Date of Award
4-2020
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Philosophy (PhD)
Department
Mass Communication
First Advisor
Badreya Al-Jenaibi
Second Advisor
Fayez Elessawy
Third Advisor
Dr. Sameera Tahira Ahmed
Abstract
Technology has played an essential role in both personal and business applications. In this context, the Social Media (SM) is considered to be among the most powerful communication platforms, with an impact on the supply and demand sides of tourism. The impact of SM on tourism have been studied and researched from various perspectives. Yet the volume of research suggests that few have studied the use of the SM to recommend tourism destinations in the Gulf Cooperation Council (GCC) countries. Therefore, this dissertation intends to study the impact of SM on the intention to recommend tourism destinations based on users’ post-travel attitude and behavior. Certain destination factors have been kept in mind when examining the role of SM on the intention to recommend a tourism destination. Three independent variables, two mediators and one dependent variable were integrated and the eventual a framework of this study was tested by collecting empirical data from individuals who visited Kuwait and used SM. The data were collected from self-administered questionnaires distributed to a random sample of tourists (every fifth) of different nationalities. The results supported the hypotheses and showed new findings that may form a framework for future research. This dissertation links the role of SM to recommending a visit to Kuwait, whereas most studies have focused on variables other than SM. To conclude, the findings and justifications amplify knowledge and bring out both academic and managerial implications.
Recommended Citation
AlKandari, Ibrahim Ahmad Mohammad, "The Influence of Social Media in Recommending Tourism Destinations: A Study of Kuwait" (2020). Mass Communication Dissertations. 1.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/mass_comm_dissertations/1
Included in
Mass Communication Commons, Social Media Commons, Tourism Commons
Comments
لعبت التكنولوجيا دوراً رئيسيا على الصعيدين الشخصي والتجاري. وفي هذا السياق، تعتبر وسائل التواصل الاجتماعي أحد أقوى النظم تأثيراً على التواصل وكذلك على العرض والطلب في مجال السياحة. وقد تمت دراسة وبحث العديد من الرؤى المرتبطة بدور وسائل التواصل الاجتماعي على السياحة. ومع ذلك، فتعتبر الدراسات حول استخدام وسائل التواصل الاجتماعي في تزكية المواقع السياحية محدودة. وبهذا تعتزم رسالة الدكتوراه هذه دراسة دور وسائل التواصل الاجتماعي المرتبط بنيّة الأفراد تقديم توصياتهم بخصوص الوجهات السياحية ووجهات السفر وفقا للتوجهات والسلوكيات المكّونة بعد تجربتهم السفر. وقد تم الأخذ في الاعتبار عدد اً من العناصر المرتبطة بالوجهات السياحية عند دراسة دور وسائل التواصل الاجتماعية في التأثير على رغبة الأشخاص بتزكية وجهات محددة. وقد تم اختبار إطار العمل من خلال تجميع بيانات تجريبية من قبل زائري الكويت واستخدامهم لوسائل التواصل الاجتماعي. وقد تمت عملية تجميع البيانات من خلال استبيان تقييم ذاتية )بصيغة الأسئلة المغلقة( وتم اختيار العينات بأسلوب عشوائي. وقد أجابت نتائج الدراسة على الفرضيات التي وضعها الباحث إلى جانب أنها قدمت نتائجا جديدة تتعلق بإطار العمل الخاص بالبحوث المستقبلية ومن ضمن النتائج المستنبطة هي ربط وإدراك دور وسائل التواصل الاجتماعي في تزكية الكويت كوجهة سياحية، حيث ركزت معظم الدراسات السابقة على عناصر أخرى تختلف عن وسائل التواصل الاجتماعي. وأخيراً، قدمت النتائج والتبريرات إدراكا أفضل للموضوع المطروح وتم فيما بعد مناقشة النتائج الإدارية والأكاديمية ذات الصلة.