Date of Award

11-2022

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy in Leadership and Policy Studies in Education

Department

Foundations of Education

First Advisor

Dr. Mohamed Al Hosani

Second Advisor

Prof. Ibrahim Duyar

Abstract

Educational institutes around the world and vocational training institutes, in particular, are concerned with students’ participation and enrollment rates. Great emphasis is placed on the vocational sector and its role in establishing a knowledge-based economy in the United Arab Emirates (UAE), as articulated in the UAE Vision 2021, its economic foresight 2030, and in the recent 50th-anniversary statement released in 2019 by HH Mohammed Rashed Al Maktoum. The importance of this sector is its significance in diversifying the economy, providing employment, and equipping both employed and unemployed nationals with the vocational skills required by local and international markets and industries. This study explores the external and internal factors that impact particularly female students’ enrollment rates in one vocational education and training institute in the UAE. A qualitative phenomenological approach is employed to explore the essence of the lived experiences of the students and staff in the institute under study. A total of 24 interviews are conducted with 14 female students and with 10 administrators and instructors. The findings indicate that internal factors are categorized under: campus environment, learning experiences, relationship with administrators and instructors while external factors categorized under: knowing about the institute, location of the institute, previous school and enrollment experiences and purpose of studying.

Arabic Abstract


العوامل التي تؤثر على إلتحاق الطلبة الإناث بأحد معاهد التعليم والتدريب المهني في الإمارات: دراسة ظاهرية

نوعية

دائما ماتهتم المؤسسات التعليمية بشكل عام ومعاهد التدريب المهني على وجه الخصوص في جميع أنحاء العالم بمعدلات إلتحاق الطلبة حيث يتم التركيز بشكل كبير على هذا القطاع ودوره في تأسيس اقتصاد قائم على المعرفة في دولة الإمارات العربية المتحدة، كما هو مذكور في رؤية 2021 والرؤية الاقتصادية 2030 ووثيقة الخمسين الصادرة عام 2019 من قبل الشيخ محمد بن راشد آل مكتوم. وتعزى أهمية هذا القطاع إلى أهميته في تنويع الاقتصاد، وتوفير فرص العمل وفي إعداد المواطنين العاملين والعاطلين على حد سواء لتزويدهم بالمهارات المهنية التي يتطلبها سوق العمل والصناعات المحلية. في هذه الدراسة، سيتم دراسة العوامل الخارجية والداخلية التي تعزز معدلات التحاق الطالبات على وجه التحديد في أحد معاهد التدريب والتعليم المهني في دولة الإمارات العربية المتحدة. تم اختيار الطالبات للدراسة بسبب الوضع التاريخي الفريد للمرأة وما تبعه من مبادرات للمساواة بين الجنسين في جميع أنحاء العالم وفي دولة الإمارات العربية المتحدة على وجه الخصوص. والأهم من ذلك حقيقة أن درجة التطور في أي مجتمع تقاس في المقام الأول بدرجة تمكين المرأة. تم استخدام منهج الظواهر النوعية لاستكشاف التجارب الحية لمجموعة من الطالبات والموظفين في المعهد المهني قيد الدراسة. وبناءاً تم إجراء 24 مقابلة: 14 من الطالبات 10 من الموظفين الإداريين والأكاديميين. تشير نتائج الدراسة إلى العوامل الداخلية تصنف تحت: بيئة الحرم الجامعي، وخبرات التعلم، والعلاقة مع الإدرايين والمدرسين، بينما تصنف العوامل الخارجية تحت: كيفية المعرفة عن المعهد قبل الإلتحاق، وموقع المعهد، الخبرات السابقة في الإلتحاق في الكليات أو الجامعات، والغرض من الدراسة.

Share

COinS