Date of Award
10-2017
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Philosophy (PhD)
Department
Education
First Advisor
AbdelAziz Mustafa Sartawi
Second Advisor
Hamzeh Dodeen
Third Advisor
Mohammed Alzyoudi
Abstract
The purpose of this dissertation was to test the validity of the double-deficit hypothesis as applied to a sample of third-grade Arabic-speaking students in the United Arab Emirates. The double-deficit hypothesis postulates that individuals with a combination of Rapid Automatized Naming (RAN) and Phonological Awareness (PA) deficits will tend to have worse reading ability than individuals with either a RAN deficit, a PA deficit, or no deficit. Thus, the double-deficit hypothesis has been advanced as an explanation of dyslexia. Descriptive statistics were used to describe the essential feature of data in the study, and a correlational study design was applied to determine whether reading ability scores significantly lower for a double-deficit group than for a RAN deficit group, a PA deficit group, and a no-deficit group. The study’s results confirmed that students who had a double deficit had significantly lower reading ability scores than other groups. The study contributed to the sparse body of empirical research on the double-deficit hypothesis among young Arabic students. The study also pinpointed differences in RAN and PA performance across groups, using an approach of post hoc analysis that has not been attempted in previous studies of this kind. The findings suggest that Arabic-language educators, specialists, and caregivers must make an added effort to address the special needs of students with double deficits, especially in light of special orthographic and other features of the Arabic language.
Recommended Citation
Mohammad Gharaibeh, Mahmoud Fahid, "TESTING THE DOUBLE-DEFICIT HYPOTHESIS IN ARABIC LANGUAGE AMONG EMIRATI STUDENTS IN GRADE-3" (2017). Dissertations. 86.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/86
Comments
تهدف هذه الدراسة إلى فحص نظرية العجز الثنائي، حيث أشارت هذه النظرية إلى أن الطلبة الذين يعانون من عجز في مهارتي الوعي الصوتي والتسمية الأوتوماتيكية السريعة هم ذوي قدرات متدنية جدا في القراءة مقارنة بالطلبة الذين يعانون من عجز في الوعي الصوتي أو التسمية الأوتوماتيكية السريعة أو الطلبة الذين لا يعانون من عجز في هاتين المهارتين، تعتبر هذه النظرية من أحدث النظريات وأفواها في تفسير عجز القراءة ذي المنشأ العصبي. تم التحقق من صدق هذه النظرية من خلال تطبيقها على طلبة الصف الثالث الابتدائي الناطقين باللغة العربية في دولة الإمارات العربية المتحدة، ومن خلال دراسة العلاقة بين مستوى القراءة والمجموعات التالية: مجموعة الطلبة الذين يعانون من العجز الصوتي، مجموعة الطلبة الذين يعانون من عجز في التسمية الأوتوماتيكية السريعة، مجموعة الطلبة الذين يعانون من عجز في الوعي الصوتي والتسمية الأوتوماتيكية السريعة معا، وأخيرا مجموعة الطلبة الذين لا يعانون من عجز في هاتين المهارتين. أكدت نتائج الدراسة على أن الطلبة الذين يعانون من عجز ثنائي هم أضعف المجموعات السابقة في مهارة القراءة.
تعتبر هذه الدراسة التي طبقت على اللغة العربية امتداد ا لدراسات أخرى تحققت من نظرية العجز الثنائي. أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مجموعة الطلبة الذين يعانون من عجز في الوعي الصوتي فقط ومجموعة الطلبة الذين يعانون من عجز في التسمية الأوتوماتيكية السريعة فقط من خلال استخدام ( (Post Hoc Analysis والذي لم يستخدم في الدراسات السابقة. توصي الدراسة بأن على المعنيين والأخصائيين والتربويين بذل مزي د من الجهود لتلبية الاحتياجات الخاصة للطلبة الذين يعانون من عجز ثنائي آخذين بعين الاعتبار خصائص اللغة العربية.