Date of Award

11-2022

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Educational Leadership)

Department

Foundations of Education

First Advisor

Ahmed Al Kaabi

Abstract

This thesis is concerned with “Investigating the Factors Impacting School Leadership’s Feedback and Feedforward Receptivity and Learning as Perceived by the Emirates Schools Establishment Staff”. The study aims to identify if there is any existing interplay between the four domains: mindset, feedback orientation, feedback environment, and learning climate and how they impact feedback receptivity and learning. The study utilizes an explanatory sequential mixed research method. The rigorous quantitative data from the 5-point Likert scale survey was used as a basis for the semi-structured interview discussions after calculating the scores for each domain and staff member. The findings of the first research question revealed high perceptions of the ESE staff members of growth mindset, feedback orientation, feedback environment, and learning climate, as per the analysis of the one sample t-test and effect size calculators. The results of the second research question, based on the independent samples t-test, One-way ANOVA, several post hoc tests, and effect size calculators, revealed that, first, the staff members’ mindset means were statistically significantly different due to staff members’ qualifications, nationality, language, experience in their current school, and specialization. Second, the staff members’ feedback orientation was statistically significantly different due to staff members’ qualifications, nationality, language, emirate, total years of experience, and specialization. Third, their feedback environment perceptions were statistically significantly different due to staff members’ nationality and language. Finally, the learning climate mean score was statistically significantly different between two nationality groups, where the LC perceptions of participants from Asian countries were significantly higher than those from western countries. The third research question findings, based on the thematic analysis of the interviewees’ responses and crossmatching them with the inferential statistics of the survey, indicated that consistently, all the interviewees agreed that the four domains (mindset, feedback orientation, feedback environment, and learning climate) have a crucial impact on deciding the degree of staff members’ higher feedback receptivity and listed several factors in each domain. Finally, the fourth research question explored conditions and occasions ESE staff members identify they are prone or reluctant to change their mindset or experiencing an inability or unwillingness to act on feedback. A thematic analysis of the interviewees’ responses revealed several reasons for each occasion. This research provides recommendations and implications for K-12 education policymakers, school leadership teams, staff, and teachers about how feedback and feedforward learning can be developed and improved in the future. The study will help teachers, leaders, and policymakers to plan and implement feedback and feedforward practices at school levels and beyond in the United Arab Emirates. This research also provides more significant insights into programmatic ways to facilitate the evolution that performance feedback is meant to achieve, which allows for optimal best practices in feedback-giving and setting- up, and, ultimately, promotes such strategies that lead to professional learning and adoption in staff practices. The study attempted to fill the gap of establishing a comprehensive understanding of the factors impacting ESE staff members’ higher feedback receptivity and ability to internalize, learn from and act on the feedback and feedforward delivered by their evaluators, senior leadership team members, supervisors, other line managers, peers, and other stakeholders.

Arabic Abstract


التحقيق في العوامل التي تؤثر على تقبل والتعلم من التغذية الراجعة المقدمة من القيادة المدرسية كما يتصورها موظفو مؤسسة الإمارات للتعليم المدرسي تعليم

هذه الأطروحة معنية بالتحقيق في العوامل التي تؤثر على تقبل والتعلم من التغذية الراجعة المقدمة من القيادة المدرسية كما يتصورها موظفو مؤسسة الإمارات للتعليم المدرسي ”تعليم“. الهدف الرئيسي من الدراسة هو تحديد ما إذا كان هناك أي تفاعل قائم بين العوامل الأربعة: عقلية النمو، التوجه نحو التغذية الراجعة وبيئة التغذية الراجعة ومناخ التعلم وكيف تؤثر على تلقي التغذية الراجعة والتعلم منها. تستخدم الدراسة أسلوب البحث المختلط المتتابع التفسيري. تم استخدام البيانات الكمية الدقيقة من استبانة مقياس ليكرت المكون من 5 نقاط كأساس لمناقشات المقابلات شبه المنظمة بعد حساب الدرجات لكل موضوع وموظف. كشفت نتائج السؤال البحثي الأول عن تصورات عالية لموظفي ”تعليم“ حول عقلية النمو، والتوجه نحو التغذية الراجعة، وبيئة التغذية الراجعة، ومناخ التعلم، وفقاً لتحليل النتائج على One sample t-test وحاسبات حجم التأثير. أظهرت نتائج سؤال البحث الثاني، بناءً على Independent samples t-test و One-way ANOVA والعديد من الاختبارات اللاحقة Post Hoc وحاسبات حجم التأثير. أولاً، أن عقلية موظفي ”تعليم“ كانت مختلفة إحصائيًا بشكل كبير بسبب مؤهلاتهم وجنسيتهم ولغتهم وخبراتهم في مدرستهم الحالية وتخصصهم. ثانياً، كانت تصورات التوجه نحو التغذية الراجعة مختلفة بشكل كبير من الناحية الإحصائية بسبب مؤهلات الموظفين، وجنسيتهم، واللغة، والإمارة، وإجمالي سنوات الخبرة، والتخصص. ثالثاً، كانت بيئة التغذية الراجعة الخاصة بهم مختلفة إحصائياً بشكل كبير بسبب جنسية ولغة الموظفين. أخيراً، كان متوسط درجات المناخ التعليمي مختلفاً بشكل كبير إحصائياً بين مجموعتين من مجموعات الجنسيات، حيث كانت تصورات المناخ التعليمي للمشاركين من الدول الآسيوية أعلى بكثير من تلك من الدول الغربية. أشارت نتائج السؤال البحثي الثالث، بناءً على التحليل الموضوعي لإجابات الأشخاص الذين تمت مقابلتهم ومطابقتها مع الإحصاءات المرجعية للاستبانة، إلى أن جميع الأشخاص الذين تمت مقابلتهم اتفقوا باستمرار على أن المحاور الأربعة (العقلية، والتوجه نحو التغذية الراجعة، وبيئة التغذية الراجعة، ومناخ التعلم) لها تأثير حاسم في تحديد درجة تقبل الموظفين المرتفعة للتغذية الراجعة وتم تحديد عدة عوامل في كل موضوع. أخيراً، استكشف سؤال البحث الرابع الظروف والمناسبات التي يحدد موظفو ”تعليم“ أنهم يواجهون عندها تحولاً في العقلية أو عدم القدرة أو عدم الرغبة في التصرف بناءً على التغذية الراجعة. كشف تحليل موضوعي لردود الأشخاص الذين تمت مقابلتهم عن عدة أسباب لكل مناسبة. يقدم هذا البحث توصيات وآثاراً لواضعي سياسات التعليم من مرحلة رياض الأطفال وحتى الصف الثاني عشر والمعلمين حول كيفية تطوير وتحسين التغذية الراجعة والتغذية المستقبلية. ستساعد الدراسة المعلمين والقادة وواضعي السياسات على تخطيط وتنفيذ ممارسات التغذية الراجعة والتغذية المستقبلية على مستويات المدارس وخارجها في دولة الإمارات العربية المتحدة. يوفر هذا البحث أيضاً رؤى أكثر أهمية في الطرق البرمجية لتسهيل التطور الذي تستهدفه التغذية الراجعة والتغذية المستقبلية حول الأداء إلى تحقيقه، مما يسمح بأفضل الممارسات في إعداد وتقديم التغذية الراجعة والتغذية المستقبلية، وفي النهاية، يعزز مثل هذه الاستراتيجيات التي تؤدي إلى التعلم المهني وتبنيها لتعديل ممارسات الموظفين. قد تسهم هذه الدراسة في إنشاء فهم شامل للعوامل التي تؤثر على استجابة موظفي “تعليم” العالية وقدرتهم على استيعاب والتعلم من والتصرف بناءً على التغذية الراجعة والتغذية المستقبلية المقدمة من قبل المقيّمين وأعضاء فريق القيادة العليا بالمدارس والمشرفين والموجهين والمديرين التنفيذيين الآخرين والأقران وأصحاب المصلحة الآخرين.

COinS