Author

Urwa Tariq

Date of Award

6-2021

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy (PhD)

Department

Philosophy

First Advisor

Dr Maha Bashri

Second Advisor

Dr Muhammed Musa

Abstract

When non-Muslims become immersed in an Islamic way of life—a common occurrence in the UAE, a Muslim country where the overwhelming majority of the resident population is foreign-born—some become interested in learning more about the Islamic faith. This interest is also evident among new converts to Islam from other countries when they reside in the UAE. Little is known about how information about Islam is disseminated to non-Muslims and new Muslims in the UAE, how these expatriates search for the religious information they desire, and the challenges they encounter in their enquiries. This study applies the theory of the diffusion of innovations as a guiding framework to understand the target audience, explore the informational gaps in their knowledge, and propose an innovative media model. Survey responses were collected from 541 adult expatriates residing in the UAE and personal interviews were conducted with 19 expatriate residents and seven staff members of Islamic (Da’wah) centres within Dubai. The survey results indicate that almost half of these residents rely on word-of-mouth as a key source of Islamic information, with new Muslims making greater use of the Da-wah centres than non-Muslims for religious information. The demographic profile of survey participants is discussed and analyzed, especially in relation to media use. The researcher identifies a lack of organization in the methods of dissemination of Islamic information and limited access among foreign-born residents to reliable and accurate information. The dissertation considers a proposal for use of radio with digital media to disseminate information about Islam among specific expatriates in the UAE. Keywords: Islamic

Acknowledgments

عندما یصبح غیر المسلمین منغمسین في طریقة الحیاة الإسلامیة—أمر شائع في الإمارات العربیة المتحدة، وھي دولة مسلمة حیث الغالبیة العظمى من السكان المقیمین فیھا من موالید أجنبیة، یصبح البعض مھتمًا بمعرفة المزید عن العقیدة الإسلامیة. ویتجلى ھذا الاھتمام أیضًا بین المسلمین الذین اعتنقوا الإسلام حدیثاً والذین قدموا من دول أخرى عندما یقیمون في دولة الإمارات العربیة المتحدة. ولا یعُرف سوى القلیل عن كیفیة نشر المعلومات عن الإسلام لغیر المسلمین والمسلمین الجدد في الإمارات العربیة المتحدة. كیف یبحث ھؤلاء المغتربون عن المعلومات الدینیة التي یرغبون فیھا، والتحدیات التي یواجھونھا في استفساراتھم؟

تستكشف ھذه الدراسة القضایا المعلوماتیة من خلال استبیان استقصائي لـ ( 541 ) من المغتربین البالغین المقیمین في الإمارات العربیة المتحدة، والمقابلات الشخصیة مع ( 19 ) من المقیمین المغتربین و( 7) من موظفي المراكز الإسلامیة (الدعوة) في دبي. وتشیر نتائ ج الاستطلاع إل ى أ ن نصف ھؤلاء المقیمین تقریباً یعتمدون على الحوارات

ا لاستقاء المعلومات عن الإسلام، وأن المسلمین الجدد 􀌒 والمحاضرات بوصفھا مصدرً ا رئیس ی یستخدمون مراكز الدعوة بشكل أكبر من غیر المسلمین؛ للحصول على المعلومات الدینیة. تتم مناقشة الملف التحلیلي للمشاركین في الاستطلاع خاصة فیما یتعلق باستخدام وسائل الإعلام. أشار الباحث إلى عدم وجود تنظیم في أسالیب نشر المعلومات الإسلامیة، ومحدودیة الوصول إلى معلومات مو ثقَّة ودقیقة من قبل المقیمین الأجانب من موالید الدولة. تقدم الأطروحة اقتراحًا لاستخدام وسیلة إذاعیة رقمیة؛ لنشر المعلومات حول الإسلام بین المغتربین المھتمین في دولة الإمارات العربیة المتحدة.

Share

COinS