Date of Award

6-2021

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Educational Leadership)

Department

Foundations of Education

First Advisor

Mohamed Al Hosani

Abstract

The aim of the present study is to investigate the role of principals in fostering teamwork success. This study explained the leadership practices in fostering teamwork as perceived by teachers. Notably, the teamwork and its importance are neglected most of the time. Additionally, very little work was found in context of UAE. A sample of 334 public school teachers from Al Ain completed the online survey about their satisfaction about teamwork rates, their views regarding principals fostering teamwork, as well as recommendations and suggestions that could promote teamwork among school teachers. Descriptive statistics is adopted to analyze the quantitative items of the study. The teachers' responses to the items are analyzed on a five-point Likert-scale. This study is guided by three questions. The first examines the perspectives of Al Ain school teachers about challenges and obstacles that may hinder teamwork success within the school. The second question is about how school teachers in Al Ain understand successful teamwork practices of principals, while the third question looks into the teachers’ views for teamwork success regarding the role of the principals. The findings indicate that there is a strong relation between the leadership structure and performance evaluation of the teachers. Findings reveals that principals usually foster teamwork but there is still a need to take initiatives like increasing the teachers’ involvement in decision-making process, providing administrative support, and collaborating with the teachers. The study enlists the working environment, lack of teachers' involvement in decision-making process as the major hindrances to teamwork. The present study derives its weight from focusing mainly Al Ain schools in the UAE since the work in this area is very scares and, consequently, it can provide some practical insights to apply by schools. The study recommends to reinforce the role of Ministry of Education to provide workshops about making-decision and the importance of teamwork between principals and teachers.

Arabic Abstract

تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف دور مديري المدارس الحكومية في تعزيز العمل الجماعي كما يراه المعلمون. ولكن الجدير بالذكر أن العمل الجماعي وأهميته يتم إهمالهما في معظم الأوقات. بالإضافة إلى ذلك، يوجد القليل من الدراسات في هذا الإطار في الإمارات. قد شارك 334 معلما من المدراس الحكومية في العين في دراسة مسحية عن تقييم رضاهم حول العمل الجماعي، وآرائهم بشأن دور مديري المدارس في تعزيز العمل الجماعي، وبالإضافة إلى توصياتهم ومقترحاتهم لتعزيز العمل الجماعي بين معلمي المدارس. وتسترشد الرسالة بثلاثة أسئلة رئيسية وهي السؤال الأول الذي يبحث في وجهات نظر معلمي مدارس مدينة العين عن التحديات والمعوقات التي قد تعيق نجاح العمل الجماعي في المدارس، والسؤال الثاني عن ما مدى فهم معلمو المدارس بمدينة العين الممارسات الناجحة للعمل الجماعي التي ينبغي توفرها في مديري المدراس، أما السؤال الثالث فيناقش منظور المعلمين بشأن دور المديرين في نجاح العمل الجماعي. تم اعتماد الإحصاء الوصفي لتحليل العناصر الكمية للدراسة. كما استعانت الدراسة بمقياس ليكرت ذي الخمس نقاط لتحليل. إجابات المعلمين تشير النتائج إلى وجود علاقة قوية بين هيكل القيادة وتقييم أداء المعلمين. تكشف النتائج أن المديرين عادةً ما يشجعون العمل الجماعي ولكن لا تزال هناك حاجة لاتخاذ مبادرات مثل زيادة مشاركة المعلمين في عملية صنع القرار،وتوفير الدعم الإداري، والتعاون مع المعلمين. وتدرج الدراسة بيئة العمل ونقص مشاركة المعلمين في صنع القرار باعتبارها العوائق الرئيسية أمام العمل الجماعي. وبحثت الدراسة أيضا في الأبحاث والدراسات الأكاديمية التي نشرت سابقا للتعريف بصفات القادة ومبادئ القيادة، وتستمد الرسالة أهميتها من تركيزها بشكل أساسي على مدارس مدينة العين بالإمارات حيث تندر الأبحاث في هذا الشأن مما يوفر العديد من الأفكار العملية التي تستفيد منها المدارس. وتشير النتائج إلى أن المديرين عادة ما يشجعون العمل الجماعي ولكن لا تزال هناك حاجة لاتخاذ مبادرات لزيادة مشاركة المعلمين في عملية صناعة القرار وتقديم الدعم الإداري والتعاون مع المعلمين. توصي الدراسة بتعزيز دور وزارة التربية والتعليم لتفعيل ورش العمل عن تمكين المعلمين في صنع القرار وأهمية العمل الجماعي بين المدراء والمعلمين.

COinS