Date of Award
3-2021
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Philosophy (PhD)
Department
Education
First Advisor
Mohamed Alhosani
Second Advisor
Ali Said Ali Ibrahim
Abstract
Entering a new phase of attaining excellence in all sectors, the UAE has specifically emphasized the importance of improving and enhancing the education sector, in order to establish a knowledge-based economy. One of the main functions of the school inspections is the school development and school enhancement for improving the performance of educational institutions through inspectorial programs, which are vital in ensuring the success of the quality of education offered in the UAE. The study explores the influence of school inspections on school leaders’ (principals, vice-principals, and lead teachers/heads of faculties) in Abu Dhabi Schools. The effects of school inspections on school leaders are assessed through two features: the leaders’ professional identity and the leaders’ operational practices through their usage of inspectorate programs at their schools. The main research question probes deep into the extent of improvement in school leaders through inspectorate programs. This study is a mixed-methods design based on an explanatory sequential approach. Thus, the first phase adopts a quantitative design with a structured questionnaire, wherein stratified random sampling was used in the longitudinal study with more than 200 school leaders in the Emirate of Abu Dhabi. The second phase of the qualitative phase included semistructured interviews with school leaders that focused on the school leader’s improvement on both their professional identity and their practices in schools. Findings suggest that there is an evident influence of the Irtiqa’a inspectorate program on leaders in Abu Dhabi schools, through a positive influence on their professional identities through the usage of feedback and self-evaluations. Furthermore, through the program, leaders were able to not only identify school priorities for improvement but also develop strategic thinking as part of their operational practices. It is recommended to first revise the self-evaluation form (SEF) that will bridge the gap between any misunderstandings between school leaders’ standards and the standards of the School Inspection Framework. Moreover, parental involvement is paramount when it comes to planning for the school SEF.
Recommended Citation
Alhosani, Sameera Abdulla, "THE INFLUENCE OF IRTIQA’A INSPECTORATE PROGRAM ON SCHOOL LEADERS’ PROFESSIONAL IDENTITY AND THEIR OPERATIONAL PRACTICES IN ABU DHABI SCHOOLS" (2021). Dissertations. 127.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/127
Comments
بدخولها مرحلة جديدة من التميز في جميع القطاعات، أكدت دولة الإمارات العربية المتحدة بشكل خاص على أهمية تحسين و تعزيز قطاع التعليم، من أجل إقامة اقتصاد قائم على المعرفة. و تتمثل إحدى الوظائف الرئيسية في عمليات التفتيش المدرسي في تطوير المدراس و تحسين أداء المؤسسات التعليمية من خلال برامج التفتيش و الذي يع د أمراً حيويا لضمان نجاح جودة التعليم في دولة الإمارات. تستكشف هذه الدراسة أثر عمليات التفتيش المدرسي على قادة المدارس )مدراء المدارس، نوّاب المدراء، المعلمين الأوائل/ رؤساء الهيئات التدريسية( في مدارس إمارة أبوظبي . حيث يتم تقييم أثر عمليات التفتيش المدرسي على قادة المدارس من خلال سمتين و هما: الهوية المهنية لقادة المدارس، و ممارساتهم التشغيلية في إطار استخدامهم لبرامج التفتيش المدرسي. حيث أن السؤال البحثي الرئيس يتناول مدى التحسن في قادة المدارس من خلال برامج التفتيش المدرسي، و هذه الدراسة عبارة عن تصميم مختلط يعتمد على النهج التوضيحي المتسلسل، فإن المرحلة الأولى تتبنى تصميما كميّا مع الاستبيان المنظم، و الذي تم استخدام عينات عشوائية طبقية في الدراسة الطولية مع أكثر من 200 من قادة المدارس في إمارة أبوظبي. و قد تضمنت المرحلة الثانية و هي مرحلة التصميم النوعي مقابلات شبه منظمة مع قادة المدارس و التي ركزت على تطور قادة المدارس من خلال هويتهم المهنية و ممارساتهم التشغيلية في المدارس. و تشير النتائج إلى أن هناك تأثيراً واضحا لبرنامج "ارتقاء" للتفتيش المدرسي على قادة المدارس في أبوظبي، من خلال التأثير الإيجابي على هويتهم المهنية عن طريق استخدام الملاحظات و التقييمات الذاتية . و علاوةً على ذلك و من خلال برنامج التفتيش المدرسي تمكن قادة المدارس ليس فقط من تحديد أولويات التحسين لمدارسهم، و لكن أيضا تطوير التفكير الاستراتيجي كجزء من ممارساتهم التشغيلية. توصي الدراسة أولاً بمراجعة نموذج التقييم الذاتي و الذي من شأنه سد الفجوة بين معايير قادة المدرسة و معايير إطار التفتيش المدرسي. بالإضافة إلى ذلك، فإن مشاركة أولياء الأمور يعدّ أمراً بالغ الأهمية عندما يتعلق بالتخطيط لعملية التقييم الذاتي للمدرسة.