Date of Award

1-2012

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Educational Leadership

First Advisor

Prof. Mohammad Abdel-Dayem

Second Advisor

Dr. Abdulrahman Salem Al Nuimi

Third Advisor

Dr. Ali Said AI Kaabi

Abstract

The issue of quality has gained attention in recent years and has placed the education system under ongoing reform. This has urged educational institutions to improve the quality of education delivered. Based on the relevant literature, this study identified the main features of Total Quality Management (TQM) as well as the features of an effective learning environment. TQM philosophy and its implementation in education provide the theoretical background for this work. The purpose of this paper was to investigate TQM practices and to examine its impact on the learning environment in secondary schools in

Abu Dhabi Emirate, in UAE. This paper focuses on the links between (TQM) and the effectiveness of the learning environment. In addition, this paper provides a description of total quality in education. Furthermore, the literature shows how it can be successfully implemented through the leadership of schools. This is a mixed method study using a cluster sample survey to collect data from both academic and administrative staff in (34) schools in three educational zones Abu Dhabi, Al Ain and Western Region. The instrument relied on a Likert-scaled questionnaire which included the main elements of effective learning environments as well as all the key components of TQM theory. The data analysis involved descriptive statistics, T-tests while the relationship between TQM and the learning environment were examined through analysis of variance (ANOVA). Ln addition, open-ended question responses were categorized in common themes then they were computed to find out the percentage and the frequency. The participants' responses identified elements necessary for an effective learning environment. The findings indicated a significant application of TQM in Abu Dhabi Emirate with comparative differences in the three educational zones. Furthermore, the data revealed the learning environment is effective, along with the key features that determine this. Consequently this research established a correlation between the two variables, TQM and an effective learning environment.

Comments

جذب مفهوم الجودة خلال السنوات الماضية الأنظار كما دفع هذا المفهوم العملية التعليمية لتغير مستمر مما أدى بالمؤسسات التعليمية بالسعى لتحسين مستوى جودة الخدمات التعليمية التي تقدمها. شكلت فلسفة الجودة وتطبيقاتها في التعليم الإطار النظري لهذا البحث؛ حيث قامت الباحثة بتحديد مفهوم الجودة قي الإطار التربوي الملامح الرئيسية لنظرية الجودة الشاملة وتحديد مفهوم وملامح البيئة التعليمة وذلك من خلال الرجوع للمراجع والأبحاث ذات الصلة بموضوع البحث. كما تم استعراض نماذج من مؤسسات وتربوية تعتبر نموذج لتطبيق نظرية الجودة في مؤسساتها التعليمية.

هدف هذا البحث لرصد التطبيق الفعلي لنظرية الجودة في البيئة التعليمية للمدارس الثانوية في إمارة أبوظبي بدولة الإمارات العربية المتحدة ولدراسة أثر تطبيق هذه النظرية في خلق بيئة تعليمية فعاله. لطبيعة هذا البحث تم الدمج بين الأسلوب البحثي النوعي والكمي حيث صممت أداة بمقياس ليكرت الخماسي بحث تتكون من أربعة أجزاء الجزء الأول وفر بيانات عن ديموجرافية عن المستجيبين والجزء الثاني كان عن "مبادىء دمنج الأربعة عشر" في الجودة حيث تمت تغطية هذه المبادىء بعدد من النقاط. أما الجزء الثالث فقط كان عن ملامح البيئة التعليمية الفعالة في حين كان الجزء الأخير عبارة عن أسئلة مفتوحة تهدف إلى إثراء البحث من خلال آراء المستجيبين حول القضايا المطروحة. تم تطبيق هذه الأداة على الهيئة الإدارية والتدريسية في (34) مدرسة في المناطق التعليمية الثلاثة (أبوظبي، والعين، والغربية) في إمارة أبوظبي.

تنوع التحليل الإحصاء للبيانات من الإحصاء الوصفي، واختبار (ت)، وتحليل التباين، بالإضافة لتحليل المحتوى للأسئلة المفتوحة حيث أشارة أراء المستجيبين إلى أهم العناصر المكونة للبيئة التعليمية الفعالة. أظهرت نتائج البحث وجود دلالة إحصائية لتطبيق نظرية الجودة الشاملة لصالح منطقة أبوظبي التعليمية. كما أظهرت النتائج وجود ملامح البيئة التعليمية الفعالة أيضا المدارس الثانوية لمنطقة أبوظبي التعليمية. لذا فإن البحث الحالي أثبت وجود ترابط بين متغيري البحث (نظرية الجودة الشاملة والبيئة التعليمية الفعالة).

COinS