Date of Award

11-2022

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy in Leadership and Policy Studies in Education

Department

Foundations of Education

First Advisor

Mohamed Alhosani

Second Advisor

Ali Ibrahim

Abstract

School leadership and school leaders' behaviors and practices can significantly affect the behavior of teachers. Retaining teachers in the teaching profession is important. Unfortunately, many teachers around the world have left or are deciding to leave this profession, a phenomenon called “teacher turnover”. High teacher turnover affects the overall quality of teaching and learning. Based on 2015 data from the Organization for Economic Co-operation and Development, teacher turnover is high in the United Arab Emirates. There are many factors that contribute to teacher turnover. This study investigated the factors affecting teachers' turnover by exploring the role of school leadership behaviors and practices on teacher turnover and retention. The main research questions guided the study to explore teacher turnover factors and drive suggestions for teacher retention. Using a convergent/triangulation approach, the research employed mixed methods to analyze both quantitative and qualitative data. The quantitative data were collected through a structured questionnaire from 404 schoolteachers in Al Ain. The qualitative data were drawn from semi-structured interviews with nine school teachers that aimed to delve deeply into this phenomenon. The results showed that the personal factor of collegial relationships among teachers, as well as system-related factors—including compensation, incentives, and recognition— mitigate teachers' turnover intentions. Conversely, heavy workloads and a lack of appreciation are school leadership-related factors that worsen turnover rates. School leaders can enhance retention by praising, rewarding, trusting, and supporting teachers. The findings also revealed that teachers believe school leaders should cultivate a relationship of mutual trust, respect, and support among teachers to retain teaching staff.

Arabic Abstract


سلوكيات وممارسات القيادة المدرسية، دوران المعلمين، واستبقاء المعلمين في الإمارات العربية المتحدة: نهج التثليث

يمكن أن تؤثر القيادة المدرسية وسلوكيات وممارسات قادة المدارس بشكل كبير على سلوك المعلمين. إن استبقاء المعلمين في مهنة التدريس أمر مهم لأنه سيدعم الطلاب ويؤدي إلى تعليم أفضل. ولسوء الحظ، الكثير من المعلمين هربوا من مهنة التعليم في كثير من دول العالم ولا زال عدد كبير من المعلمين في الميادين يفكرون بترك هذه المهنة، هي ظاهرة تسمى "دوران المعلمين". استنادًا إلى بيانات عام 2015 الصادرة عن منظمة التعاون الاقتصادي والتنمية، فإن معدل دوران المعلمين مرتفع في الإمارات العربية المتحدة. وهناك العديد من العوامل التي تساهم في دوران المعلمين. بحثت هذه الدراسة العوامل التي تؤثر على دوران المعلمين من خلال استكشاف دور سلوكيات وممارسات القيادة المدرسية في دوران المعلمين واستبقائهم. وتقدم النتائج اقتراحات وتوصيات للحد من معدل دوران المعلمين وتعزيز الاحتفاظ بهم. وجهت أسئلة البحث الرئيسية الدراسة لاستكشاف عوامل دوران المعلمين وتقديم الاقتراحات لاستبقائهم باستخدام نهج التقارب / التثليث، استخدم البحث طرقًا مختلطة لتحليل كل من البيانات الكيفية والنوعية. تم جمع البيانات النوعية من خلال استبيان منظم من 404 معلم في العين. تم استخلاص البيانات النوعية من المقابلات شبه المنظمة مع تسعة معلمين في المدارس والتي تهدف إلى التعمق في هذه الظاهرة. تظهر النتائج أن العامل الشخصي للعلاقات الجماعية بين المعلمين، وكذلك العوامل المتعلقة بالنظام - بما في ذلك التعويضات والحوافز والتقدير - تخفف من دوران المعلمين. وعلى العكس من ذلك، فإن أعباء العمل الثقيلة وعدم التقدير هما عاملان مرتبطان بالقيادة المدرسية يؤديان إلى تفاقم معدلات دوران المعلمين. يمكن لقادة المدارس تعزيز استبقاء المعلمين من خلال الثناء على المعلمين ومكافأتهم والثقة بهم ودعمهم. تكشف النتائج أيضًا أن المعلمين يعتقدون أن قادة المدارس يجب أن ينشئوا علاقة من الثقة المتبادلة والاحترام والدعم بين المعلمين للاحتفاظ بأعضاء هيئة التدريس.

Share

COinS