Date of Award

1-2013

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Dr. Nagmeldin O. Alsheikh

Abstract

The purpose of this study was to investigate the challenges the UAE University (UAEU) English pre-service teachers faced during their field experience within a major curricular reform. The study focused on five UAEU English pre-service teachers enrolled in a practicum course during their field experience and their five cooperative teachers. A semi-structured interview, a questionnaire and an observation checklist were employed to explore the field experience challenges that the UAEU English pre-service teachers encountered. The use of multiple resources helped to create a general profile and in turn helped to improve the trustworthiness of the research findings. The implication derived from this study indicated that the UAEU English pre-service teachers viewed themselves as unprepared to meet the curriculum reform requirements.

The findings revealed that although the UAEU English pre-service teachers were well prepared to teach English Language, the discrepancy between their university coursework and their field experience was apparent. Finally, the study findings revealed that most of the UAEU English pre-service teachers’ challenges were centered around knowledge of subject matter of mathematics and science and knowledge of curricular.

Arabic Abstract

الهدف من هذه الدراسة النوعية هو بحث المشاكل التي تواجهها المعلمات المتدربات أثناء تدريبهن الميداني في المدارس في طلال الإصلاح التربوي في المناهج. ركزت الدراسة على خمس متدربات من معلمات جامعة الإمارات العربية المتحدة المتدربات والمتخصصات في تدريس مادة اللغة الانجليزية أثناء تدريبهن الميداني في المدارس وخمس من المعلمات المتعاونات. شملت أدوات البحث التي تم توظيفها مقابلات ، استبيان و قائمة شطب مبنية على الملاحظة لدراسة مشاكل التدريب الميداني التي تواجهها المعلمات المتدربات من جامعة الامارات العربية المتحدة المتخصصات في مادة اللغة الإنجليزية. وقد ساهم الاستعانة بأكثر من مصدر لجمع المعلومات في إعطاء صورة واضحة للتحديات التي تواجهها معلمات اللغة الإنجليزية المتدربات أثناء تدريبهن العملي في المدارس مما أدى بدوره إلى تحسين الثقة في نتائج البحث. وقد أشارت نتائج البحث إلى أن معلمات جامعة الامارات المتدربات والمتخصصات في مادة اللغة الإنجليزية يعتبرن أنفسهن غير مؤهلات لمواجهة مطلبات الإصلاح التربوي في المناهج الدراسية. كما كشفت نتائج البحث أيضا بأنه على الرغم من الإعداد الجيد للمعلمات المتدربات من قبل الجامعة لتدريس اللغة الإنجليزية إلا أن الفجوة بين الدراسة الأكاديمية والتدريب الميداني كانت واضحة. وأخيرا، كشفت نتائج البحث أن أكثر التحديات التي واجهتها معلمات جامعة الامارات المتدربات المتخصصات في مادة اللغة الانجليزية تمحورت حول المعرفة المتخصصة بالمادة في الرياضيات والعلوم والمعرفة بالمناهج التدريسية.

COinS