Date of Award
4-2021
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Business Administration (DBA)
Department
Business Administration
First Advisor
Bronwyn P. Wood
Second Advisor
Riyad Aly Eid
Abstract
The popularity and power of Electronic Word of Mouth (e-WOM) have raised the attention of academia and businesses in the past decade. A plethora of relevant literature investigated the motives of the sender to engage in e-WOM, besides the actual content of the message, leaving unanswerable questions concerning the receiver’s perception of the message and the interpersonal similarities with the sender. This study aimed at filling this gap by assessing the potential impact of e-WOM cues on the receiver experimentally by consulting i) social comparison theory, and ii) social judgment theory. Two experiments were designed and conducted incorporating mixed-method research to address gender and cultural similarities between the sender and receiver within the concept of eateries in the UAE. The generated results unveiled that the sender credibility of e-WOM is influenced by the relationship between the sender and the receiver. The research implications for the researchers in the domain added theoretically further knowledge of e-WOM that influences from a receiver perspective. Professionally, it could enhance managerial knowledge of cross-cultural effects on consumer choices and purchase intentions to direct future marketing strategies. This research also adds to the welfare of both senders and receivers of e- WOM regarding understanding motives for sending and receiving e-WOM.
Recommended Citation
Al Ghusain, Hala Saeed Hasan, "PERCEIVED SOURCE CHARACTERISTICS OF e-WOM SENDERS EFFECTS ON PURCHASE INTENTIONS AND BEHAVIOURS: AN EXPERIMENTAL STUDY IN THE UAE" (2021). Dissertations. 126.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/126
Comments
لقد أثارت شعبیة وقوة التعبیر الإلكتروني (e-WOM) اھتمام الأوساط الأكادیمیة والشركات في السنوات العشر الأخیرة. وقد بحثت الأدبیات المكثفة في دوافع المرسِل للمشاركة في قوة التعبیر الإلكتروني والمحتوى الفعلي للرسالة، وترك الأسئلة التي لم یتم حلھا حول إدراك المتلقي للرسالة وأوجھ التشابھ بین الأشخاص المتلقیة مع الشخص المرسِل. یھدف ھذا البحث لسد ھذه الفجوة من خلال تقییم تجریبي لتأثیر إشارات قوة التعبیر الإلكتروني على الشخص المتلقي باستخدام نظریة الحكم الاجتماعي. تم تصمیم كلٍ من التجارب المعملیة والمیدانیة وإجراؤھا في بحث قائم على أسالیب مُختلطَة لمعالجة أوجھ التشابھ وأوجھ التشابھ الثقافي والنوع بین المُرسِل والمتلقيّ من منظور ارتیاد المطاعم في دولة الإمارات. نتائج ھذا البحث أثبتت بأن مصداقیة قوة التعبیر الإلكتروني قد تتأثر بالعلاقة بین المرسِل والمتلقي. الاستخدام المحتمل للدراسة، نظریاً، سیضیف ھذا البحث إلى معرفة تأثیرات قوة التعبیر الإلكتروني من منظور المتلقي؛ مھنیاً، سیعمل على تعزیز المعرفة الإداریة بالتأثیرات الثقافیة المتعددة على خیارات المستھلك ونوایا الشراء لتوجیھ استراتیجیات التسویق المستقبلیة. سیضیف ھذا البحث أیضًا إلى رفاھیة كل من مرسلي ومتلقي قوة التعبیر الإلكتروني في فھم الدوافع لإرسال وتلقي قوة التعبیر الإلكتروني.