Date of Award

4-2022

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Dr. Sara Al Aleeli

Abstract

This study investigated the effect of implementing collaborative writing using Google Docs on students’ writing quality in English. The study also explored students’ and the classroom teacher’s perceptions of Google Docs-based collaborative writing (GDBCW). Two intact classes with 46 students from a public school in Al Ain, United Arab Emirates participated in the study and were divided into an experimental group and a control group. To collect data, the researcher employed a pretest- posttest design, distributed a post-treatment student survey, and conducted an interview with the classroom teacher. Data were analyzed quantitively using a Mann-Whitney U test analysis, and students’ and teacher’s responses were thematically grouped and qualitatively analyzed using thematic analysis. While findings from the post-test showed that collaborative writing using Google Docs did not significantly impact students’ writing levels, the student survey results revealed positive perceptions of the activity. Similar positive feedback was gained from the teacher interview. This study extends the frontiers of collaborative writing in the UAE from higher education to the school level. It also provides significant insights for classroom teachers, researchers, and language educators.

Arabic Abstract

بحثت ھذه الدراسة في تأثیر تنفیذ الكتابة التشاركیة باستخدام محرّر مستندات Google على جودة كتابة الطالبات باللغة الإنجلیزیة. علاوة على ذلك، استكشفت الدراسة مواقف الطالبات وتصوراتھن بالإضافة إلى آراء معلمة الصف حول الكتابة التشاركیة المستندة إلى محرر مستندات شارك في الدراسة صفان من 46 طالبة من مدرسة حكومیة في مدینة العین في الإمارات العربیة المتحدة، وتم تقسیمھن إلى مجموعتین تجریبیة واخرى ضابطة. استخدم الباحث تصمیماً للاختبار القبلي والبعدي من أجل جمع بیانات الدراسة، ووزع استبیانًا على الطالبات بعد التجربة؛ وكذلك أجریت مقابلة مع معلمة الصف ثم تم تحلیل البیانات كمیاً باستخدام تحلیل Mann-Whitney U Test، وتم تجمیع ردود الطالبات والمعلمة حسب المواضیع وتحلیلھا نوعیاً باستخدام التحلیل النوعي. بینما أظھرت نتائج الاختبار البعدي أن الكتابة التشاركیة باستخدام محرّر مستندات Google لم تؤثر بشكل كبیر على مستوى الطالبات في الكتابة، إلا ان نتائج استطلاع الطالبات كشفت عن المواقف الإیجابیة لھن تجاه ھذا النوع من النشاط الصفي. وھذا ما أكدته نتائج مقابلة المعلمة. وسَعت ھذه الدراسة نطاق تطبیق الكتابة التشاركیة في تعلیم اللغة الانجلیزیة في دولة الإمارات العربیة المتحدة من مستوى التعلیم العالي إلى المستوى المدرسي. كما قدمت الدراسة بعض التوصیات المھمة الى المعلمین والباحثین والتربویین ذوي العلاقة .

COinS