادر وسائل الإعلام، حكومية، ومنظمات الدولية.
تتضمن استراتيجية الدبلوماسية الرقمية لدولة الإمارات في استخدام الأدوات التالية: موقع وزارة الخارجية والتعاون الدولي، فيسبوك، تويتر، إن ستغرام، ويوتيوب، وذلك بهدف استخدام الأدوات المذكورة أعلاه لتعزيز والتسويق للدولة، ولتكون بمثابة مصدر رئيسي للمعلومات عن دولة الإمارات، وتوفير منصة للتفاعل العالمي وممارسة الدبلوماسية، على الرغم من الفوائد التي تجنيها دولة الإمارات من الدبلوماسية الرقمية، إلا أن العديد من التحديات تعترض ذلك، ويشمل الآتي: تحديات الموظفين في إدارة الأدوات؛ التصور الإقليمي السلبي؛ صعوبة تحديد الجمهور واستهدافهم؛ الفجوة بين الأجيال في استخدام وسائل التواصل الاجتماعي في ممارسة السياسة الخارجية ؛ الحفاظ على السلام في ظل مواكبة تغير السريع في البيئة الإعلامية؛ زيادة ظاهرة الأخبار الزائفة من مصادر معادية؛ استخدام الأدوات الرقمية من قبل الجهات الفاعلة من غير الدول للطعن في سلطة الدولة؛ ثقافة عدم الكشف عن الهوية في المجال الرقمي؛ خطر الهجماتالإلكترونية والثقافة المؤسسية.
في مواجهة كل هذه التحديات، يوصي البحث فيما يلي: بالنسبة لحكومة دولة الإمارات في القيام بما يلي: التدريب المستمر وتوجيه الدبلوماسيين الإماراتيين والمهنيين الإماراتيين في الدوائر الإعلامية للسياسة الخارجية ؛ بحث عن الجمهور المستهدف من أجل توصيل الرسالة الصحيحة وكذلك تكثيف الاتصال من خلال وسائل التواصل الاجتماعي؛ تطوير آلية استجابة سريعة لمكافحة الأخبار المزيفة؛ توجيه الرسائل بلغة أخرى ليس فقط باللغتين العربية والإنجليزية وزيادة الوعي للجمهور المستهدف حول المخاطر التي تأتي مع وسائل التواصل الاجتماعي .