Date of Award
11-2022
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Philosophy in Leadership and Policy Studies in Education
Department
Foundations of Education
First Advisor
Dr. Mohamed Alhosani
Second Advisor
Prof. Ali Ibrahim
Abstract
This research was conducted to explore the influence of school principals’ leadership behaviors on their teachers’ Innovative Work Behavior (IWB). This study was guided by path–goal theory. It seeks to identify leadership behaviors that may enhance teachers’ IWB. This work also employs a mixed-methods approach, using a convergent parallel design that involves collecting quantitative and qualitative data in parallel. These data were then analyzed separately before being merged. Questionnaires were used to test the prediction of path–goal theory, that is, that the relationship between principals’ behaviors and teachers’ innovation, as perceived by teachers, will influence their IWB. This research follows a correlational cross-sectional approach that investigates the relationship between teachers’ perceptions of principals’ leadership behaviors and teachers’ own IWB. The researcher designed two questionnaires. Teachers were surveyed using both the Principal Leadership Behavior Questionnaire (PLBQ) and the Innovative Work Behavior Scale (IWBS). Furthermore, 15 semi-structured interviews were conducted with teachers at schools in all the emirates to explore this influence in more detail. These qualitative data were transcribed verbatim and analyzed using (NVivo 12) software. Quantitative data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS 25) program to calculate descriptive statistics, and Pearson correlation coefficients were used to examine the relationship between leadership behaviors and teachers’ IWB. Furthermore, a regression analysis was conducted to identify which principal leadership behaviors might predict teachers’ IWB. Quantitative data revealed that support for innovation, the provision of resources, and recognition are possible predictors of teachers’ innovative work behaviors. In contrast, the qualitative data added consultation and delegation as the main influences of teachers’ innovative efforts. In this work, implications for practitioners and future research are also discussed.
Arabic Abstract
العلاقة بين السلوكيات القيادية لمدراء المدارس و سلوك العمل الابتكاري للمعلمين
تم إجراء هذه الدراسة بغرض استكشاف تأثير السلوكيات القيادية لمدراء المدارس على سلوك العمل الابتكاري لدى المعلمين. حيث تم إتباع نظرية المسار-الهدف لإجراء الدراسة، وقد سعت هذه الدراسة إلى إيجاد السلوكيات القيادية للمدراء والتي تعزز سلوك العمل الابتكاري لدى المعلمين. تم استخدام نهج البحث مختلط الأساليب من خلال اتباع نهجا متوازيا متقاربا يتضمن جمع البيانات الكمية والنوعية بشكل متزامن، وتحليلها بشكل منفصل، ثم دمج نتائجها. ولقد استخدمت الباحثة استبيانين من تصميمها لاختبار نظرية المسار-الهدف والتي تتنبا بأن العلاقة بين المديرين والمعلمين-كما يراها المعلمون - تؤثر على سلوكهم الا بتكاري في العمل. واتبعت الدراسة الكمية نهجا مقطعيا ارتباطيا يبحث في العلاقة بين السلوكيات القيادية لمديري المدارس وسلوكيات العمل الابتكاري للمعلمين. حيث تم استطلاع آراء المعلمين باستخدام استبيان سلوكيات القيادة لمدراء المدارس لتقييم تصورات المعلمين عن السلوكيات القيادية لمدرائهم. كما تم استطلاع رأيهم حول سلوكهم الابتكاري في المدارس من خلال مقياس سلوك العمل الابتكاري. ومن ثم تحليل البيانات الكمية باستخدام برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية لحساب الإحصاء الوصفي، ومعاملات ارتباط بيرسون لفحص العلاقة بين سلوكيات القيادة لدى المدراء وسلوك العمل الابتكاري لدى المعلمين.وقد تم أيضا إجراء تحليل الإنحدار المتعدد لتحديد السلوكيات القيادية لمدراء المدارس، والتي قد تتنبأ بالعمل الابتكاري للمعلمين، والتي وجدت دعم الابتكار وتوفير المصادر والتقدير كسلوكيات مؤثرة على سلوك المعلمين الابتكاري. في حين تم إجراء 15 مقابلة شبه منظمة لاستكشاف هذا التأثير على المعلمين والتي أضافت كلا من الاستشارة والتفويض كمؤثرين رئيسيين على جهود المعلمين الابتكارية. كما تمت أيضا مناقشة الآثار المترتبة على الممارسين للمهنة وصناع القرار. بالإضافة إلى ذلك، تم وضع بضعة اقتراحات ل دراستها في البحوث المستقبلية.
Recommended Citation
Almessabi, Ameera Ahmed, "THE RELATIOSHIP BETWEEN PRINCIPALS’ LEADERSHIP BEHAVIORS AND TEACHERS’ INNOVATIVE WORK BEHAVIOR." (2022). Dissertations. 304.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/304