Date of Award

6-2012

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Abdelmoneim Ahmed Hasan

Abstract

Students are facing challenges to acquire science content knowledge while they are still learners of English. The highly specialized language of science is by itself challenging and alienating to high school students especially for English Language Learners who did not acquire enough English proficiency needed to comprehend the science content introduced in their classroom.

The purpose of this mixed method study was to investigate Emirati high school students’ perceptions of the challenges English Language proficiency adds to the acquisition of science content knowledge. In addition, this study sought to identify any gender differences, grade level differences, and any interaction between gender and grade level about the challenges English Language adds to the acquisition of science content knowledge.

The mixed methods study used a Triangulation Design where data collected from the quantitative part of a 27 items Likert type survey were supported by data analyzed from the qualitative part collected from students responses to 7 open ended questions included in the survey. The sample was a purposive sample of 935 students enrolled in four high schools in Al Ain and Abu Dhabi cities. Quantitative data collected was analyzed by conducting a Two-Way Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) which determined the effect of gender, grade level, and possible interaction between gender and grade level on the five dependent variables; meaning decoding, previous knowledge, reading skills, science vocabulary, and comprehension. The researcher further conducted a Two-Way Analysis of Variance (ANOVA) as a follow up test to the (MANOVA) analysis. Using the Bonferroni adjustment method, each ANOVA was tested at 0.01 level (0.05/5=0.01). For the significant (ANOVA) results the researcher conducted a Post Hoc Analysis (Bonferroni Multiple Comparison Procedures). On the other hand, qualitative data was organized and transcribed, coded and grouped into themes. Then the researchers represented findings by merging quantitative and qualitative data results through the discussion and interpretation section.

Results of the (MANOVA) analysis were significant for the two independent variables; gender, and grade level, in addition to the interaction between them. As for the (ANOVA) analysis, results revealed significant gender effect on two dependent variables; previous knowledge, and comprehension. Moreover, (ANOVA) test showed insignificant grade level main effect on the five dependent variables in this study. As for the effect of the interaction between gender and grade level on students’ perceptions, (ANOVA) results on the five dependent variables was not statistically significant for the five dependent variables except for the meaning decoding one.

This study contribute to our understanding of how Emirati high school students perceive the challenges English proficiency adds to the acquisition of science content knowledge. It has important implications for literacy and science educators, curriculum developers, policy makers and all stakeholders who are interested in using language and literacy practices in the service of science teaching and learning. The study then wraps up some recommendations for future study most importantly if further study can be applicable to specific science subject; i.e.: physics, chemistry, and biology individually as each due to special demands of the lexical content of each domain.

Arabic Abstract

يواجه طلبة المرحلة الثانوية الذين يدرسون مواد العلوم باللغة الإنجليزية تحديات عديدة منها أن مواد العلوم كالفيزياء والكيمياء والأحياء لها لغتها الخاصة بها، فإذا أضيف لها أن هؤلاء الطلاب ما زالوا يدرسون اللغة الإنجليزية كلغة ثانية، فإن هذه التحديات تعيق تعلمهم لكلا المادتين.

وبناء عليه فإن البحث الحالي يهدف إلى التعرف على إدراك طلبة المرحلة الثانوية الإماراتيين للتحديات التي تواجههم حين يتعلمون مواد العلوم باللغة الإنجليزية. كما يهدف هذا البحث إلى تحديد الفروق إن وجدت في ثلاثة متغيرات مستقلة هي الجنس والصف الدراسي والتفاعل بينهما على عدد من المتغيرات التابعة والتي تمثل تحديات يواجهها الطلاب عند دراستهم لمادة العلوم باللغة الانجليزية إلا وهي ترجمة الرموز العلمية، المعرفة السابقة مهارات القراءة العلمية، المفردات العلمية ، والفهم والإدراك العلمي.

وقد استخدم في هذا البحث المنهاج المختلط والذي يجمع بين المنهج الكيفي والمنهج الكمي، وذلك لأن كلا المنهجين يعالج إلى حد كبير عيوب المنهج الآخر، وفي البحث الحالي استخدمت النتائج التي تم الحصول عليها بوساطة المنهج الكيفي للتأكد من صدق النتائج التي تم الحصول عليها من استخدام المهج الكمي.

وقد تم استخدام الاستبيان لجمع البيانات في هذا البحث والذي تكون من ثلاثة أجزاء. استخدم الجزء الأول منه في جمع البيانات الديموغرافية وهي الجنس والصف الدراسي، أما الجزء الثاني من الاستبيان فقد احتوى على 27 عبارة يجيب عنها الطلاب على مقياس خماسي التدريج من نوع ليكرت (Likert type). كما تم استخدام التحليل العاملي (Factor analysis) للتأكد من صدق المقياس وصدق المقاييس الفرعية له، هذا بالإضافة إلى تحديد صدق المحتوى وثبات المقياس باستخدام معامل الفا كرونباخ ( Cronbach's alpha). أما بالنسبة للجزء الثالث من الاستبيان فقد احتوى على سبعة أسئلة يجيب عنها الطلاب، وهذه الأسئلة كانت مرتبطة بالمقياس ككل والمقاييس الفرعية له، وهذه الأسئلة تمثل الجانب الكيفي، أما العبارات السبع والعشرون فتمثل الجانب الكمي من المقياس.

وقد استخدم في هذا البحث العينة المقصودة والتي اشتملت على 935 طالباً وطالبة من الملتحقين بمدارس ثانوية التكنولوجيا التطبيقية بمدينتي العين وأبو ظبي.

ولتحليل النتائج إحصائياً استخدمت الباحثة الإحصاء الوصفي ممثلا في المتوسطات والانحرافات المعيارية والإحصاء الاستنتاجي ممثلاً في تحليل التباين الثنائي عديد المتغيرات التابعة ( Two-Way Multivariate Analysis of Variance, MANOVA) والذي تبعه بتحليل التباين الثنائي(Two-Way Analysis of Variance ANOVA)

وذلك لاجراء المقارنات البعدية في حال وجود فروق دالة إحصائياً كنتيجة لتحليل التباين الثنائي عديد المتغيرات التابعة. كما استخدمت الباحثة طريقة بونفروني (Bonferroni adjustment) لتعديل قيمة الدلالة الإحصائية ألفا وذلك لتجنب الوقوع في خطأ النوع الأول كنتيجة لتضخم قيمة ألفا.

وقد بينت نتائج تحليل التباين عديد المتغيرات (MANOVA) أن هناك فروقاً دالة إحصائياً بين الجنس والصف الدراسي والتفاعل بينهما. كما بينت نتائج تحليل التباين الثنائي (ANOVA) أن هناك فروقاً دالة إحصائياً بين الطلاب والطالبات على متغيرين تابعين هما المعرفة السابقة ، والفهم والإدراك العلمي.

كما بين تحليل التباين الثنائي (ANOVA) عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين الصفوف الدراسية على جميع المتغيرات التابعة وكذا بينت النتائج أن لا فروق راجعة للتفاعل بين الصفوف الدراسية والجنس.

ومن أهم التطبيقات التي جاءت في هذا البحث أن فهمنا أصبح أكثر عمقاً عن التحديات التي يواجهها طلاب المرحلة الثانوية ذكوراً وإناثاً عند دراسة العلوم كالفيزياء والكيمياء والأحياء باللغة الإنجليزية خاصة وأنهم في الوقت ذاته ما زالوا طلاباً يدرسون اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.

وعليه يصبح من المهم لكل معلمي العلوم وصناع القرار في المدارس مراعاة مثل هذه التحديات سواء أثناء تدريس مواد العلوم وذلك من جانب المعلمين أو من جانب صناع القرار عند شراء الكتب أو تحديد المناهج الدراسية لهؤلاء الطلاب.

COinS