Date of Award

5-2019

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Educational Leadership)

Department

Foundations of Education

First Advisor

Dr. Ali Ibrahim

Second Advisor

Dr. Rashid Alriyami

Abstract

This thesis is concerned with innovation in KG schools in Al Ain, specifically the enabling and hindering factors and procedures followed. The government of Abu Dhabi established Abu Dhabi Education Council (ADEC) in 2005 which is now known as the Department of Education and Knowledge (ADEK). ADEK seeks to develop education and educational institutions in the Emirate of Abu Dhabi, implement innovative educational policies and programs which aim to improve education in accordance with the highest international standards by the launching of the New School Model (NMS) which includes a new curriculum, advanced teaching methods, learning materials, and resources. These aim to enhance student performance by developing the student as a communicator, a thinker, a problem solver, creative and innovative person. The first purpose of this study is to investigate the factors which facilitate or hinder the implementation of innovation in the Kindergarten (KG) schools in Al Ain. The second purpose of this study is to identify the procedures or steps used in implementing innovative practices in KG schools in Al Ain. A descriptive quantitative research method was conducted by distributing a questionnaire to teachers and administrators in all Al Ain Kindergartens during 2015-2017 (N=686). The researcher conducted interviews in three kindergartens (23 participants) with three principals, six vice principals, five heads of faculties, and nine teachers. The conceptual framework for the innovation focus that guided this study was built from a combination of literature related to change processes, innovation factors, and innovation processes. The framework identified five different approaches which explain factors creating the innovation which are: (a) school leadership factors, (b) school context factors, (c) teachers’ factors, (d) parents and students’ factors, (e) curriculum, teaching and assessment factors. The main results of the study show that almost all teachers and school leaders indicated that teacher factors, curriculum, teaching and assessment factors, parents and students’ factors, and school context factors were the main factors that hinder implementing innovation in kindergartens schools in Al Ain, while the main factor that facilitates implementing innovation was school leadership factors. The highest facilitating factor for implementing innovation was “understanding the importance of innovation for our students”, which indicates that school leaders and teachers understood why innovation is important for our students.

The most hindering factor for implementing innovation was “students’ innovation inside or outside class should be part of their assessment”, which indicates that school leaders and teachers sometimes believed that students’ innovation inside or outside the class should count toward their assessment and if it does not, they do not take it seriously.

Comments

الهدف من هذه الأطروحة هو دراسة موضوع الابتكار في مدارس رياض الأطفال في العين وتحديداً العوامل المساعدة والمعيقة والإجراءات المتبعة. أنشأت حكومة أبو ظبي مجلس أبو ظبي للتعليم في عام 2005 ، والذي يطلق عليه الآن دائرة التعليم والمعرفة، وتسعى الدائرة لتطوير المؤسسات لتعليمية في إمارة أبو ظبي، وتنفيذ سياسات تعليمية مبتكرة، وتطبيق برامج تهدف إلى تحسين التعليم وفق أعلى المعايير الدولية من خلال تناول مهارات الابتكار والابداع في نموذج المدرسة الجديد (NMS ( الذي يتضمن منهجًا جديدًا، وأساليب تدريس ومواد تعليمية وموارد كثيرة من أجل تعزيز أداء الطلاب من خلال تطوير الطالب كمتواصل ومفكر ومحلل للمشكلات، ومبدع ومبتكر. لهذه الدراسة هدفان: الأول، دراسة العوامل التي تسهل أو تعيق تنفيذ الابتكار ومشاريع الابتكار في مدارس رياض الأطفال في العين. أما الهدف الثاني فيكمن في تحديد الإجراءات أو الخطوات المستخدمة في تطبيق ممارسات الابتكار في مدارس الروضة في العين. وقد استخدمت الباحثة المنهج الكمي عن طريق توزيع استبانه على المعلمين والإداريين في جميع رياض الأطفال في مدينة العين، حسب نتائجهم في برنامج التفتيش "ارتقاء" العامين الدراسيين بين عام 2016-2017 وعددهم 686 . وأجرت الباحثة أيضًا مقابلات مع بعض المعلمات والإداريات )عدد هم = 23 ) . وقد اتخذت الدراسة إطارً ا مفاهيم يًا للابتكار للاسترشاد به وبناء أدوت الدراسة طبقًا له بعد مراجعة الأدبيات ذات العلاقة. وتضمن الإطار عملية الابتكار أو مراحله، والعوامل المساعدة لخلق الابتكار في المدارس والتي قسمت إلى خمس مجموعات: (أ ) عوامل القيادة المدرسية، )ب( عوامل السياق المدرسي، )ج( عوامل المعلمين، )د( عوامل أولياء الأمور والطلاب، )ه( عوامل مناهج التعليم والتدريس والتقييم. وتظهر النتائج الرئيسة للدراسة أن معظم المعلمين وقادة المدارس أشاروا إلى أن عوامل المعلم، والمناهج الدراسية، وعوامل التدريس والتقييم، وعوامل أولياء الأمور والطلاب وعوامل السياق المدرسي كانت العوامل الرئيسية التي تعيق تطبيق الابتكار في مدارس رياض الأطفال في العين. في حين أن العوامل الرئيسية التي تسهل تنفيذ الابتكار هي عوامل القيادة المدرسية. وجاءت أهم العوامل الميسرة لتطبيق الابتكار أولا فهم أهمية الابتكار لطلابنا، مما يدل على أن قادة المدارس والمعلمين كانوا دائمًا يفهمون الحاجة إلى تبني الابتكار لطلابنا، بينما كانت أقل العوامل تسهيلًا أو العوامل المعيقة لتنفيذ الابتكار هي تضمين ما يحدث من ابتكار الطلاب داخل أو خارج الفصل الدراسي في تقييمهم، مما يشير إلى أن قادة المدارس والمعلمين يعتقدون أحيانًا أن ابتكار الطلاب داخل الصف الدراسي أو خارجها يجب أن يكون من ضمن تقييم الطالب.

Included in

Education Commons

COinS