Date of Award

11-2019

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science (MS)

Department

Sociology

First Advisor

أ.د. أحمد منصو ر

Second Advisor

د. سمية الكحلان ي

Third Advisor

د. علي محمد بخيت الرميث ي

Abstract

تُعد ظاهرة عزوف الذكور عن مهنة التدريس هاجسا يؤرق المسؤولين ومتخذي القرار في وزارة التربية والتعليم في دولة الامارات العربية المتحدة، لما لها من أثار بالغة في خطط التنمية الشاملة، وانعكاسات سلبية على واقع العملية التعليمية في المدارس، لذا جاءت هذه الدراسة سعيا في الاجابة عن التساؤل الرئيس التالي: "ما أسباب عزوف المواطنين الذكور عن الالتحاق بمهنة التعليم في إمارة أبوظبي؟ وما هي الحلول المقترحة لمعالجتها ولجذب المواطنين الذكور للعمل في هذا المجال؟. وقد تم استخدم المنهج الوصفي التحليلي )أو ما يسمى بالمسح الاجتماعي( الذي يعد أنسب المناهج العليمة لتحقيق أهداف هذه الدراسة والاجابة على تساؤلاتها، وقد تكونت عينةالدراسة من (284 ) طالب من الطلاب الذكور في كلية التقنية العليا بأبوظبي في مختلف التخصصات والتعليم الأساسي. كما تم الاعتماد على استبانة محكمة قامت الباحثة بتصميمها بناءً على الأدبيات والدراسات السابقة، وقد تأكدت الباحثة أن ا لاستبانة صادقة فيما أعدته لقياسه وثابتة بدرجة عالية.

الأسباب الرئيسة الأكثر تأثيراً هي على الترتيب: الأسباب الاقتصادية، ا لأسباب الت ي تتعلق ببيئة العمل، ا لأسباب ا لاجتماعية. أهم الاسباب الاقتصادية التي تؤثر على عزوف المواطنين الذكورعن الالتحاق بمهنة التعليم في إمارة أبوظبي، هي على الترتيب: المستقبل الوظيفي للعديد من المهن أفضل من المستقبل الوظيفي للمعلم، لا يوجد كادر وظيفي مشجع للترقية في وظيفة المعل م، الحوافز والبدلات التي يتقاضها المعلم بخلاف راتبه الأساسي ضئيلة جدا مقارنة بغيرها من الوظائف .

أهم الاسباب المتعلقة ببيئة العمل هي على الترتيب: مهنة التدريس تحتاج للكثير من الصبر وتحمل ضغط العمل عند التعامل مع الطلاب، يُعاني المعلم من كثرة الحصص اليومية والأعباء الكتابية بالعمل، لا يتيح وقت العمل الطويل الفرصة للمعلم للإبداع والابتكار، يتعرض المعلم لمشاكل عند تعامله مع أولياء الأمور بالمدارس، يتعامل الطلاب بشكل غير لائق مع معلميهم. مهنة التعليم تناسب المرأة بصورة أكبر مقارنة بالذكور .

أهم الاسباب الاجتماعية هي على الترتيب: لا تهتم وسائل الإعلام بإظهار دور ومكانة المعلم في المجتمع، من الصعب ملاحظات الانجازات التي يحققها المعلم مقارنة بالمهن الأخرى كالأطباء والمهندسين، لا تُشجع العائلات أبنائها على الالتحاق بكليات التربية التي يتخرج منها المعلم، مهما ترقى المعلم فسينظر المجتمع له نظرة أقل من زملائه في المهن الأخرى، ينظر المجتمع نظرة سلبية للحاصلين على المؤهلات التربوية.

أهم الحلول المقترحة هي على الترتيب: سن العقوبات المناسبة للطلبة الذين يتجاوزون الحدود مع المعلمين، إعادة هيكلة رواتب المعلمين. وضع سلم ترقيات واضح وفعال للمعلمين، تقديم التحفيز المعنوي المناسب للمعلمين المُج دين، تقديم أ جور اضافية لمن يعملون ساعات اضافية من المعلمين، توفير التدريب الكافي للمعلمين الجدد بصورة تكفل تطوير مهنة التعليم وتُحفِ زهم على الالتحاق بالمهنة، توفير امتيازات خاصة للعاملين في السلك التربوي، وضع خطة تُشارك فيها مختلف المؤسسات والجهات تهدف إلى تغيير الثقافة السائدة عن المعلم، توفير منح دراسية للملتحقين بمختلف الكليات لتشجيعهم على الالتحاق بمهنة التعليم، تخصيص أوقات ضمن ساعات العمل اليومي في المدرسة لإتمام مهام المعلمين .

وقد انتهت الدراسة بعدد من التوصيات، منها: يجب وضع سلم ترقيات واضح وفعا ل، العمل على منح الجوائز التربوية على مستوى الإمارة لتحفيز المعلمين وتطوير أدائهم، يجب توفير تشريعات كفية تحمي المعلم في مهنة التعليم، العمل على تقليل المشكلات والصراعات بين المعلمين والإداريين في المدارس، الاهتمام بتحفيز الآباء المقدم لأبنائهم للالتحاق بكليات التعليم، ي جب اصدار تشريعات وقرارات ملزمة ومحفزة لاستقطاب المواطنين الذكور للتدريس في مدارس الإمارة

Comments

The phenomenon of male reluctance to teach is raising a concern to officials and decision-makers in the UAE Ministry of Education, because of its severe impact on comprehensive development plans, and negative repercussions on the reality of the educational process in schools. This study is sought to answer the next key questions: What are the reasons for the reluctance of male citizens to join the teaching profession in the Emirate of Abu Dhabi? What are the proposed solutions to address and to attract male citizens to work in this area of profession?. The descriptive-analytical method (the so-called social survey) was used as the most appropriate scientific method to achieve the objectives of this study and answer its research questions. The sample consisted of (284) male students at the higher college of technology in Abu Dhabi in various specialties.

The main reasons are: Economic reasons, reasons related to the work environment, social reasons. The economic reasons are: The career prospects of many occupations are better than the career of a teacher, there is no encouraging staff to promote the teacher’s job, incentives and allowances paid to the teacher other than his basic salary is very small compared to other jobs. The reasons related to the work environment are: The teaching profession needs a lot of patience and withstanding the pressure of work when dealing with students, teachers suffer from a lot of daily classes and written workloads, long working hours do not allow the teacher the opportunity for creativity and innovation, the teacher is exposed to problems when dealing with parents in schools, students deal improperly with their teachers and the teaching profession is more suitable to women than to men. The social reasons are: The media is not interested in showing the role and position of the teacher in the community, it is difficult to observe the achievements of the teacher compared to other professions such as doctors and engineers, families do not encourage their children to attend the educational facilities from which the teacher graduates with such as degree and the society views those who have educational qualifications negatively.

The proposed solutions are: Enact appropriate penalties for students who cross borders with teachers, restructure teachers' salaries, establishing a clear and effective promotion ladder for teachers, providing appropriate moral stimulation for new teachers, providing additional wages for those teachers who work overtime, providing adequate training for new teachers, providing special privileges and change the prevailing culture of the teacher.

The study ended with a number of recommendations: A clear and effective upgrade ladder must be developed, awarding educational awards at the Emirate level, adequate legislation to protect the teacher in the teaching profession, reduce problems and conflicts between teachers and school administrators, motivate parents to enroll their children in colleges of education, binding and motivating legislation and decisions must be issued.

COinS