Date of Award

4-2024

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy (PhD)

Department

Information Systems and Security

First Advisor

Dr. Saed Alrabaee

Abstract

This dissertation delves into enhancing cybersecurity education by aligning academic curricula with national cybersecurity strategic plan (NCSP) objectives, emphasizing the crucial role of Higher Education Institutions (HEIs) in developing a skilled cybersecurity workforce. Analyzing ten NCSPs, it identifies strategic themes and gaps between national goals and HEI offerings. The study reviews NCSP guidelines, international cybersecurity indices, and literature, including the NICE-NIST framework, to develop a framework that bridges the educational gap, improving learning outcomes and arming students with vital skills, knowledge, and competencies. Furthermore, it introduces a platform for continuous cybersecurity learning, employing micro-credentials, blockchain technology, and AI-driven systems. Based on Qualification Reference Frameworks and UAE’s governance, this platform addresses the cybersecurity professional shortage by advocating lifelong learning. It contrasts the UAE’s Qualifications Framework with traditional models, incorporating Alternative Digital Credentials (ADCs) and leveraging blockchain and AI for personalized learning paths. Investigating international standards and competency frameworks, such as NICE-NIST and Bloom’s taxonomy, the research contributes to cybersecurity capacity building, highlighting the impact of ADCs, blockchain, and AI in transforming education and training. This dissertation stands as a testament to the power of innovative educational strategies and technologies in developing a competent global cybersecurity workforce.

Arabic Abstract


دعم تحقيق الخطة الاستراتيجية الوطنية للأمن السيبراني لدولة الإمارات العربية المتحدة من خلال تمكين التعليم المستمر لبرامج تعليم الأمن السيبراني

استكشف هذه الدراسة تعزيز تعليم الأمن السيبراني من خلال موائمة المناهج الأكاديمية مع أهداف الخطة الاستراتيجية الوطنية للأمن السيبراني (NCSP)، مع التركيز على دور مؤسسات التعليم العالي (HEIS) في تطوير وتنمية قدرات العاملين في مجال الأمن السيبراني من خلال تحليل عدد من الخطط الاستراتيجية الوطنية للأمن السيبراني في عدد من الدول المتقدمة. تتضمن الدراسة موضوعات استراتيجية وفجوات بين الأهداف الوطنية على مستوى الاستراتيجيات الوطنية ومناهج مؤسسات التعليم العالي لبرامج الأمن السيبراني. تستعرض الدراسة إرشادات الخطة الاستراتيجية الوطنية للأمن السيبراني ومؤثرات الأمن السيبراني الدولية والمؤلفين بما في ذلك إطار NICE-NISTلتطوير إطار عمل تعليمي، ويحسن نتائج التعلم، ويزود الطلاب بالمهارات والمعرفة والقدرات الأساسية اللازمة والموائمة لمتطلبات سوق العمل والتطور والتكنولوجي في مجالات تكنولوجيا الاتصالات والمعلومات علاوة على ذلك، تقدم هذه الدراسة تصميم منصة تدعم عمليات التعليم المستمر في مجال الأمن السيبراني لتطوير تأهيل المهارات والمعرفة وبناءها، باستخدام شهادات الماكرونية وتقنية البلوكشين Blockchain والأنظمة القائمة على الذكاء الاصطناعي بناءً على أطر تأهيل المؤهلات وحوكمة دولة الإمارات العربية المتحدة للمؤهلات العلمية، فإن هذه المنصة تعالج النقص في متخصصي الأمن السيبراني من خلال تعزيز التعلم المستمر. تم تصميم هذه المنصة التعليمية بما يتوافق مع إطار مؤهلات دولة الإمارات العربية المتحدة والدول الأخرى والمقارنة بنماذج التعليم التقليدية، حيث تدمج الشهادات الرقمية البديلة (أضئس) وتستفيد من البلوكشين والذكاء الاصطناعي لتخصيص مسارات التعليم والتأهيل المتخصصة الداعمة للأهداف الاستراتيجية للدولة ومتطلبات سوق العمل من خلال دراسة قانونية دولية وأطر كفاءات مثل NICE-NIST تصنيف بلوم Blooms Taxonomy، تسهم هذه الدراسة بشكل محوري في بناء قدرات الأمن السيبراني، وتسلط الضوء على تأثير الشهادات الرقمية البديلة والبلوكشين والذكاء الاصطناعي في تحويل التعليم والتدريب. تعتبر هذه الرسالة شهادة على قوة الاستراتيجيات والتقنيات التعليمية المبتكرة في تطوير قوة عاملة عالمية متخصصة في مجال الأمن السيبراني.

Share

COinS