Date of Award
4-2019
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Business Administration (DBA)
Department
Business Administration
First Advisor
Dr. Abdul Karim Khan
Second Advisor
Dr. Riyad Eid
Third Advisor
Dr. Abdulla Saif Abdulla
Abstract
Employees’ creativity in any organization is vital to its successful performance and growth. Most researchers have studied creativity using a uni-dimensional approach like work culture, and leadership support. With the new vision of the UAE and its strategy of development in the coming years, more studies about creativity and creative behavior are needed in this region. This research is unique as it studies the creative behavior of government employees from a holistic view within work and outwork factors.
Accordingly, this research identifies and examines the impact of four antecedents on the government employee’s creative behavior. It examines out work antecedents like individual disposition, educational background, social network, and in work antecedent like work culture as such combination should shed light fir further studies to combine both factors when studying creativity and creative behavior.
The four antecedents (individual disposition, educational background, social network, and work culture) with nine constructs (openness to experience, cognitive style, self-learning, problem-solving, parental support, access to a social network, leadership support, job complexity, and co-workers support) were chosen based on the review of the literature and the need of understanding how creative behavior is being practiced by employees, as such antecedents play a major role in exerting creativity. The sample of the study was 350 employees and their 52 supervisors that were selected from nine government and semi-government entities mainly from Abu Dhabi and Dubai.
The results of the study showed that all antecedents have a positive impact with different weights on the individual's creative behavior as an employee of government entities. In specific, openness to experience, self-learning, problem-solving, access to social networks, leadership support, and job complexity have shown a positive relationship with creative behavior, while parental support, cognitive style, and coworkers support did not show a positive relationship with creative behavior. The result of the study showed also that male employees and semi-government employees exert and practice more creative behavior than female and government employees.
We believe that such type of research is very essential for the UAE government, especially with the new vision of the country to be one of the best governments in the world and the limited number of research studies in this region covering such areas.
In light of this, a list of recommendations to the UAE government was made, in addition to educators, individuals, and parents as well. The current study also promises a better understanding of creative behavior and how to improve it in government entities and recommends implementations to the education systems and work cultures to improve such behavior.
Recommended Citation
Al Zaabi, Adel Rashed Yousef Soufa, "THE ANTECEDENTS OF INDIVIDUALS’ CREATIVE BEHAVIOUR IN GOVERNMENT ORGANISATIONS: EXPLORING THE ROLES OF PERSONALITY, EDUCATIONAL BACKGROUND, SOCIAL NETWORKS AND ORGANISATIONAL CULTURE" (2019). Dissertations. 102.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/102
Comments
لا شك أن إبداع العاملين في أي منظمة يعتبر حيوي جدا لنجاح الأداء والنمو الاقتصادي. وقد درس الباحثون الإبداع باستخدام نهج أحادي الأبعاد مثل ثقافة العمل، ودعم القيادة وغيرها من الابعاد، ولكن مع الرؤية الجديدة للإمارات العربية المتحدة واستراتيجيتها للتنمية في السنوات القادمة يلزم إجراء مزيد من الدراسات حول الإبداع والسلوك الإبداعي في هذه المنطقة، ويعتبر هذا البحث فريد حيث انه سلوك موظفي الحكومة من نظرة شمولية فيما يخص السلوك الإبداعي لهؤلاء الموظفين. وتبعا لذلك، يحدد هذا البحث ودراسته تأثير المقومات الأربعة )ميول الفرد والخلفية التعليمية، والشبكة الاجتماعية، وبيئة العمل( على سلوك موظفي الحكومة الإبداعي.
يدرس هذا البحث المقومات الأربع من خلال تسعة ثوابت )الانفتاح على الخبرة، النمط المعرفي، قدرة التعلم الذاتي، قدرة حل المشاكل، دعم الوالدين، التمكن من الانخراط في الشبكة الاجتماعية، دعم القيادة، تحدي طبيعة العمل، ودعم زملاء العمل( وتم اختيار هذه الثوابت والمقومات بناء على الدراسات الاكاديمية السابقة التي بينت أهمية هذه العناصر فيما يخص السلوك الإبداعي للموظفين.
وكانت عينة الدراسة عبارة عن 350 من موظفي الحكومة و 52 من رؤسائهم والذي تم تحديده من خلال تسع مؤسسات حكومية وشبه حكومية من إمارتي أبو ظبي ودبي. وأظهرت نتائج الدراسة أن معظم المقومات تأثرا تأثيرا إيجابيا بأوزان مختلفة في السلوك الإبداعي للموظفين. وبشكل خاص فان الانفتاح على الخبرة، التعلم الذاتي، حل المشكلات، الانخراط في الشبكة الاجتماعية، ودعم القيادة وتحدي طبيعة العمل أظهرت علاقة إيجابية مع السلوك الإبداعي، بينما دعم الوالدية، والنمط المعرفي، ودعم زملاء العمل لم تظهر علاقة إيجابية مع السلوك الإبداعي. كما أظهرت نتائج الدراسة أيضا أن الموظفين الذكور يظهرون سلوك ابداعي بصورة أكبر من الموظفات الاناث وان الموظفين العاملين في المؤسسات الشبه الحكومية يمارسون السلوك الإبداعي بشكل أكبر من الموظفين العاملين في المؤسسات الحكومية.
ويعتقد الباحث أن مثل هذا النوع من البحوث أمر ضروري جداً لحكومة دولة الإمارات العربية المتحدة، وبخاصة مع الرؤية الجديدة للبلاد وهي ان تكون حكومة الامارات من أفضل الحكومات في العالم ومن جهة أخرى لمحدودية مثل هذه الدراسات البحثية في هذه المنطقة التي تغطي مجالات السلوك الإبداعي للموظفين.
الدراسة الحالية تبشر بفهم أفضل للسلوك الإبداعي وكيفية تحسينه في الكيانات الحكومية ويوصي بتطوير نظم التعليم وثقافات العمل لتحسين هذا النوع من السلوك وفي ضوء هذا، قدمت الدراسة قائمة بالتوصيات إلى حكومة دولة الإمارات العربية المتحدة، بالإضافة إلى المعلمين والأفراد، والآباء، وكذلك.