Date of Award

11-2021

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy (PhD)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Prof. Hassan Tairab

Second Advisor

Dr. Shashidhar Belbase

Abstract

This dissertation aims to investigate the impact of Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL)-based instruction versus lecture-based instruction on Grade 12 students’ performance in circular motion unit, self-efficacy, and attitudes. Four research questions guided the study. A quasi-experimental, pretest-posttest design was adopted as a methodology to investigate and assess the impact of POGIL-based instruction versus lecture-based instruction on students’ performance as measured by three types of cognitive outcomes; Knowing, Applying and Reasoning (KAR). Two government high schools in Alain were selected as research sites, one for the boys and one for the girls. The total number of participants was approximately 110 students (N=110); 54 were assigned to treatment groups (25 girls and 29 boys) and 56 were assigned to control groups (27 girls and 29 boys). The treatment group was taught a unit of circular motion in physics using POGIL-based instruction while the control group was taught the unit using lecture-based instruction. The findings of the study showed statistically significant differences between students of the control group and the treatment group in favor of the latter with regard to their science performance, their self-efficacy and science related attitudes. However, there was no statistically significant difference between students’ performance that can be attributed to gender. Moreover, positive correlations were found between participants’ performance at KAR test, self-efficacy, and scientific attitudes towards scientific inquiry after the intervention. In conclusion, it is recommended to shift teaching towards POGIL-based instruction due to its positive impact on students’ performance, self-efficacy, and attitudes. It is also suggested to replicate the study to include government and private schools, elementary and high schools, teachers, and advisors.

Arabic Abstract


تأثير التعلم المبني على عملية التقصي الموجه (POGIL) مقابل التدريس المبني على المحاضرات والتلقين على أداء طلاب الصف الثاني عشر في، وحدة الحركة الدائرية، والكفاءة الذاتية، والاتجاهات

هدفت هذه الأطروحة إلى التحقيق في تأثير التعلم المبني على عملية التقصي الموجه (POGIL) مقابل التدريس المبني على المحاضرات والتلقين على أداء طلاب الصف الثاني عشر في موضوع الحركة الدائرية، والكفاءة الذاتية، والاتجاهات. تم استخدام أربع أسئلة بحثية لتوجيه الدراسة. تم اعتماد تصميم شبه تجريبي للاختبار القبلي والبعدي لتقييم تأثير التدريس المبني على (POGIL) مقابل التدريس المبني على المحاضرات على أداء الطالب كما تم قياسه بثلاثة أنواع من النتائج المعرفية: المعرفة والتطبيق والاستدلال. سيتم اختيار مدرستين ثانويتين حكوميتين في العين كعينة مريحة لإجراء الدراسة، واحدة لمدرسة الأولاد والأخرى لمدرسة البنات. كان العدد الإجمالي للمشاركين حوالي 110 طالبًا وطالبة (العدد = 110)؛ 54 مخصصاً للمجموعة التجريبية (25 طالبة و 29 طالب) و56 مخصصًا للمجموعة الضابطة (27 طالبة و29 طالب). تم تعليم كلا المجموعتين وحدة الحركة الدائرية في الفيزياء. تم تعليم المجموعة للمجموعة التجريبية وحدة الحركة الدائرية من خلال التعلم القائم على عملية التقصي الموجه (POGIL) بينما تدرس المجموعة الضابطة الوحدة في التدريس المبني على المحاضرات التقليدية. أظهرت نتائج الدراسة فروق ذات دلالة إحصائية بين طلاب المجموعة الضابطة وطلاب المجموعة التجريبية في صالح المجموعة الأخيرة فيما يتعلق بالأداء العلمي لطلاب الصف الثاني عشر وكفاءتهم الذاتية واتجاهاتهم العلمية. وعلاوة على ذلك لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أداء الطلاب يمكن أعزاءه للنوع (الجنس). كما أظهرت نتائج الدراسة وجود الارتباطات إيجابية بين أداء المشاركين في اختبار KAR وكفاءتهم الذاتية واتجاهاتهم في المجموعة التجريبية. أوصيت الدراسة بالتحول نحو التدريس باستخدام POGIL نظراً لتأثيره الإيجابي على أداء الطلاب والكفاءة الذاتية والاتجاهات. كما اقترحت الدراسة بإجراء مزيد من البحث لتشمل فصولاً أخرى ومراحل أخرى من التعليم بما في ذلك المراحل الابتدائية والثانوية في المدارس الخاصة والحكومية. بالإضافة إلى ذلك ، يجب أن توسع عينات من اصحاب المصلحة كالمعلمين والموجهين .

Share

COinS