Date of Award

4-2021

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy (PhD)

Department

Political Science

First Advisor

Badreya Al Jenaibi

Second Advisor

Ali Noor

Abstract

In the modern world, soft power is a significant concept referring to nations’ ability to influence others without the need to use force or threats. Developed nations have made a great effort to enhance their soft power practices in order to utilize this power to influence fellow nations. The United Arab Emirates’ soft power is still considered a relatively new area of practical academic discipline. Nonetheless, the UAE's soft power practices remain essential in determining its position on the global scale. To develop a soft-power strategy, objectives and needs must be outlined. To address these objectives and needs, mixed-method research was conducted to (1) determine the UAE’s citizens’ perception of the effect of soft-power practices (humanitarian aid, economic diplomacy, cultural diplomacy, academic diplomacy) and media framing on international relations, and (2) explore the best soft-power practices to improve the UAE’s image internationally from the point of view of UAE’s diplomats and citizens. First, a quantitative survey of 300 citizens stratified from seven Emirates from the UAE was administered online using SurveyMonkey. Data analysis for the main hypothesis was tested using the Spearman’s Rho correlation and indicated that citizens perceived that a higher level of soft power practices will promote the UAE internationally and that media framing increases the level of soft power. However, the relationship between cultural diplomacy and international relations, as well as framing and cultural diplomacy, were higher than the other factors examined. At the end of the survey, respondents were asked to suggest the best soft power policies to strengthen the UAE's image internationally. The responses were analyzed thematically using ATLAS.ti. The following factors were ranked based on effectiveness: (1) cultural diplomacy, (2) media mediation effect, (3) foreign diplomacy, (4) nation branding, (5) economic diplomacy, (6) educational diplomacy, (7) humanitarian aids, and (8) sports diplomacy were explored using a thematic analysis of citizens' point of view. Second, a qualitative study was conducted through an interview with twenty diplomats to rate the generated factors. Applying thematic analysis using the ATLAS.ti, shows that all diplomats agreed that cultural diplomacy is one of the most effective forms of soft power, which confirms the citizens' point of view. The diplomats were also asked to rate the effectiveness of the eight factors of soft power extracted from the survey, of which the results show that all were rated as highly effective. However, among the eight factors, the foreign diplomacy initiatives were rated as most effective, and the media mediation factors were rated as least effective. In conclusion, the UAE must continuously measure its citizens’ perception to continuously stay informed about which areas require focus concerning its soft-power strategy.

Comments

لا يختلف إثنان على أن القوة الناعمة شغلت حيزاً هاما فى سياسات الدول الحديثة وأصبحت ظاهرة لا يستهان بها وذلك لقدرتها على التأثير على الآخرين دونما الحاجة إلى استخدام القوة أو التهديد، وهو ما دفع العديد من الدول المتقدمة لبذل الجهود من أجل تعزيز ممارسات القوة الناعمة لديها والعمل على توظيفها فى التأثير على الدول الاخرى دونما الحاجة إلى استخدام الوسائل العسكرية أوالضغوط الإقتصادية أو سياسات التهديد والوعيد. وتعتبر القوة الناعمة بدولة الإمارات العربية المتحدة حديثة العهد نوعا ما باعتبارها مجالًا جديدًا نسبيًا. ومع ذلك ، تظل ممارسات القوة الناعمة في دولة الإمارات العربية المتحدة ضرورية في تحديد موقعها بين الدول المتقدمة كونها أصبحت قوة لا يستهان بها. ومن أجل الوصول إلى تطوير استراتيجي ة فاعلة لمفهوم القوة الناعمة، يتوجب أولاً تحديد الأهداف وتلبية الاحتياجات. وفى ضوء ما سبق، تم إجراء بحث بهدف ( 1 ) تحديد تأثير ممارسات القوة الناعمة )المساعدات الإنسانية، الدبلوماسية الاقتصادية، الدبلوماسية الثقافية، الدبلوماسية الأكاديمية( على العلاقات الدولية بوساطة التأطير الإعلامي من منظور المواطنين، و ( 2 ) تقييم الوضع الحالي للقوة الناعمة لدولة الإمارات العربية المتحدة واقتراح أفضل السبل للمضي قدمًا. أجريت دراسة كمية ونوعية، كانت الأولى عبارة عن مسح كمي، مع ثماني فرضيات محددة تم اختبارها وذلك عن طريق استخدام نتيجة الاستطلاع. ثم تم اختيار مجموعة من 300 مشارك من الامارات السبع لدولة الإمارات العربية المتحدة للرد على الاستبيان. وأظهرت النتائج أن العلاقة بين المتغيرات كلها ذات دلالة إيجابية وأن الوصول إلى مستوى أعلى من ممارسات القوة الناعمة سيؤدى بدوره إلى تعزيز تنافسية دولة الإمارات على الصعيد الدولي. كما بينت نتائج هذا الاستفتاء أن نظرية التأطير قابلة للتطبيق بغرض زيادة مستوى تأثير القوى الناعمة. كذلك أظهرت النتائج بأن العلاقة بين الدبلوماسية الثقافية وكذلك التأطير الإعلامي أعلى من العوامل الأخرى. وفي نهاية الاستطلاع، طُلب من المشاركين اقتراح أفضل مبادرات القوة الناعمة لتعزيز صورة الإمارات على المستوى الدولي كما تم تصنيف العوامل التالية بناءً على مدى فعاليته (1 ) الدبلوماسية الثقافية ، ( 2 ) تأثير الوساطة الإعلامية، ( 3) الدبلوماسية الخارجية،( 4 ) الهوية الاعلامية الوطنية،(5) الدبلوماسية الاقتصادية، ( 6 ) الدبلوماسية الاكاديمية، ( 7 ) المساعدات الإنسانية، ( 8 ) الدبلوماسية الرياضية. تم وضع الدراسة النوعية بناءً على مقابلات أجريت مع عشرين دبلوماسي لاختبار صحة مخرجات الدراسة الأولى.

تظهر النتائج أن جميع الدبلوماسيين اتفقوا على أن الدبلوماسية الثقافية هي من أكثر القوى الناعمة فاعلية، الأمر الذي يؤكد وجهة نظر المواطنين المشاركين في الدراسة الاولى. كما طُلب من الدبلوماسيين تقييم فعالية ثمانية عوامل من القوة الناعمة التي تم استخلاصها من الاستطلاع والتي تظهر النتائج أنهم صنفوا ج ميع العوامل الثمانية على أنها فعالة للغاية. ومع ذلك ، من بين العوامل الثمانية ، تم تصنيف عامل الهوية الاعلامية الوطنية الأكثر فاعلية وعامل الوساطة الإعلامية على أنه الأقل فعالية. في الختام ، يجب على دولة الإمارات العربية المتحدة قياس تصور مواطنيها باستمرار لمعرفة المجالات التي تتطلب التركيز في استراتيجيتها للقوى الناعمة.

Share

COinS