Date of Award

5-2015

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

Dr. Sadiq A. Ismail

Second Advisor

Dr. Mohamad Shaban

Third Advisor

Dr. Negmeldin Alsheikh

Abstract

The aim of this study was to explore the perceptions and practices of ESL/EFL instructors in teaching and assessing writing in three tertiary educational institutions in the Sultanate of Oman (Al Buraimi University College, University of Buraimi, and Sohar University). The researcher used the quantitative and qualitative methods in the study. The data was gathered through a questionnaire (n=147), 15 interviews (n=15), and 18 classroom observations (n=10). The findings of this study revealed that the majority of ESL/EFL instructors believe in and practice aspects of the process- and product-oriented approaches for teaching academic writing in Oman. Many ESL/EFL instructors believe in teaching vocabulary that students may use in their assigned writing and equally they believe in teaching students different genres and/or texts. Other common strategies that ESL/EFL instructors agreed on were generating ideas about the assigned topic before the start of the task and asking students to make a pre-writing plan. ESL/EFL instructors do believe in portfolios and written essays as tools to assess students writing, which are also practiced in their classroom. However, their belief contradicted their practice in areas like: making students write individually or in group, or both; using analytic or holistic rubrics, or both; and assessing content or grammar first, or both. One of the main recommendations that the researcher addressed to the ESL/EFL instructors is that their choices of writing strategies should be based on students' needs. There should be a balance between the students need to meet the learning outcomes and helping students to communicate creatively in English. This is by vii replacing the traditional exams with more creative and authentic process of writing. Also, the researcher addressed the Omani institutions of Higher Education to keep the writing classes manageable for ESL/EFL writing instructors. Furthermore, the researcher recommended that the learning outcomes must not only be idealistic, but also realistic. The standards for evaluation must be accessible for the ESL/EFL students in Omani Colleges and Universities. They must be challenging without being off-putting. The last recommendation was addressed to Omani researchers who are led by the Sultan Qaboos University, to set up a national, updated and comprehensive database

Comments

الهدف الرئيسي من هذه الدراسة هو استكشاف تصورات وممارسات أساتذة اللغة الإنجليزية )كلغة ثانيه أو لغة اجنبية( في تدريس وتقييم مهارة الكتابة في ثلاث من مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان )كلية البريمي الجامعية، جامعة البريمي , وجامعة صحار(. وقد اتبعت الباحثة الأساليب الكمية والنوعية في البحث. وقد تم جمع البيانات من خلال استبيان )ن= 741 ( , و 71 مقابلة )ن= 71 ( , و 71 ملاحظة صفية )ن= 71 .( وقد أوضحت نتائج الدراسة أن أغلب أساتذة اللغة الإنجليزية )كلغة ثانية أو لغة اجنبية( تصوروا ومارسوا مزيج من الاستراتيجيات التي تركز على مراحل الكتابة وانتاج النص لتدريس الكتابة الأكاديمية في سلطنة عمان. هناك العديد من الأساتذة الذين صوروا أهمية تدريس الكلمات التي يمكن أن يستخدمها الطلاب في الكتابة المخصصة. بالتساوي صوروا أهمية تدريس الطلاب مختلف انواع النصوص المكتوبة. كذلك هناك استراتيجيات أخرى اتفق عليها الأساتذة وهي مساعدة الطلاب في توليد الأفكار قبل البدء بالكتابة وكذلك وضع خطة قبل الكتابة. كذلك تصوروا الأساتذة بأن الملفات والنصوص المكتوبة هي أفضل الأساليب المستخدمة لتقييم كتابات الطلبة التي مارسوها في صفوفهم. لكن اعتقاداتهم تناقضات مع ممارساتهم في نواحي ix مثل كتابة الطلبة بشكل فردي أو في مجموعة أو كلاهما ,استخدام مقيم شمولي أو تحليلي أو كلاهما, تقييم المحتوى أو النحوي أولا أو كلاهما. ومن أهم التوصيات الموجهة إلى أساتذة اللغة الإنجليزية )كلغة ثانية أو لغة اجنبية( أن اختياراتهم في استراتيجيات تدريس مهارة الكتابة لأبد أن تكون مبنية على احتياجات الطلبة. فلأبد من وجود توازن بين احتياجات الطلبة لتلبية أهداف التعلم وبين مساعدة الطلبة في التواصل باللغة الإنجليزية بشكل أبداعي. وهذا قد يحدث عن طريق استبدال الامتحانات التقليدية بكتابات أكثر أبداعا وأكثر قربا من الواقع الملموس. بالإضافة أن الباحثة وجهت توصيات لمؤسسات التعليم العالي بجعل فصول الكتابة أقل عددا من الطلاب لزيادة قدرة الأساتذة في احتواء طلابهم. بالإضافة إلى ذلك أوصت الباحثة أنه لأبد أنت تكون مخرجات التعلم ليست فقط مثالية وإنما واقعية. وأن تكون أساسيات التقييم منطقية للطلبة الموجودين في كليات وجامعات سلطنة عمان. و أخر توصية وجهت إلى الباحثين العمانيين الذين هم تحت قيادة جامعة السلطان بإنشاء قاعدة بيانات وطنية، محدثة وشاملة للدراسات العمانية , وكذلك إجراء مزيد من الدراسات التي تتعلق باللغة الانجليزية كلغة ثانية أو لغة أجنبية. الكلمات المفتاحية: تصورات أساتذة اللغة الإنجليزية )كلغة ثانية

COinS