Date of Award
6-2012
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Education (Curriculum and Instruction)
Department
Curriculum & Instruction
First Advisor
Dr. Sadiq Abdulwahed Ismail
Abstract
This study intended to examine primary English language teachers ' perception toward professional development program in Public Private Partner hip (PPP) school . It aimed at identifying to what extent the e teacher thought these program helped them improve as ESL teacher. The data was obtained through conducting focused-group interviews and a survey. The study took place i n 1- in Educational zone during 2010-2011. The interview sample included 18 female and male teachers and the survey sample included 30 out of 60 out of 17 PPP primary schools in A l in. The study found that one-shot workshop PD model in PPP was perceived negatively by English language teachers while model that encouraged Collegiality and collaboration among teachers have been highly appreciated. It was also found that many of the PD program might not be very successful due to the lack of content focus, coherence, negligence of ESL teachers ' needs and incompetent trainers . The study suggested implementing principles of high quality PDs to enhance teachers' motivation therefore their perception . The study al 0 highly recommends taking language teachers' needs a well as utilizing variation of effective PD approaches into consideration.
Arabic Abstract
استهدفت الدراسة التعرف على وجهات نظر معلمى اللغة الانجليزية للمرحلة الابتدائية تجاه برامج التنمية المهنية في مدارس الشراكة. كما و استهدفت الدراسة تحديد مدى اقتناع المعلمين بفاعلية هذه البرامج في تطويرهم كمعلمين للغة الانجليزية كلغة ثانية. تم جمع البيانات من خلال مقابلات جمعية ومركزة بالإضافة إلى استبانة. تم تطبيق الدراسة في منطقة العين التعليمية خلال العام الدراسي 2010-2011 اشتملت عينة المقابلات على 18 معلم ومعلمة بينما طبقت الاستبانة لتشمل 30 من اصل 60 معلم ومعلمة من مدارس الشراكة والتي تبلغ 17 مدرسة ابتدائية في المنطقة توصلت الدراسة الى ان المعلمين يرون أن الجلسات التدريبية المحددة ببرنامج تدريبي قصير المدى ليست فاعلة بينما يرون أن وجود نماذج تشجع العمل التعاوني والاتصال بين زملاؤهم لها مردود الايجابي أكبر. كما توصل البحث الى ان فشل العديد من برامج التنمية المهنية قد يرجع لضعف تركيزها على المحتوى واهمالها لاحتياجات معلمي اللغة الانجليزية وايضا لتدني كفاءة المدربين. لم تتناسب الدورات التدريبية المقدمة من قبل مدربي مدارس الشراكة مع احتياجات معلمي ومعلمات اللغة الانجليزية لافتقاراها لأهم احتياجات المعلمين المتعلقة بطرائق تدريس اللغة لغير الناطقين لها و كذلك لافتقارها لاحدى أساسيات تدريب معلمي اللغة و هي تطوير الكفاءة اللغوية للغة التي يقومون بتدريسها. كما أن الباحث توصل إلى أن رغم أن آراء المعلمين تشير بإيجابية تجاه دور المستشار التعليمي إلا أن هناك فئة غير قليلة لا تشعر بالرضى التام عن أداء المستشارين الخاصين بهم مما يطرح التساؤل مجددا حول كفاءة المدربين في مدارس الشراكة يوصي البحث بضرورة الحرص على تطبيق اساسيات بناء برامج التنمية المهنية الفاعلة لرفع مستوى الدافعية لدى المعلمين و بالتالي تغيير توجهاتهم نحو هذه البرامج كما وتوصي الدراسة بأخذ احتياجات المعلمين وتوظيف طرائق متنوعة في التنمية المهنية بعين الاعتبار.
Recommended Citation
AIHassani, Jamila Khamis, "Primary English Language Teachers' Perceptions On Professional Development Programs In Public Private Partnership Schools In Al - Ain, United Arab Emirates" (2012). Theses. 108.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/108