Date of Award
11-2022
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Education (Educational Leadership)
Department
Foundations of Education
First Advisor
Dr. Ahmed Alkaabi
Abstract
STREAM education is the latest development of STEM and STEAM educational approaches in the United Arab Emirates schools. It is gaining traction because of the global market's massive economic and technological advancement, as STREAM employment is in growing demand. Educational policymakers and leaders in the UAE advocate for the development and implementation of STREAM to enhance innovation and entrepreneurship skills, leading to a drastic shift in teaching, learning and professionalism. According to the study, the STREAM approach enhances teachers' professionalism, students' creative skills and the learning of 21st century survival skills such as communication, collaboration, creativity, critical thinking, digital competency, innovation and entrepreneurship skills. It teaches students problem-solving-based and project-based lessons to prepare them for the changing future job market. This study investigates the teachers’ and the lead teachers' perspectives on the impact of STREAM on enhancing teaching, learning and professionalism in the Emirates Schools Establishment. The study uses a mixed approach of concurrent research methods with qualitative and quantitative analysis, including a survey and interviews with public school teachers in the Emirates Schools Establishment (ESE) in the United Arab Emirates (UAE). The study based the investigation on six domains, namely: (1) professional knowledge, (2) instructional planning, (3) instructional delivery, (4) student learning assessment, (5) learning environment and (6) professionalism. The survey sample was 462 teachers. The sample of the qualitative phase involved five participants; three were teachers and two were lead teachers. According to the study results, participants have positive perspectives on the impact of STREAM in enhancing teaching, learning and professionalism in the Emirates Schools Establishment. The findings also revealed high awareness among ESE teachers about STREAM's impact on teaching, learning and professionalism. Above all, the study discloses the challenges that STREAM teachers face in STREAM implementation, including integrating curriculums, teaching loads and resources as well as the needed professional development. Finally, the study offers managerial and research implications for future study for policymakers and educators to enhance the application of the STREAM approach in schools to be taught at an early age and for all grade levels in the United Arab Emirates schools.
Arabic Abstract
استقراء وجهات نظر المعلمين والمعلمين القادة حول تأثير STREAM في تحسين التدريس والتعلم، والمهنية في مؤسسة الإمارات للتعليم المدرسي
يعتبر نهج STREAM أحدث تطور في مناهج STEM و STEAM في مدارس دولة الإمارات العربية المتحدة. إنه يكتسب زخماً حاليًا بسبب التقدم الاقتصادي والتكنولوجي الهائل في السوق العالمية، حيث يزداد الطلب على وظائف STREAM ويدعو القادة التربويون وصانعو القرار إلى تطوير وتنفيذ هذا النهج حيث إنه يعزز مهارات STREAM وظائف الابتكار وريادة الأعمال، مما يؤدي إلى تحول جذري في التدريس والتعلم والمهنية. وفقاً للدراسة يعزز هذا النهج مهنية المعلمين، ومهارات الطلاب الإبداعية، وتعلم مهارات البقاء في القرن الحادي والعشرين مثل التواصل والتعاون والإبداع والتفكير النقدي والكفاءة الرقمية. من خلال هذا النهج يتعلم الطلاب حل المشكلات والدروس المستندة إلى المشاريع، فضلاً عن مهارات الابتكار وريادة الأعمال لإعدادهم لسوق العمل المستقبلي المتغير. تهدف هذه الدراسة إلى التحقيق في وجهات نظر المعلمين حول أثر النهج في تعزيز التدريس والتعلم والمهنية في مؤسسة مدارس الإمارات. تستخدم الدراسة نهجًا مختلطًا لأساليب البحث المتزامنة مع التحليل النوعي والكمي، بما في ذلك استبانة ومقابلات مع معلمي مؤسسة مدارس الإمارات. اعتمدت الدراسة على ستة مجالات هي: (1) المعرفة المهنية، (2) التخطيط التعليمي، (3) تقييم التدريس، (4) تقييم تعلم الطلاب، (5) بيئة التعلم، (6) المهنية. وبلغت عينة الاستبانة 462 معلماً. وتضمنت عينة المرحلة النوعية للمقابلات خمسة مشاركين. ثلاثة من المعلمين واثنان من المعلمين القادة. وفقاً لنتائج الدراسة، كان لدى المشاركين وجهات نظر إيجابية عن تأثير النهج على التدريس والتعلم والمهنية في مدارس مؤسسة الإمارات. وكشفت الدراسة عن وعي كبير لأهمية المشروع في دعم التعليم والتعلم والمهنية بمؤسسة الإمارات للتعليم المدرسي. تكشف الدراسة عن التحديات التي يواجهها المعلمون في تطبيق البرنامج، بما في ذلك دمج المناهج والتكامل بينها والموارد، بالإضافة إلى التطوير المهني المطلوب. أخيراً، تقدم الدراسة توصيات وتطبيقات إدارية وبحثية للدراسات المستقبلية ولصنّاع السياسات والتربويين لتعزيز وتطبيق النهج بالمدارس في سن مبكرة ولجميع المراحل الدراسية في مدارس دولة الإمارات العربية المتحدة.
Recommended Citation
Badawy, Hosam Rashad, "INVESTIGATING TEACHERS’ AND LEAD TEACHERS' PERSPECTIVES ON THE IMPACT OF STREAM ON ENHANCING TEACHING, LEARNING AND PROFESSIONALISM IN THE EMIRATES SCHOOLS ESTABLISHMENT" (2022). Theses. 1098.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/1098